امیررضا خروطی*

استرس چگونه سبب افزایش تمایل ما به خوردن می‌شود؟

بسیاری اوقات در شرایط استرس به مصرف خوراکی‌هایی روی می‌آوریم و خوردن آن‌ها واقعا حال‌مان را بهتر می‌کند. این رویکرد در انسان از سال‌ها پیش شناخته شده، اما اکنون یک قطعه مهم دیگر پازل توسط پژوهشگران استرالیایی کشف شده است.

کد مطلب: ۱۳۷۸۷۳۹
لینک کوتاه کپی شد
استرس چگونه سبب افزایش تمایل ما به خوردن می‌شود؟

مشخص شده که مصرف خوراکی‌های پُرکالری در مواجهه با استرس فقط در همان لحظه سبب افزایش وزن ما نمی‌شود بلکه در ساختار مغز‌مان تغییری ایجاد می‌کند که هر بار بیشتر و بیشتر به این راهکار پناه می‌بریم.

در پژوهش‌های به عمل آمده معلوم شده که استرس سازوکار ایجاد احساس سیری در مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ما را به مسیری هدایت می‌کند که به غذاهای پرکالری و شیرین تمایل بیشتری پیدا می‌کنیم.

در شرایط عادی بعد از خوردن مقداری از یک غذای خوشمزه، احساس سیری می‌کنیم و میزان تمایل ما به مصرف میزان اضافه آن، کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند. اما در این پژوهش مشخص شده که استرس سبب می‌شود این حس مغز سرکوب شود و بنابراین به‌شکلی سیری‌ناپذیر از مصرف آن لذت می‌بریم.

نتیجه همه این‌ها اضافه وزن و چاقی خواهد بود. به همین خاطر پیشنهاد شده که تا جای ممکن استرس زندگی را کاهش دهیم و در صورت قرار داشتن در شرایط استرس، دسترسی خودمان را به خوراکی‌های مضر محدود کنیم.

*دانش آموز خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار