مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز اعلام کرد:

پیشرفت پروژه‌هـای جمع‌آوری گازهـای مشعل

تهران (پانا) - مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از پیشرفت چشم‌گیر پروژه‌هـای جمع‌آوری گازهـای مشعل در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۸۰۵۰۸
لینک کوتاه کپی شد
پیشرفت پروژه‌هـای جمع‌آوری گازهـای مشعل

غلامرضا نورانی مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در اظهار نظری به پیشرفت‌های احصا شده طی سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: به منظور جمع‌آوری گاز‌های ارسالی به مشعل در حوزه عملیاتی مناطق نفتخیز جنوب، همچنین تأمین خوراک صنایع پایین‌دست (نظیر صنایع پتروشیمی) و تکمیل زنجیره ارزش تولید محصولات در صنعت نفت، طرح‌های بهسازی تأسیسات و جمع‌آوری گاز‌های مشعل، با سرمایه‌گذاری شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس و شرکت پتروشیمی مارون از پاییز سال ۱۳۹۸ آغاز گردیده‌است.

مهندس نورانی افزود: طرح جمع‌آوری گاز‌های مشعل با سرمایه‌گذاری شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس مشتمل بر ۲۷ پروژه فرعی بوده که انجام آن با اعتباری بالغ بر ۱۱۰۹ میلیون دلار باعث جمع‌آوری حدود ۵۹۳ (م‌ف‌م‌ر) گاز ارسالی به مشعل شده و علاوه بر تأمین کمبود خوراک پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس از آلایندگی محیط زیست نیز جلوگیری می‌نماید.

وی تصریح کرد: پیشرفت این طرح در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۱/۳۳ درصد بوده و در حال حاضر پیشرفت کلی پروژه در حدود ۴۴/۲۲ برآورد می‌گردد. انتظار می‌رود با تکمیل پروژه‌های زیر مجموعه این طرح تا پایان سال ۱۴۰۴، تمام گاز‌های ارسالی به مشعل در حوزه اجرای پروژه، جمع‌آوری و به پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس ارسال گردد.

این مقام مسئول ضمن ابراز خرسندی از دستاورد‌ها و پیشرفت‌های حاصله اضافه کرد: مجموع پروژه‌های واگذار شده به شرکت پتروشیمی مارون جهت جمع‌آوری گاز‌های مشعل نیز تعداد ۸ فقره پروژه بوده که سرمایه‌گذاری موردنیاز جهت تکمیل آن‌ها ۱۶۷ میلیون دلار تخمین زده شده است؛ لذا با اجرای پروژه‌های زیرمجموعه این طرح، مجموعاً از سوزانده شدن ۲۴۹ (م‌ف‌م‌ر) گاز در حوزه عملیاتی شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز کارون و مارون اجتناب گردیده، همچنین این میزان گاز به خوراک مجتمع پتروشیمی مارون اضافه می‌گردد. عملکرد شرکت یادشده در پیشبرد پروژه‌ها در سال ۱۴۰۱ منجر به دستیابی به میزان پیشرفت ۲۳/۴۹ درصدی در این سال شده و پیشرفت کلی طرح تا مقطع حاضر ۴۸/۹۴می‌باشد. با مساعی شرکت پتروشیمی مارون، امید می‌رود که کلیه پروژه‌های زیرمجموعه این طرح تا پایان سال ۱۴۰۳ تکمیل گردیده و گازسوزی در حوزه عملیاتی طرح، به حداقل ممکن کاهش یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار