مرتضی کاشی در گفتگو با پانا:

فساد فوتبال ما ربطی به بازیکنان ندارد

پرسپولیس شایسته قهرمانی بود/مگر می‌شود برای فوتبال سقف تعیین کرد/۲ ساعت هم روی این طرح فکر نکردند

تهران (پانا) - پیشکسوت فوتبال ایران معتقد است فساد فوتبال ربطی به بازیکنان ندارد و متأسفانه عده ای طرح هایی می نویسند که انگار همه مشکلات را بازیکنان ایجاد کرده اند.

کد مطلب: ۱۳۸۰۲۶۶
لینک کوتاه کپی شد
فساد فوتبال ما ربطی به بازیکنان ندارد

پرویز پیکری؛ خبرنگار

مرتضی کاشی در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به تعیین سقف قرارداد برای لیگ بیست و سوم،گفت: «چه زمانی این قانون اجرا شده است که الان بخواهد قابلیت اجرایی داشته باشد. شک نکنید که هیچ باشگاهی آن را نمی‌تواند رعایت کند. البته چرا باشگاه‌هایی مثل ملوان که بضاعت مالی ندارند، بدون شک نمی‌توانند نزدیکی سقف هم هزینه کنند. برای کسانی که چنین طرحی نوشتند، باید تأسف خورد. چراکه شکست چنین تصمیماتی برای آن‌ها تجربه نشده است. مگر چندین سال قبل چنین قوانین من‌درآوردی نگذاشتند؟ نتیجه چه شد؟ آیا توانستند جلوی فساد را بگیرند؟ آیا از خروج ارز و ریخت‌وپاش باشگاه‌ها جلوگیری شد؟»

وی افزود: «همان موقع هم که من در صبا بازی می‌کردم، این سقف را فقط باشگاه ما و چند باشگاه دیگر که توان مالی نداشتند، رعایت کردند. چون زورشان نمی‌رسید. بقیه تیم‌ها دیدید که چقدر زیرمیزی به بازیکنان دادند. از ماشین‌های پورش و خانه و ویلا و زمین گرفته تا حواله‌های مختلف. این‌طور تصمیمات چیزی جز دور زدن قانون و فرار مالیاتی، هیچ نتیجه‌ای ندارد. در فوتبال حرفه‌ای چنین قوانینی خنده‌دار و مسخره است. دقیقاً همه‌چیز فوتبال ما به هم می‌خورد. از برنامه‌ریزی بگیر تا جاروجنجال و حکم‌های بی‌اثر. الان با این سقف، بازیکنی که زیر میلیارد هم بود، ادعای بالاترین قیمت می‌کند. تکلیف آن بازیکنانی که قرارداد ۲، ۳ ساله بسته بودند و قیمتشان بالای سقف است، چه می‌شود؟ آیا می‌توانند قراردادشان را کسر کنند؟ همین‌الان چنین بازیکنانی پول قراردادشان ۲، ۳ برابر سقف می‌شود.»

کاپیتان پیشین تیم صبا قم تصریح کرد: «با این کارها جلوی فساد را نمی‌شود گرفت. برعکس فساد بیشتر هم می‌شود. قشنگ راه هرگونه زدودند و پول زیرمیزی را باز گذاشته‌اند. فساد فوتبال ما ربطی به بازیکنان ندارد. اما عده‌ای طوری قوانین من‌درآوردی را می‌نویسند که انگار همه مشکلات فوتبال ما از زیر سر بازیکنان است. بازیکنان مگر قیمت نقل و انتقالات را بالا می‌برند؟ یک‌دهم این قراردادهایی که می‌شنوید، به جیب بازیکن نمی‌رود. همین‌الان قرارداد پیام نیازمند با سپاهان که انجام شد، آیا از سقف بالاتر نیست؟ این باشگاه آن اگر بازیکنان دیگری هم بگیرد، تکلیف چه می‌شود؟ خودشآن‌هم می‌دانند که شدنی نیست.»

مرتضی کاشی گفت: «این‌ها با این قوانین من‌درآوردی مهندسی معکوس می‌کنند! هیچ کار کارشناسی برای این طرح انجام ندادند. مطمئن باشید ۲ ساعت هم‌روی این موضوع فکر نکردند. مگر می‌شود استقلال خوزستان که سال قبل با ۵۵ میلیارد بسته و قهرمان شد، امسال با ۳۰ میلیارد آن‌هم در لیگ برتر تیم ببندد؟ مگر ما چند تا فوتبالیست تاپ و سطح بالا داریم؟ در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۴۰ بازیکن سطح بالا نداریم. اما این سقف قرارداد کاری می‌کند که همه بازیکنان قرارداد چندین میلیاردی ببندند.»

وی ادامه داد: «مگر می‌شود برای توسعه فوتبال راه را بست؟ اگر دنبال پیشرفت هستیم باید بازیکن خارجی باکیفیت بیاوریم. مربی خارجی باکیفیت بیاوریم. آیا این‌ها با قرارداد ریالی می‌آیند؟ اصلاً ریال را چطور خرج کنند؟ اگر هم تبدیل کنند، قطعاً به جرم قاچاق ارز آن‌ها را دستگیر می‌کنند. این فوتبال را حداقل بگذارید برای مردم بماند. اگر فسادی هست، بدون شک از باشگاه‌هاست که برای جذب بازیکن دست به هرکاری می‌زنند. باید جلوی این فسادها و ریخت‌وپاش‌ها ایستاد.»

کارشناس فوتبال ایران با اشاره به قهرمانی پرسپولیس در لیگ و حذفی افزود: «لیگ جذابی داشتیم و به‌خصوص آخر فصل خیلی حساس شد. ۴، ۵ تیم در کورس بودند. تعداد مدعیان بالابود و هر هفته بازی‌های قشنگی دیدیم. مربیان مجبور بودند برای ماندن در کورس کارهای جدیدی انجام دهند. در این مدت گل محمدی هنر مربیگری‌اش را نشان داد. پرسپولیس با شایستگی قهرمان شد. واقعاً این حرف‌ها در فوتبال زشت است که به تیم قهرمان احترام نمی‌گذارند. از اول لیگ برتر همین حرف‌ها بوده است. الان که فضای مجازی آمده، بیشتر نمود پیداکرده است. سپاهان اگر ملوان را می‌برد، قهرمان می‌شد. یا استقلال اگر دربی را می‌برد، جام می‌گرفت. اما آن‌ها هم به پرسپولیس و هم سپاهان باختند. بعد از عید واقعاً پرسپولیس عالی بود. به هیچ تیمی رحم نکرد. کمترین گل خورده را داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار