سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با پانا:

جلوی دستبرد سوداگران نهضت ملی مسکن گرفته خواهد شد

تهران (پانا) - سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بخشی از طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها قرار است جلو فعالیت سوداگران مسکن‌های حمایتی مانند نهضت ملی مسکن را بگیرد، عنوان کرد که در صورت تصویب این طرح وکالت‌نامه‌های مسکن‌های حمایتی که در سامانه املاک ثبت نشده در هیچکدام از محاکم پذیرفته نخواهد شد.

کد مطلب: ۱۳۷۸۸۲۷
لینک کوتاه کپی شد
جلوی دستبرد سوداگران نهضت ملی مسکن گرفته خواهد شد

چند روز قبل وزارت راه و شهرسازی با همکاری مجلس برای کنترل و آرامش بازار مسکن طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها را بعد از مدت‌ها بررسی مصوب کردند و حالا برای تائید در اختیار شورای نگهبان قرار گرفته است. این طرح در دو بخش خرید و اجاره مسکن طراحی شده است.

یکی از موارد مطرح‌شده این است که برای جلوگیری از سفته‌بازی و کاهش التهابات مسکن، ثبت تمام معاملات مربوط به انتقال، حق انتفاع اراضی یا اعیان یا امتیاز ثبت‌نام در طرح‌های نهضت ملی مسکن باید از طریق سامانه طرح‌های حمایتی تأمین مسکن، بخش معاملات ثانویه و با تأیید وزارت راه و شهرسازی برای متقاضیان واجد شرایط صورت پذیرد.

طرح ساماندهی املاک با همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی و مجلس نوشته‌ شده است

در همین رابطه ابوالفضل نوروزی،‌ سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با پانا درباره این طرح گفت: «طرحی که توسط کمیسیون عمران در مجلس تصویب شد و اکنون به شورای نگهبان ارسال شده است با همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران مجلس پیگیری شده است. حدود 6 ماه از سوی مدیران وزارت راه و شهرسازی با اعضای مجلس شورای اسلامی و طراحان طرح جلسات مفصلی برگزار شده و کار کارشناسی انجام شده است. برای سامان‌دادن به این طرح نظر کارشناسی متخصصان مختلف اعم از مدیران وزارتخانه تا متخصصان اندیشکده‌ها و اعضای کمیسیون عمران مجلس بررسی شد تا این طرح خوب مصوب شود.»

وی افزود: «این طرح ابزارهای خوبی را در اختیار دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار می‌دهد تا ساماندهی بازار زمین و مسکن و اجاره و برخورد با دلالان انجام شود.»

جلوی فعالیت سوداگران مسکن‌های حمایتی گرفته خواهد شد

نوروزی درباره یکی از موارد این طرح که شامل ممنوعیت انتقال واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی به‌صورت وکالتی است، گفت: «در یکی از مواد این طرح، مقرر شد معاملات وکالت‌نامه‌های مسکن‌های حمایتی که بدون تأیید وزارت راه و شهرسازی و ثبت در سامانه تنظیم شود، باطل و در هیچ‌یک از ادارات و محاکم پذیرفته نشود.»

وی افزود: «افرادی هستند که امتیاز طرح نهضت ملی مسکن را به‌صورت وکالتی از متقاضیان مختلف خریداری کرده و امتیازات مسکن مهر و مسکن ملی را خریدوفروش کرده و مشغول سوداگری هستند. برای این مهم مطابق آخرین مصوبه طرح ساماندهی اجاره مسکن و املاک، فروش وکالتی امتیازهای مسکن‌های حمایتی ممنوع می‌شود و این معاملات باید از مسیر سامانه طرح‌های ملی مسکن انجام شود و امتیاز در اختیار افراد واجد شرایط قرار گیرد.»

طرحی برای کاهش دلالی مسکن‌های حمایتی

نوروزی گفت: «اگر شورای نگهبان این طرح را تصویب کند مسیری برای کاهش دلالی در حوزه مسکن باز می‌شود. خریدوفروش وکالتی مسکن‌های حمایتی فقط در صورتی امکان‌پذیر است که در سامانه نهضت ملی مسکن این انتقال مالکیت ثبت‌شده باشد و بعدازآن دفترخانه‌ها ثبت را انجام می‌دهند. درواقع با این طرح، شفاف‌سازی انجام می‌شود و مشخص می‌شود فردی که امتیاز مسکن مهر و ملی را خریده چه می‌کند. در اینصورت این نوع امتیازها به افراد واجد شرایط تعلق می‌گیرد.»

‌ سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه وکالت بلاعزل، یکی از مسیرهای انتقال ماالکیت است و در محاکم پذیرفته شده، درباره ضمانت اجرایی این بند از طرح گفت: «در صورت تصویب این طرح وکالت‌نامه‌هایی که در سامانه ثبت‌نشده هیچ‌کدام از محاکم نباید بپذیرند و فردی که ملک وکالتی از مسکن‌های حمایتی خریده دیگر امکان انتقال به فرد دیگر را ندارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار