نقاط قوت و ضعف برگزاری امتحان دروس تخصصی ‌به صورت سراسری از نظر دانش‌آموزان‌

بهارستان دو (پانا) - با قرار گرفتن در ایستگاه پایانی امتحانات نوبت دوم خرداد، دانش‌آموز‌خبرنگار پانا، به سراغ دانش‌آموزان مقطع متوسطه دبیرستان حکمت ناحیه دو بهارستان رفت تا نظرشان را در رابطه با نقاط قوت و ضعف برگزاری امتحان دروس دهم و یازدهم به صورت هماهنگ سراسری را جویا شود.

کد مطلب: ۱۳۷۹۳۶۷
لینک کوتاه کپی شد
نقاط قوت و ضعف برگزاری امتحان دروس تخصصی ‌به صورت سراسری از نظر دانش‌آموزان‌

نهایی‌شدن امتحانات دروس تخصصی پایه دهم و یازدهم، طرحی که قرار بود از سال ۱۴۰۳ اعمال شود؛ اما در سال تحصیلی جاری اجرا شد. مطابق اطلاعات منتشر شده از این طرح، نمرات امتحانات نهایی برگزار شده برای دو پایه مذکور هیچ تأثیری در کنکورشان نخواهد گذاشت البته گمانه‌زنی‌هایی از سوی معلمان متوسطه برای تکذیب این خبر نیز وجود داشت.

با تمام شدن تقریبی امتحانات مقطع متوسطه به سراغ دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه حکمت منطقه بهارستان دو رفتیم تا در گفت‌وگویی بازخوردشان از مصوبه اجرا شده را جویا شویم.

معصومه خیرآبادی، دانش‌آموز پایه دهم رشته انسانی ضمن اشاره بر ادامه‌دار بودن امتحانات نوبت دوم رشته انسانی پایه دهم تا روز شنبه، اذعان کرد که این طرح هم مانند هر طرح دیگری دارای نقاط مثبت و منفی است که نشان از نوپا بودن مصوبه موصوف می‌دهد؛ این دانش‌آموز رشته انسانی گفت: «ادبیات فارسی و زبان عربی، دو درسی بودند که برای رشته دهم انسانی نهایی شدند. از نظر من امتحان عربی برگزار شده در نوبت دوم از رضایتمندی بیشتری نسبت به امتحان همین درس در ترم اول برخوردار بود؛ زیرا تمامی سوالات طرح شده، از مطالب کتاب درسی بودند و تیپ سوالات موجود در امتحان دارای استانداردهای کافی بود. نه خیلی سخت و نه بسیار راحت.»

خیرآبادی ادامه داد: «اما برای ادبیات فارسی این موضوع کاملا برعکس بود، امتحان نهایی برگزار شده بسیار سخت و نکته‌دار طرح شده بود، به طوری که از قسمت‌های ریز و جزئی کتاب هم سوال وجود داشت. به صورت کلی می‌توانم بگویم که با نهایی شدن امتحانات موافق هستم زیرا خیال دانش‌آموزان از منابعی که برای امتحان باید مطالعه کنند راحت است و تبعیض در مدارس چه از نظر تصحیح و چه از جهت منابع و حذفیات به زیر ۱۰درصد می‌رسد.»

زهرا شیرجنگ، دانش‌آموز یازدهمی رشته ریاضی عنوان کرد: «به عنوان مثال برخی دبیران در برخی مدارس به دانش‌آموزان خود نمونه سوال می‌دهند و یا بخش‌هایی از کتاب که از آنجا سوال طرح نشده را حذف می‌کنند؛ این مسئله به خودی خود بسیار هم خوب است و به دانش‌آموزان کمک شایانی می‌کند، اما مشکل جایی صورت می‌گیرد که این اتفاق فقط توسط تعداد اندکی از معلمان صورت می‌گیرد و در همه مدارس رخ نمی‌دهد درواقع این مسئله باعث می‌شود که نمره کسب شده توسط دو دانش‌آموز در دو مدرسه مختلف دیگر برابر نباشد به عبارتی عدالت آموزشی دچار نقص می‌شود.»

شیرجنگ در ادامه خاطرنشان کرد: «امسال اولین سالی بود که امتحانات هماهنگ سراسری را تجربه می‌کردیم، اطلاع‌رسانی‌های مربوط به این موضوع بعد از تعطیلات عید انجام شد که به علت ناگهانی بودن این خبر، استرس مضاعفی را به دانش‌آموزان وارد کرد. از این رو سوالات بسیاری برای من هم مانند دیگر دانش‌آموزان بوجود آمد که قرار است چه اتفاقی رخ دهد؟ امتحانات و سوالات به چه شکل خواهند بود؟»

این دانش‌آموز علت استرس مضاعف دانش‌آموزان را ضعف در اطلاع‌رسانی‌، سخت بودن امتحانات نهایی سال‌های گذشته پایه دوازدهم، نمرات نزولی و نظر کسانی که در امتحان نهایی سال‌های اخیر شرکت کرده بودند؛ دانست.

وی دلیل نظرات مثبت دانش‌آموزان ریاضی دبیرستان حکمت برای امتحان هماهنگ حسابان را وجود دبیر حسابان نکته‌بین و دقیق این مدرسه برشمرد و اینگونه اظهار کرد: «از آنجایی که دبیر حسابان ما دبیری فوق‌العاده نکته‌بین است، از شروع سال تحصیلی ما جزوه‌ای شخصی‌سازی شده از انواع سوالات تستی و تشریحی از کتاب‌های کمک آموزشی مختلف و همچین طرح شده توسط ایشان دریافت کردیم. درکنار آن تدریس نکته به نکته و امتحانات سطح بالایی که دبیر حسابان‌مان در طول سال تحصیلی برای ما برنامه‌ریزی کرده بودند سبب شد که امتحان نهایی حسابان را به راحتی پاسخ دهیم. به همین دلیل من نمی‌توانم به طور قطعی از سخت یا آسان بودن آن چیزی بگویم چون ما شبیه تمام سوالات آمده در امتحان را در جزوه خود داشتیم و کار کرده بودیم.»

دانش‌آموز پایه یازدهم رشته ریاضی صحبت‌هایش را اینگونه به اتمام رساند: «در مقابل برای امتحان عربی‌مان فقط کتاب و توضیحات قواعد را خوانده بودیم و به جز چند سوال مفهومی که حتی در کتاب هم اشاره‌‌ای به آن نکته‌ها نشده بود، دیگر سوالات سطح متوسط و خوبی داشتند. به نظر من آن چند سوال مفهومی برای رشته ریاضی مناسب نبود چراکه درس تخصصی ما نیست و این کاملا طبیعی است که در تدریس به صورت جزئی به ترجمه و قواعد در آن پرداخته نشود، کما اینکه حتی آن نکته در کتاب وجود نداشته باشد. نقطه قوت این طرح ریختن ترس ما از غول ساخته شده به نام امتحانات نهایی بود البته نمی‌توان امتحان نهایی پایه دهم و یازدهم را با پایه دوازدهم که به صورت کاملا مفهومی است مقایسه کرد.»

زهرا احمدزاده، دانش‌آموز دیگر رشته ریاضی و محصل پایه یازدهمی استرس را امری جدانشدنی از امتحانات عنوان کرد و به عوارض آن نیز اشاره کرد و گفت: «استرسی که در این دوره به ما دانش‌آموزان وارد می‌شود قابل توصیف نیست. درحدی که برای من ریزش مو و اضافه‌وزن ناشی از پرخوری به دلیل استرس را به دنبال داشت. دغدغه نمرات برای قبول شدن یا نشدن‌مان، استرس آینده نامعلوم و بازار کار شناور؛ همه و همه از دلایلی هستند که هرچه به فارغ‌التحصیل شدن نزدیک می‌شویم گریبان ما را می‌گیرند. درکنار تمامی این مسائل ندانستن اینکه چه چیزی در امتحانات هماهنگ سراسری انتظارمان را می‌کشد نیز گلی بود که به سبزه آراسته می‌شد.»

دانش‌آموز درحال تحصیل در رشته ریاضی گفت‌وگو با دبیران و استفاده از صحبت‌های آنان را اینگونه ارزیابی کرد: «دبیران در خوشبینانه‌ترین حالت می‌گفتند که طراحی سوالات به گونه‌ای خواهد بود که هم دانش‌آموزی دارای امکانات بتواند پاسخ بدهد و هم دانش‌آموزی که در منطقه محروم تحصیل می‌کند. باید گفت این فرضیه‌ها تا جایی قوت قلب بود که تجربه شرکت‌کنندگان آزمون‌های سراسری و فارغ‌التحصیلان را نشنیده بودیم. از آنجا به بعد سوالات مفهومی بزرگترین ترس ما در این دوران بود و هیچ رقمه نمی‌توان از نبود تدریس مفهومی چشم‌پوشی کرد، با وجود این موارد بازهم باید خود را به حفظ آرامش و اکتفا کردن به کتاب درسی ترغیب می‌کردیم. در آخر من نیز مانند همکلاسی خود، رضایتی که از آزمون حسابان دارم را مدیون دبیر و جزوه ایشان هستم.»

خبرنگار دانش‌آموز: فائزه حسین‌پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار