مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی عنوان کرد

تازیانه خشکسالی بر گونه بادامشک

بیرجند (پانا)- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: گونه بومی بادامشک، در اثر خشکسالی‌های مکرر بیشترین آسیب را در بین گیاهان دیده است.

کد مطلب: ۱۳۷۸۲۱۸
لینک کوتاه کپی شد
تازیانه خشکسالی بر گونه بادامشک

علیرضا نصرآبادی افزود: با توجه به هزینه‌های احیاء و نگهداری تا استقرار کامل گیاهی، خشکسالی ۲۰ ساله تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان به جنگل‌های استان خسارت وارد کرده است.

وی ادامه داد: خشکسالی در این مدت همچنین سبب شده حداقل ۳۰ درصد گونه‌های جنگلی استان در رویشگاه‌های طبیعی دچار سرخشکیدگی شوند که خسارت این سرخشکیدگی هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

نصرآبادی گفت: در رویشگا‌ه های خسارت دیده از خشکسالی در استان، گونه بومی بادامشک که دارای ارزش ژنتیکی و اقتصادی بالایی برای منطقه است بیشترین آسیب را از پدیده خشکسالی دیده است و گونه بنه در رتبه بعدی قرار دارد و در سایر گونه‌ها پدیده خشکیدگی به دلیل فراوانی کمتر، زیاد مشهود نیست.

وی با بیان اینکه اولین گزارش مبنی بر خشکیدگی گونه‌های جنگلی در استان به اوایل دهه نود بر می‌گردد اظهار کرد: در سنوات نخست، بیشترین پدیده خشکیدگی مربوط به شهرستان‌های نهبندان، طبس و بیرجند بود که با توجه به ادامه روند خشکسالی، پدیده خشکیدگی درختان به سایر شهرستان‌ها نیز سرایت کرده است و هم اکنون تمام استان با این پدیده درگیر است.

وی گفت: به دلیل خشکسالی‌های مکرر و آفات و بیماری‌های جنگلی نظیر هجوم تشی، بخش وسیعی از اراضی و ذخیره‌گاه‌های جنگلی استان به ویژه گونه بنه با قدمت بیش از ۵۰۰ سال و بادامک بیش از ۳۰ درصد آسیب دیده اند و از ۱۰ ذخیره گاه بادامک استان یک مورد کاملا خشک شده و ۴ مورد آسیب شدید دیده است.

نصرآبادی تصریح کرد: اعتبارات اختصاص داده شده در سطح ملی و استانی بسیار ناچیز بوده؛ به طوری که در دو سال اخیر هیچگونه طرح احیایی در بخش جنگل انجام نشده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار