سید احمد موسوی:

شناساندن سبک زندگی شهدا به نوجوانان، از برنامه‌های یادواره شهدای دانش‌آموزی است

تهران(پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران با بیان اینکه سیره و روش زندگی شهدا نقشه راه سعادت آحاد جامعه است، شناساندن سبک زندگی شهدا به نوجوانان و جوانان را از مهم‌ترین برنامه‌های یادواره شهدای دانش‌آموزی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۷۳۴۴۵
لینک کوتاه کپی شد
شناساندن سبک زندگی شهدا به نوجوانان، از برنامه‌های  یادواره شهدای دانش‌آموزی است

دومین جلسه هماهنگی کنگره شهدای دانش آموزی و فرهنگی شهر تهران در راستای فراهم کردن تمهیدات لازم و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین جامعه دانش آموزی، با حضور سید احمد موسوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران و سایر اعضا در اداره کل آموزش و پرورش شهر برگزار شد.

سید احمد موسوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران ضمن اشاره بر اینکه برگزاری یادواره شهدا، نقش موثری در روشنگری، بصیرت افزایی و دشمن شناسی جامعه دارد؛ خاطر نشان کرد: «شهدا با نثار جان خود و با الگوگیری از مکتب عاشورا و قیام امام حسین(ع)، موجب حفظ و احیای فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) شدند، به طوری که عزت و اقتدار امروز ملت ایران در عرصه‌های مختلف ثمره خون شهداست. در همین راستا باید دانش آموزان را با زندگینامه شهدا و فلسفه ایثار و شهادت آشنا کنیم تا شناخت نسل چهارم نسبت به انقلاب و دفاع مقدس افزایش یابد.»

وی با بیان اینکه استفاده از نمادها، الگوها و تولید آثار هنری و گفتمان سازی از برنامه‌های اصلی کنگره شهدا در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، گفت: «گفتمان غالب کشور ما گفتمان دفاع مقدس است؛ تولید گفتمان در باب ایثار و شهادت، باید همیشه در دستور کار در آموزش و پرورش باشد و به منظور تولید این گفتمان، باید مدارس کشور مزین به نام شهدا باشند و قسمتی از زندگینامه آنان در معرض دید دانش آموزان قرار گیرد‌. علاوه بر این هر مدرسه باید یک یادمان را در سطح مدرسه طراحی کند.»

موسوی با تاکید بر اینکه سبک زندگی شهدا به عنوان الگویی مناسب برای جامعه امروز مطرح است؛ ادامه داد: «سبک زندگی شهدا باید راهگشای معضلات امروز جامعه باشد. باید پیش از آنکه سبک زندگی غربی بر اذهان جوانان ما تسلط یابد؛ سبک زندگی شهدا بیش از پیش به نسل امروز معرفی شود تا دانش آموزان بتواند با پشتوانه این سیره در مقابل هجمه دشمن ایستادگی کنند. باید تلاش کرد که خروجی های مثبتی در زمینه معرفی و نشر ارزش های ایثار و شهادت در میان دانش آموزان داشته باشیم. از این رو ضرورت مطالعه و ترویج سبک زندگی شهدا در عصر حاضر که با جنگ نرم مواجه هستیم بیش از پیش به چشم می خورد.»

وی در بخشی از جلسه ضمن ارائه ابلاغ مسئول کارگروه های کمیته شهدا متناسب با مسولیت های اداری اعضا گفت: «با توجه به اینکه بزرگداشت کنگره شهدا، تنها یک مراسم تشریفاتی نیست؛ هر کدام از اعضای ستاد می بایست با برعهده گرفتن بخشی از کار در برگزاری هر چه بهتر این کنگره ها مشارکت کنند. بنا به تصمیم اعضای ستاد کنگره شهدا، دو یادواره دانش آموزی و فرهنگی در دو ماه مرداد و مهر برگزار خواهد شد، که هدف از این یادواره ها، اختتام و افتتاح یادواره های شهدای دانش آموز و فرهنگی در سطح مدارس است؛ به گونه ای که کنگره دانش آموزی اختتامیه یادواره شهدا در سال تحصیلی کنونی و کنگره فرهنگی افتتاحیه یادواره شهدا در سال تحصیلی آینده است.»

موسوی افزود: «از آنجا که آموزش و پرورش باید بذر فرهنگ، ایثار و شهادت را در دل پاک جوانان و نوجوانان بکارد؛ یکی از برنامه های پیشنهادی کنگره، برای ترویج نام و یاد شهدا در بین نوجوانان، طراحی یادمان های شهدا در سطح مدارس است؛ به گونه ای که دانش آموزان با ورود به مدرسه، تصاویر شهدا و قسمتی از زندگی نامه آنان را مشاهده کنند. علاوه بر طراحی یادمان، برگزاری یادواره های شهدا در مدارس، انتخاب بهترین یادواره و تجلیل از ۲ یادواره برتر، از دیگر برنامه های تاثیرگذار و در دستور کار کنگره است.»

معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران در پایان ضمن تاکید بر طراحی موزه آثار شهدا در سطح مناطق استان اظهار کرد: «تجربه چهل و چهار ساله انقلاب اسلامی ایران تا کنون این حقیقت را پیش روی ما نهاده است که جوانان جامعه ما، نیاز به الگوهای مناسب مذهبی و ملی دارند، که بی شک این الگو های ملی، شهدا هستند. در همین بین طراحی موزه شهدا در سطح مناطق، می تواند راهی برای انتقال پیام شهدا و راه و رسم زندگی آنان به دانش آموزان باشد. امید است بتوانیم با همکاری سایر اعضا به روند طراحی این موزه ها در سطح مدارس پایتخت سرعت ببخشیم.»

شایان ذکر است در پایان جلسه بر برگزاری مستمر جلسات ستاد، به صورت دو بار در ماه تاکید شد و تصمیماتی در خصوص آغاز عملیات تدفین شهید گمنام در اداره کل آموزش و پرورش و ایجاد یادمان در محوطه اداره کل شهر تهران اتخاذ شد.

خبرنگار دانش آموز: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار