رئیس برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهدا کنندگان خون استان اصفهان:

با یک بار اهدای خون، می‌توان جان سه نفر را نجات داد

اصفهان (پانا) - رئیس برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان خون استان اصفهان گفت فایده اهدای خون این است که وقتی شما یک واحد خون را اهدا می‌کنید این خون به فرآورده‌های خونی تبدیل می‌شود، گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما از خون جدا شده و هر کدام به یک بیمار تزریق می‌شود. در واقع با یک بار اهدای خون می‌توان جان سه نفر را نجات داد.

کد مطلب: ۱۳۷۹۱۳۶
لینک کوتاه کپی شد
با یک بار اهدای خون، می‌توان جان سه نفر را نجات داد

رئیس برنامه ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان خون استان اصفهان در گفت وگو با پانا گفت: امروز بیست و چهارم خرداد، روز جهانی اهداکننده خون و روز تقدیر از اهداکنندگان خون در سراسر جهان است.

زهره مسائلی افزود: هر فرد سالمی از سن ۱۸ سالگی می تواند اقدام به اهدای خون کند. سن قانونی در کشور ۱۸ سال است، اما از لحاظ جسمی سن ۱۷ سال به بالا توانایی اهدای خون را دارند. بین ۱۷ تا ۱۸ سال اگر کسی داوطلب اهدای خون بود باید قیم وی امضا کرده و موافقت کتبی جهت اهدای خون را اعلام کند.

وی در ادامه گفت: فایده اهدای خون این است که وقتی شما یک واحد خون که ۴۵۰ سی سی است را اهدا می کنید، این خون به فرآورده های خونی تبدیل می شود، گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما از خون جدا شده و هر کدام به یک بیمار تزریق می شود. یعنی در واقع با یک بار اهدای خون، می توانید جان سه نفر را نجات دهید.

مسائلی افزود: گلبول قرمز خون برای افراد تالاسمی تزریق می شود، پلاکت خون به بیماری که خونریزی و مشکل دارد و سطح پلاکت وی افت پیدا کرده تزریق می شود و پلاسما به بیمارانی که مشکلات کبدی دارند یا فاکتورهای انعقادی شان کاهش پیدا کرده تزریق می شود و یکسری فرآورده های دیگر از پلاسمای خون تهیه می شود که فرآورده های اختصاصی است. مانند فاکتورهای انعقادی مانند آلبومین یا ایمونوگلوبولین که از پلاسما تهیه می شود و هر کدام به یک بیمار تزریق می شود.

پزشک سازمان انتقال خون در ادامه افزود: با این توضیحات دیدیم که هر فرد با یک بار اهدای خون می تواند جان چندین نفر را نجات دهد و این بهترین فایده ای است که اهدای خون دارد .

وی در ادامه تصریح کرد: سن اهدای خون از ۱۸ تا ۶۵ سال است و اگر اهداکننده مستمر باشد، مدیر پزشکی بررسی خواهد کرد و تا سن ۷۰ سال هم می تواند خون بدهد.

وی بیان کرد: اهداکننده باید از لحاظ جسمی سالم باشد، چون خون قرار است به بیمار تزریق شود پس نباید برای بیمار مشکلی ایجاد کند.

وی در ادامه گفت: اهداکنندگان توسط پزشک از لحاظ بیماری هایی همچون هپاتیتB, هپاتیتC یا ایدز توسط پزشک بررسی خواهند شد، ریسک فاکتورهای(Risk Factor) آنان بررسی شده و افراد سالم انتخاب شده تا خون خود را اهدا کنند. همچنین وزن فرد باید بالای ۵۰ کیلو باشد به دلیل این که ظرفیت کیسه های خون ۴۵۰ سی سی است، فرد نباید دچار مشکل فیزیولوژی شود و بدن بتواند این حجم خون را جبران کند.

دانش آموز خبرنگار:هستی جعفرب،ستایش صالح پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار