رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اعلام کرد؛

فعالیت ۶۰۰ پایگاه تابستانه برای ۸ هزار دانش‌آموز استثنایی

اردوی دانش‌آموزان استثنایی زیارت اولی با همکاری سازمان دانش‌آموزی برای اولین بار برگزار می‌شود/ همکاری با معاونت زنان ریاست‌جمهوری با موضوع دانش‌آموزان دختر استثنایی در دستور کار است

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از فعالیت ۶۰۰ پایگاه تابستانه برای ۸ هزار دانش‌آموز استثنایی و همچنین برگزاری هجدهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز مختص این دانش‌آموزان در تابستان امسال خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۷۹۸۷۱
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت ۶۰۰ پایگاه تابستانه برای ۸ هزار دانش‌آموز استثنایی

حمید طریفی‌ حسینی در نشست خبری خود که صبح امروز ۲۸ خرداد برگزار شد، با اعلام این خبر که مرحله اول سنجش دانش‌آموزان به اتمام رسیده است، اظهار کرد: الگویی طراحی شده است که فرایندهای سنجش بدو ورود را اصلاح می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه مدارس رو به تعطیلی است و موضوع اوقات فراغت تابستان را در پیش داریم، فعالیت‌های تابستانه دانش‌آموزان استثنایی در دستور کار قرار گرفت که در همین راستا نزدیک به ۶۰۰ پایگاه تابستانه برای ۸ هزار دانش‌آموز استثنایی فعالیت خواهند داشت.

طریفی حسینی با اشاره به اینکه فعالیت تمامی پایگاه‌های تابستانه آموزش و پرورش استثنایی مبتنی با ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خواهد بود، گفت: علاوه بر این شش ساحت، مهارت‌های زندگی مختص دانش‌آموزان استثنایی به آنها آموزش داده خواهد شد، همچنین فعالیت‌های تربیتی، ورزشی، عبادی و اخلاقی و... در دستور کار است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در بخشی دیگر از سخنان خود به اردوی دانش‌آموزان زیارت اولی اشاره و عنوان کرد: برای اولین بار اردوی دانش‌آموزان استثنایی زیارت اولی با همکاری سازمان دانش‌آموزی کشور برگزار خواهد که در در این سفر نزدیک به ۵۰۰ دانش‌آموز و ۱۰۰ نفر سرپرست به مشهد مقدس اعزام خواهند شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین تفاهم‌نامه‌ای با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امضا شد تا خدمات کانون به دانش‌آموزان استثنایی نیز ارائه شود.

پیش‌بینی مسابقات فرآنی، فرهنگی و ورزشی برای تابستان امسال

طریفی حسینی ادامه داد: امکان ارائه آموزش‌های حرفه‌ای و کوتاه مدت معطوف به حرفه‌آموزی نیز برای دانش‌آموزان در تابستان فراهم می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به مسابقات ورزشی و فرهنگی که از سوی آموزش و پرورش برگزار می‌شود، تصریح کرد: این مسابقات علاوه بر دانش‌آموزان برای همکاران هم برگزار می‌شود. امسال تابستان هجدهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز و همچنین مسابقات فرهنگی و هنری دانش‌آموزان را داریم که ۵۵۰ نفر در مسابقات قرآن، عترت و نماز، ۵۵۰ نفر در مسابقات هنرهای آوایی و ۵۵۰ نفر در بخش هنرهای دستی شرکت می‌کنند. همچنین ۱۶۰ نفر از همکاران در مسابقات قرآن، نماز و عترت شرکت خواهند کردند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه بیست و سومین دوره مسابقات ورزشی برای معلمان مدارس استثنایی برگزار خواهد شد، گفت: استان‌های فارس، کرمان، خراسان رضوی، مازندران و شهر تهران میزبان این مسابقات خواهند بود.

وی در پاسخ به این سوال که دانش‌آموزان برای حضور در این پایگاه‌های تابستانی باید به کجا مراجعه کنند، عنوان کرد: تمامی دانش‌آموزان می‌توانند با مراجعه به مدارس ثبت‌نام کنند و براساس ظرفیت‌های مدارس نوع فعالیت خود را اعلام کنند تا در پایگاه‌های تابستانه فعالیت داشته باشند.

طریفی حسینی افزود: همچنین در سامانه نورینو تمامی فعالیت‌های تربیتی دانش‌آموزان در ایام سال تحصیلی و تابستان ثبت و یک کارنامه پرورشی برای دانش‌آموزان صادر می شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش در بخشی دیگر از سختان خود به بحث بهسازی و توانمندسازی نیروی انسانی پرداخت و اظهار کرد: سال هاست که دوره‌های آموزشی موثر برای همکاران برگزار نشده است، هرچند دوره‌های ضمن خدمت به طور مستمر اجرا می‌شد، اما جای خالی دوره‌های حضوری کارآمد احساس می‌شد. برنامه جدی این است که از سوی تمامی معاونت‌های آموزش و پرورش برنامه توانمندسازی ارائه و در شورای معاونان تصویب شود و در تابستان معلمان بتوانند در دوره‌ها شرکت کنند و با شایستگی حرفه‌ای بالاتری در مدرسه حضور یابند.

وی افزود: یکی از اقدامات این است که دوره توانمندسازی معلمان ابتدایی دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری و تلفیقی و فراگیر را آغاز کردیم و هدف‌گذاری شد تا ۳۵۰ هزار معلم ابتدایی از طریق حلقه‌های علمی و دانش‌افزایی در طرح شهید همت که برنامه معاونت آموزش ابتدایی است، تحت عنوان برنامه‌ای مشترک تحت پوشش قرار گیرند. همچنین برنامه دیگر توانمندسازی معلمانی است که دانش‌‌آموز با نیازهای ویژه در طرح تلفیقی و فراگیر دارند؛ این برنامه نیز در تابستان برگزار می‌شود.

ضرورت بازمهندسی رشته‌ها و برنامه درسی آموزش و پرورش استثنایی

طریفی حسینی با اشاره به ضرورت بازمهندسی رشته‌ها و برنامه درسی آموزش و پرورش استثنایی، تصریح کرد: در نظر داریم تا رشته‌های جدید متناسب با علاقه‌مندی و شرایط خاص دانش‌آموزان از اول مهر ارائه کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نتایج اولیه آزمون استخدام آموزگار به زودی اعلام می‌شود، گفت: دو هزار و ۳۳۲ نفر ردیف استخدامی برای آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد و امیدواریم بتوانیم همه نیروی انسانی مورد نظر را جذب کنیم.

شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل دارای معلولیت

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع دانش‌آموزان بازمانده از تحصیلی که نیازهای ویژه دارند، خاطرنشان کرد: سامانه‌ای به نام شهید محمودوند در معاونت ابتدایی وجود دارد که تا این لحظه اطلاعات ۱۶ هزار کودک بازمانده از تحصیل در آن ثبت شده که دلیل بازماندگی آن‌ها معلولیت است. در همین راستا مراجعات ما به صورت یک به یک انجام خواهد تا سطح معلولیت و میزان خدماتی که می‌توان به این دانش‌آموزان ارائه کرد، مشخص شود.

همکاری با معاونت زنان ریاست‌جمهوری با موضوع دانش‌آموزان دختر استثنایی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین به مبحث آموزش دختران پرداخت و گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم در حال انجام است تا رشته‌های متناسب با دانش‌آموزان دختر استثنایی نیز فراهم شود که در همین خصوص همکاری مشترکی با معاونت زنان ریاست‌جمهوری آغاز شده است.

وی در ادامه در خصوص نظام جامع تشخیص، توانبخشی و مداخله به‌هنگام گفت: در این مراکز شرایطی فراهم شده است تا در سنین طلایی رشد دانش‌آموزان، اگر تشخیص داده شد نوآموز دارای اختلال است، به این مراکز ارجاع داده می‌شود و از خدمات تخصصی استفاده خواهد کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره جهش تحصیلی مطرح کرد: هفته آینده امکان نوبت‌گیری جهش تحصیلی فراهم خواهد شد.

وی افزود: همچنین یک میلیون و 442 هزار نفر از جمعیت هدف که حدود یک میلیون و 600 هزار نفر هستند، کار سنجش را انجام داده‌اند و هنوز 150 هزار نفر باقی مانده است و از امروز تا 10 تیر سامانه فعال است تا خانواده‌هایی که برای سنجش مراجعه نکردند، متقاضی شوند.

سنجش سلامت رایگان برای اتباع

وی با بیان اینکه حدود 90 هزار نفر از کسانی که مورد سنجش قرار گرفتند، اتباع هستند، عنوان کرد: سنجش 48 هزار نفر انجام شده است، شرایطی فراهم کردیم تا افرادی که هیچ‌گونه مدارک احراز هویت ندارند، بتوانند به سامانه مراجعه و نوبت‌گیری سنجش را انجام دهند که البته به صورت رایگان است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: کمتر از یک درصد دانش‌آموزان به تعداد 9960 نفر به تست شنوایی تخصصی ارجاع شدند و برای بینایی 1974o نفر معادل 1.7 درصد و در بحث آمادگی تحصیلی کمتر از 6 درصد دانش‌آموزان ارجاع به پایگاه‌های تخصصی داشتند اما کمتر از یک درصد آنها به مدارس استثنایی ارجاع می‌شوند.

هزار نیروی توانبخشی جذب خواهند شد

طریفی حسینی درباره جذب نیروهای توانبخشی اظهار کرد: سازمان اداری و استخدامی مجوز جذب هزار نفر نیروی توانبخشی را به ما داده است و آزمون استخدامی دیگری برای مربیان پرورشی خواهیم داشت و امیدواریم در قالب این آزمون بتوانیم آنها را استخدام کنیم یا در اصلاحیه آزمون استخدام دبیر، آن را اضافه کنیم.

وی در پایان درباره سرویس رایگان دانش‌آموزان استثنایی اظهار کرد: شهرداری‌ها باید ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی را به صورت رایگان فراهم کنند و معاون اول رییس جمهور نامه‌ای به وزیر کشور زدند که با قید فوریت پیگیری شود؛ در نهایت، 24 خرداد نامه‌ای از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به استانداران سراسر کشور برای تأمین حمل و نقل رایگان دانش‌آموزان استثنایی ابلاغ شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار