دبیر آموزش و پرورش اسلامشهر به‌مناسبت روز بزرگداشت خیام عنوان کرد:

سروده‌های خیام در قالب رباعی، شعری ساده و حاوی معانی عمیق فلسفی است

اسلامشهر (پانا) - دبیر آموزش و پرورش اسلامشهر به‌مناسبت روز بزرگداشت خیام نیشابوری، سروده‌های حکیم عمر خیام در قالب رباعی، شعری کوتاه و ساده، حاوی معانی عمیق فلسفی و حاصل اندیشه متفکری بزرگ در مقابل اسرار عظیم آفرینش دانست.

کد مطلب: ۱۳۷۲۸۲۲
لینک کوتاه کپی شد
سروده‌های خیام در قالب رباعی، شعری ساده و حاوی معانی عمیق فلسفی است

خیام نیشابوری، در قرن پنجم هجری قمری در نیشابور به دنیا آمد و نام کامل وی غیاث الدین ابوالفتح عمربن ابراهیم خیام نیشابوری بود.28 اردیبهشت که برابر با زادروز خیام است، روز بزرگداشت وی نامگذاری شده است.

عفت‌ جهانی، دبیر آموزشگاه آیت‌الله‌گلپایگانی آموزش و پرورش اسلامشهر در رابطه با شخصیت خیام نیشابوری در گفت و گو با پانا، ضمن گرامی‌داشت روز خیام اظهار کرد:« آوازه خیام در رباعیات او قابل مشاهده است و تفکرات وی تأثیر بسزایی در جریان علمی و فلسفی جهان داشته و خیام از جمله شخصیت‌های علمی وادبی ایران است که کلام شگفت‌انگیز و اندیشه‌های وی پس از گذر سالیان دراز در پارسی زبانان اثر شگرفی دارد و در مجموع وی نماد فلسفه شرق است.»

وی با اشاره به سبک شعر خیام افزود:«سروده‌های حکیم عمر خیام در قالب رباعی، شعری کوتاه و ساده و در عین حال حاوی معانی عمیق فلسفی و حاصل اندیشه متفکری بزرگ در مقابل اسرار عظیم آفرینش است. وی با تفکر خود موضوعاتی از جمله، آفرینش ،خلقت جهان پس از مرگ و دین را نقد کرده و به عنوان مثال مرگ را به انسان یادآوری می‌کند و بر غنیمت شمردن عمر تأکید دارد،عمری که از نظر وی تنها دارایی بشر است.»

دبیر آموزش و پرورش اسلامشهر در رابطه با توانایی‌های خیام و مفاخر و شاعران هم‌دوره وی تصریح کرد:« یکی از برجسته‌ترین کارهای خیام اصلاح گاه‌شمارایرانی است و توجه به عرصه‌های علمی، مانندریاضی، نجوم ،علوم ادبی،دینی،موسیقی وتاریخی داشت و تزیین گنبد شمالی مسجد جامع اصفهان را به او نسبت دادند. همچنین خیام با نظامی عروضی و ابوالحسن بیهقی هم‌عصر بوده وبا خواجه نظام‌الملک طوسی رابطه نیکو داشت.»

جهانی با تأکید بر ضرورت شناخت بزرگان ادبیات فارسی بیان کرد:« در معرفی بزرگانی از جمله،خیام ودیگربزرگان نباید فقط به یک روز بزرگداشت بسنده کرد، بلکه برای شناسایی و معرفی این مشاهیرمی‌بایست تمام دستاوردهای آنها را یادآوری کرد تا جوانان ما بیشتر در این زمینه آگاهی پیدا کنند در جامعه ما شناخت بزرگان وادبیات غنی کشور در نزد جوانان بسیار مظلوم است و نسل جوان زمان و لحظات خودرا با دنیای مجازی سپری می‌کنند و از سوی دیگر کشورهای دنیا در راستای شناخت مفاخر ادبی و علمی ایران از ما جلوتر هستند و این با برنامه‌ریزی دست‌اندرکاران فرهنگ و هنرو تعلیم و تربیت کشور ارتباط دارد.»

خبرنگار دانش‌آموز: حدیثه بهزادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار