امیرحسین اشرفی*

بیرانوند بیرو را ببیند

تهران (پانا) - علیرضا بیرانوند در سال جاری بهترین عملکرد را در بین دروازه‌بان‌های لیگ برتر داشت و توانست با 18 کلین شیت رکورددار فصل باشد.

کد مطلب: ۱۳۷۹۶۰۹
لینک کوتاه کپی شد
بیرانوند بیرو را ببیند

بیرانوند توانست به همراه تیم پرسپولیس دو جام حذفی و لیگ برتر را کسب کند و همین عامل باعث شد عملکرد ضعیف او در دو سال گذشته‌اش در اروپا فراموش شود.

اوایل نقل و انتقالات فصل گذشته بود بیرانوندی که دو سال بسیار کابوس وار را در بلژیک گذرانده بود درصدد آن برآمد که بار دیگر به پرسپولیس بازگردد و یحیی و درویش که پاشنه آشیل خود را در دروازه تیم خود می‌دیدند به‌سرعت با این دروازه‌بان ملی‌پوش پای مذاکره نشستند تا یک مذاکره برد برد برای آن‌ها اتفاق بیفتد زیرا بیرانوند بار دیگر با آمدن به پرسپولیس بیشتر از گذشته در دید رسانه‌ها ، مربیان و حتی افکار عمومی قرار می‌گرفت و می‌توانست بار دیگر سنگربان اول تیم‌ملی در جام جهانی باشد.

حضور بیرانوند در پرسپولیس و یک نیم‌فصل خوب باعث شد او از سوی کی روش به‌عنوان دروازه‌بان اصلی ایران در جام جهانی انتخاب شود در ادامه مصدومیت بد موقع او در بازی با انگلیس و باخت بسیار بد ایران با دروازه‌بانی سید حسین حسینی بار دیگر نگاه‌ها را به‌سوی این دروازه بان چرخاند و اوبار دیگر در مقابل آمریکا وظیفه حراست از دروازه ایران را بر عهده گرفت.

او پس از جام جهانی بار دیگر به ایران بازگشت و توانست با بیشترین کلین شیت و کمترین گل خورده به این تیم برای کسب دو جام حذفی و لیگ برتر کمک کند.

بازی پرسپولیس و استقلال اما یک‌فصل نو در اتحاد بین بازیکنان و تیم پرسپولیس ایجاد کرده بود بیرانوند که به دلیل حواشی که بعد از برد استقلال در لیگ برتر و مصاحبه‌های او با فشار بسیاری از سوی طرفداران رقیب همیشگی پرسپولیس و ساپینتو مواجه شده بود با حمایت همه‌جانبه بازیکنان ، طرفداران و حتی کادر مدیریتی پرسپولیس مواجه شد و قرمزهای پایتخت با شعار ما همه بیرانوند هستیم قدم به مستطیل سبز گذاشتند و بسیاری از منتقدان می‌گویند همین امر باعث شکست استقلال در مقابل پرسپولیس شد.

او پس از قهرمانی بارها از مدیریت رضا درویش و یحیی گل محمدی به نیکی یادکرد اما در یک اقدام رونالیدینهویی پس از مصاحبه با عادل فردوسی‌پور و اظهار علاقه‌اش به هجرت دوباره به اروپا و لژیونر شدن او نوتیس به باشگاه پرسپولیس داد و خواستار پرداخت مطالباتش را داد.

مطالباتی که اگر پرداخت نشود او می‌تواند با این باشگاه فسخ کند و خواهان قرارداد جدید با باشگاه شود یا به هر تیمی که خواست برود.

او با این کار اولین شوک را به باشگاه داد، علیرضا بیرانوند بعد از قهرمانی تیمش در جام حذفی و درواقع پایان فصل از طریق وکیلش به باشگاه پرسپولیس نوتیس داد. بر اساس این نوتیس یا به‌اصطلاح اخطاری که بیرانوند به باشگاه پرسپولیس داده، این باشگاه موظف است ظرف 15 روز بعد از نامه ارسال‌شده به باشگاه، برای تسویه‌حساب با بیرانوند اقدام کند. اگر این اتفاق رخ ندهد دروازه‌بان تیم ملی به‌زودی بازیکن آزاد خواهد شد و باشگاه پرسپولیس مجبور است با او برای قرارداد دوباره وارد مذاکره شود.

گفته می‌شود بیرانوند از یک تیم عربستانی و یک تیم مطرح پرتغالی پیشنهاد دارد که دستمزدش با پرسپولیس اصلاً قابل‌مقایسه نیست.

البته می‌گویند باشگاه پرسپولیس اگر قبل از پایان نوتیس با بیرانوند تسویه‌حساب کند باز این دروازه‌بان می‌تواند با پرداخت 250 هزار دلار به باشگاه پرسپولیس به‌عنوان حق فسخ، بازیکن آزادشده و راهی تیم موردنظرش شود.

بسیاری از منتقدان فوتبال معتقد هستند جدایی بیرانوند برای پرسپولیس به‌نوعی جبران‌ناپذیر خواهد بود. حال باید از او پرسشید پرسپولیس که در بزنگاه مهم جام جهانی همراه بیرانوند بود و با جذب او باعث شد در روزگار بدی که بیرانوند به دلیل مصدومیت و در ادامه سکو نشینی در اروپا در برزخی فرورفته بود و هر آن ممکن بود که جایش را در بین یازده بازیکن اصلی تیم ملی از دست دهد.

در این مقال اصلاً سعی بر انتقاد یک‌جانبه به بهترین دروازه‌بان فعلی فوتبال ایران نداریم اما سؤالی از او داریم به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی پرسپولیس در قهرمانی لیگ برتر آیا بهتر نبود به‌جای دادن نوتیس به باشگاه پرسپولیس می‌رفت و درباره آینده‌اش تصمیم‌گیری می‌کرد .

به نظر می‌رسد بیرانوند یک‌بار باید فیلم بیرو را ببیند و به زمانی فکر کند که قرار بود او با تیم هما قرارداد ببندد اما برای یک قرارداد بهتر و آینده بهتر زیر پا به این قرارداد زد اما نتوانست با تیم موردنظرش قراردادی ببندد و مجبور به بازگشت به تیم هما شده بود.

آن سکانس از فیلم بیرو شباهت بسیاری به این روزهای بیرانوند دارد البته او دیگر آن جوان خام که روزگار سختی را در کارواش، خوابگاه‌ها و کار در رستوران و پاکبانی می‌گذراند نیست و به یکی از ستون‌های اصلی تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس بدل شده است و می‌تواند با همراهی این تیم در جام باشگاه‌های آسیا و قهرمانی در آن در تاریخ باشگاه پرسپولیس و ایران جاودانه شود.

باید منتظر ماند و دید آیا این بار او تصمیم بهتری درباره آینده فوتبالی‌اش می‌گیرد یا بار دیگر به اروپا خواهد رفت و تجربه گذشته‌اش را ادامه می‌دهد البته این احتمال است که او این بار با شناختی که از فوتبال اروپا پیداکرده است بهتر از گذشته عمل کند.

در پایان باید گفت یحیی گل محمدی که حمایت‌های بسیاری از دروازه بان اصلی تیم ملی فوتبال ایران در پرسپولیس داشته نیز به‌شدت مخالف جدایی این دروازه‌بان ملی‌پوش تیمش است.

البته برخی می‌گویند با تمام این حرف‌ها بیرانوند درصورتی‌که در پرسپولیس ازنظر مالی تأمین شود، بعید است حاضر به جدایی باشد..

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار