الزام برای واریز بخشی از منابع تعریف شده شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسه‌های دولتی به حساب صندوق شواری عالی علوم تحقیقات و فناوری

تهران (پانا) - هیات وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۳/۱۷ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارتخانه‌های ،علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس‌جمهوری و معاونت حقوقی رییس‌جمهوری و به استناد بند (د) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور آیین نامه اجرایی بند یاد شده را تصویب کرد.

کد مطلب: ۱۳۷۸۹۰۲
لینک کوتاه کپی شد
الزام برای واریز بخشی از منابع تعریف شده شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسه‌های دولتی به حساب صندوق شواری عالی علوم تحقیقات و فناوری

هیات وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۳/۱۷ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارتخانه های ،علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور و معاونت حقوقی رییس جمهور و به استناد بند (د) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور آیین نامه اجرایی بند یاد شده را تصویب کرد.

آیین نامه اجرایی بند (د) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

ماده -۱ در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱- سازمان سازمان برنامه و بودجه کشور

۲- خزانه خزانه داری کل کشور

۳- قانون قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

۴- صندوق صندوق شورای عالی ،علوم تحقیقات و فناوری

۵- شرکت،ها بانکها و مؤسسهها شرکتهای دولتی بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره (۳) قانون که هزینه پژوهشی برای آنها منظور شده است.

۶- منابع حداقل شصت درصد (۶۰) از هزینه امور پژوهشی هر یک از شرکتها بانکها و مؤسسه ها

۷- مراکز دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری به عنوان ذی نفعان نهایی پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان اعم از دولتی و غیر دولتی و جهاد دانشگاهی دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه های علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سایر مراجع قانونی ذی ربط و حوزه های علمیه دارای مجوز تأسیس و فعالیت

۸- دبیرخانه: دبیرخانه شواری هالی علوم، تحقیقات و فناوری

۹- سامانه: سامانه ملی عرضه و تقاضای پژوهش و فناوری (ساتع به عنوان یکی از زیر سامانههای پنجره واحد نظام ایده ها و نیازها (نان)

۱۰- حساب صندوق: حساب خاصی که برای واریز منابع موضوع این آیین نامه توسط خزانه برای صندوق تعیین و اعلام میشود.

تبصره - تا زمان تصویب اساسنامه صندوق مبالغ دریافتی به حسابی که توسط خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص افتتاح شده است واریز میشود.

ماده ۲-شرکتها بانکها و مؤسسه ها موظفند در مقاطع سه ماه معادل بیست و پنج درصد (۲۵) از مبلغ منابع موضوع این آیین نامه را به حساب صندوق واریز و پس از اخذ تأییدیه خزانه اسناد مثبته را در سامانه بارگذاری نمایند در صورت واریز نشدن وجوه مربوط در موعد مقرر توسط هر یک از شرکتها بانکها و مؤسسه ها به خزانه اجازه داده میشود در پایان هر سه ماه رأساً مبلغ مربوط را از حساب آنها نزد خزانه برداشت کرده و آن را به حساب صندوق واریز کند.

تبصره - مانده موجودی حساب صندوق نزد خزانه مربوط به سال قبل توسط خزانه به حساب صندوق واریز و در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط مصرف میشود.

ماده ۳- منابع موضوع این آیین نامه برای هر یک از مراکز دارای درآمد اختصاصی در قانون مازاد بر درآمدهای اختصاصی مندرج در قانون است.

ماده ۴- خزانه مکلف است در پایان هر سه ماه واریزی هر یک از شرکتها بانکها و مؤسسه ها و مبلغ پرداختی به صندوق را به سازمان و دبیرخانه گزارش کند.

ماده ۵- منابع موضوع این آیین نامه در راستای حل مسایل و مشکلات شرکتها بانکها و مؤسسه ها از قبیل توسعه و ارتقای فناوری و نوآوری افزایش بهره وری اصلاح ساختار کاهش هزینه های تولید و توسعه بازار در قالب موارد زیر از طریق مراکز هزینه میشود:

۱- طرح پروژه های پژوهش کاربردی از طریق اعضای هیئت ،علمی پژوهشگران و فناوران

۲- اجرای پایان نامه های تحصیلات تکمیلی و طرح پروژه)های پسادکتری

۳- طرح (پروژههای تحقیقاتی دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی غیر شاغل تحت نظارت یکی از مراکز.

تبصره ۱ - تعهدات پرداخت نشده قراردادهای سال قبل ثبت شده در (سامانه در اولویت پرداخت قرار دارد.

تبصره ۲- مانده منابعی که از طرف شرکتها بانکها و مؤسسه ها طرحی پروژه ای برای آنها تعریف نشده است در سالهای بعد در راستای نیازهای پژوهشی خودشان هزینه می شود.

تبصره ۳- طرح پروژه های پیشنهادی شرکتها بانکها و مؤسسهها از طریق ثبت برگه (فرم) درخواست پیشنهاده در سامانه اعلام عمومی می شود. واگذاری طرح (پروژه)ها به مراکز توسط شرکتها بانک ها و موسسه ها در شرایط رقابتی انجام می شود. شیوه نامه این تبصره توسط خانه و با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و معاونت ،علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور تهیه و به تصویب شورای عالی ،علوم تحقیقات و فناوری میرسد.

تبصره -۴ قراردادهای منعقـد شده واجد وصف طبقه بندی از ثبت در دبیر مستثنی میباشند.

ماده ۶- اعتبارات موضوع این آیین نامه در قالب قراردادهای مشخص که در سامانه ثبت شده ،است هزینه می شود.

ماده ۷- حداقل شصت درصد (۱۶۰) مبلغ مربوط به هزینه های نیروی انسانی (پروژه) باید به دانشجویان پژوهشگران ،پسادکتری دانش آموختگان پژوهشگر و یا نیروهای کارورز فعال در طرح (پروژه) پرداخت شود.

تبصره - مبلغ پرداختی موضوع این آیین نامه برای اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی مشمول سقف خالص پرداختی موضوع بند (ج) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون نمی شود.

ماده ۸- شرکتها بانکها و مؤسسه ها میتوانند حداکثر تا ده درصد (۱۰) ز مبلغ چهل درصد (۴۰) هزینه امور پژوهشی مذکور را از طریق دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی عم از دولتی و غیر دولتی وابسته به خود و جهاد دانشگاهی و حوزه های علمیه در چهارچوب این یین نامه هزینه کنند.

ماده ۹- قراردادهای منعقد شده بین ،شرکتها بانکها و مؤسسهها با مراکز جهت انجام طرح پروژه های تحقیقاتی باید در سامانه ثبت شده و مطابقت مفاد آن با ضوابط این آیین نامه به تأیید بیرخانه برسد صندوق موظف است حداکثر ظرف یک ماه پس از تأیید صورت وضعیت هر طرح (پروژه توسط شرکتها بانکها و مؤسسه های ذی ربط نسبت به پرداخت مبالغ قراردادهای منعقد شده به مراکز اقدام نماید.

ماده ۱۰- بالاترین مقام مراکز ،مربوط مسئولیت اجرای قراردادها و نظارت بر هزینه کرد کل تابع اختصاص یافته را بر عهده دارد و باید گزارش اقدامات انجام شده را در سامانه ثبت کنند .

ماده ۱۱- دبیرخانه موظف است امکان دسترسی برخط به سامانه را برای سازمان فراهم نماید در راستای به روزرسانی سامانه مواردی از قبیل گزارش گیری از طرح ها شناسه (کد گذاری بوط به طرحها و مشخص نمودن مراحل پرداخت را با هماهنگی سازمان ایجاد کند.

ماده ۱۲- دبیرخانه موظف است گزارش عملکرد این آیین نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه و در چهارچوبی که سازمان تعیین می کند به سازمان اعلام و در سامانه بارگزاری کند.

ماده ۱۳- دبیرخانه موظف است در صورت نیاز، صحت اجرای طرح و دستاوردهای آن را از طریق کارگزارات مورد تایید سازمان، ارزیابی و به شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت علوم و سازمان گزارش کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار