تدوین الگوی نظام جامع هدایت شغلی از سوی جهاد دانشگاهی

تهران (پانا) - معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی جزئیات برگزاری «نشست تخصصی آموزش عالی اشتغال آفرین و هدفمند در پرتو طراحی نظام هدایت شغلی» را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۷۲۴۴۲
لینک کوتاه کپی شد
تدوین الگوی نظام جامع هدایت شغلی از سوی جهاد دانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، در راستای برگزاری «کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور» که با حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و توسط مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و با مشارکت دانشگاه‌ها و سازمان‌ها و مراکز علمی در اردیبهشت و خرداد سال جاری برگزار می‌شود، ماموریت برگزاری نشست تخصصی: آموزش عالی اشتغال آفرین و هدفمند در پرتو طراحی نظام هدایت شغلی به جهاددانشگاهی واگذار شده است. این نشست توسط معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در ۳ خرداد ماه سال جاری در محل دانشگاه علم و فرهنگ برگزار خواهد شد.

محمدمحسن غفوریان، معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی با اشاره به سوابق و تجارب این نهاد در زمینه هدایت شغلی دانشجویان و دانش آموختگان، افزود: ۷ ماموریت از سند نقشه جامع علمی کشور به جهاد دانشگاهی محول شده است که یکی از ماموریتها «ساماندهی نظام هدایت شغلی و توانمندسازی دانش‌آموختگان در حوزه‌های منتخب با حمایت، پشتیبانی و هماهنگی مراجع ذی ربط» است. در این راستا جهاد دانشگاهی ابتدا اقدام به ترسیم نقشه راهی کرد که در این طرح ۸ گام اجرایی برای عملیاتی کردن این ماموریت پیش بینی شده است. گام اول بررسی و مطالعه وضعیت هدایت شغلی در آموزش عالی و تدوین الگوی مراکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها بود که با حمایت سازمان برنامه و بودجه این کار مطالعاتی انجام گرفت که در نهایت منجر به تدوین الگوی نظام جامع هدایت شغلی شد. این الگو با بررسی وضعیت موجود و بررسی تجارب کشورهای مختلف و همچنین با برگزاری جلسات متعدد نخبگی و … نهایی شد و به صورت پایلوت در دانشگاه علم و فرهنگ در قالب «مرکز هدایت شغلی دانشجویان و دانش‌آموختگان» پیاده سازی شد.

غفوریان تصریح کرد: خدماتی مانند ارزیابی و استعدادسنجی توانایی‌ها، استعدادها و علایق شغلی دانشجویان، به صورت انجام مصاحبه و یا استفاده از تست ‌استانداردسازی شده روانشناسی و شخصیت‌شناسی راهنمایی و کمک به دانشجویان در انتخاب مسیر درست شغلی و زندگی شغلی مناسب، شناسایی کارآفرینان بالقوه (دانشجویان) در دانشگاه و ارائه مشاوره‌های لازم به آنها جهت قرارگرفتن در مسیر صحیح شغلی، تهیه کارنامه شغلی برای هر یک از دانش‌آموختگان، برگزاری تورهای شغلی، برگزاری رویدادها و جلسات و نشست‌های عمومی و تخصصی با حضور کارآفرینان استانی، ارائه مشاوره‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف از تبدیل یک ایده به کسب و کار، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه‌های کسب و کار دانشجویی از جمله فعالیت‌های این مرکز بود. در پایان عملکرد این مرکز آسیب‌شناسی شده و بعد از تحلیل و سنجش نقاط ضعف و قوت آن نتیجه حاصله به صورت یک الگوی جامع و فرایندی ارائه شد.

غفوریان در ادامه افزود: مقوله هدایت شغلی علاوه بر وظیفه همسو کردن علایق و استعدادهای دانشجویان برای برنامه‌ریزی صحیح و هدایت مسیر شغلی و تحصیلی آن‌ها، با ارتباط با صنعت و شرکت‌ها سعی در پرکردن خلأ بین دانشگاه و صنعت دارد.

وی افزود: دانشگاه یکی از مهمترین نهادهای مؤثر در جهت شناخت و درک توسعه علمی و همچنین، توانمندسازی و تربیت نیروی کار تخصصی ماهر و متناسب با نیازهای هر جامعه‌ای است. دانشگاه‌ها نیاز است که همگام با تغییرات جهانی با گفتمان علم و فناوری و گذار به اقتصاد دانش‌محور، اهداف و رسالت خود را بازتعریف کنند.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه صاحب‌نظران معتقدند یکی از مهم‌ترین دلایل بیکاری دانش‌آموختگان عدم مهارت و توانایی لازم وی برای ورود به بازار کار است، یادآور شد: ارائه خدمات تخصصی مشاوره شغلی و بازار کار به دانشجویان و دانش‌آموختگان جهت یافتن فرصت‌های شغلی بهتر و معرفی جویندگان کار فاقد مهارت به مراکز مهارت‌آموزی دانشگاهی، توجه ویژه به دوره‌های کارورزی و کارآموزی از جمله وظایف این مراکز به شمار می‌رود و امیدواریم در سال ۱۴۰۲ تعداد بیشتری از مراکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها فعال شود.

غفوریان در توضیح بررسی وضعیت کنونی هدایت شغلی در دانشگاه‌های دنیا، افزود: در بررسی‌های صورت گرفته نکته قابل تاملی که درباره وضعیت هدایت شغلی دانشگاه‌های ایرانی به نسبت دنیا می‌توان به آن توجه کرد، این است که در دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی و حتی برخی دانشگاه‌های آسیایی این خدمات به صورت متمرکز و تنها توسط یک مرکز تخصصی، منسجم و متولی در دانشگاه به صورت یکسری خدمات شغلی ارائه می‌شود، اما در دانشگاه‌های کشور ما در حال حاضر این وضعیت وجود ندارد و خدمات به صورت اجرای طرح‌های پراکنده و یا در قالب مراکزی که خیلی مورد توجه مسئول دانشگاه و خود دانشجو قرار نمی‌گیرد و اهمیت و ضرورت آن‌ها هنوز جا نیفتاده، اجرا می‌شود. در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا این خدمات به صورت غیرحضوری و حضوری و هدفمند ارائه می‌شود، اگر توجه کرده باشید این خدمات تنها در بخشی از سایت‌های دانشگاه‌های داخلی به صورت مختصر توضیح داده شده و در این حد بسنده می‌کنند و دانشجو، فارغ‌التحصیلان و کارفرمایان نمی‌دانند برای دریافت این خدمات از کجا باید شروع کنند و علی‌رغم اینکه برخی نوآوری‌ها در خدمات شغلی دانشگاه‌های ایرانی وجود دارد، اما باید اعتراف کرد که از لحاظ تنوعی هنوز از دانشگاه‌های مطرح دنیا عقب هستیم.

وی در خصوص اهداف و تشریح روند برگزاری نشست، افزود: با توجه به اهمیت و ضرورت توجه جدی دانشگاه‌های ما به یک مدل مهندسی و باز تعریف مجدد کارکردهای خود با هدف هماهنگی و همگامی با تحولات جهانی و همچنین نظر به تجارب موفق جهاد دانشگاهی در این زمینه، جهاد دانشگاهی تصمیم گرفت که در این زمینه در جهت همکاری با مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در این کنگره ملی در این مقوله ورود کند.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه هدف از این نشست ایجاد هم‌افزایی، همفکری، انتقال تجربه، ظرفیت‌سنجی، تبیین سیاست‌گذاری‌های نظارتی و کاربردی، مبادله اطلاعات توسط اساتید نخبگان و مسئولان این حوزه است، خاطرنشان کرد: این نشست در قالب سه پنل تخصصی با حضور اساتید دانشگاهی و خبرگان این حوزه و درقالب محورهای زیر برگزار می‌شود؛

* بازتعریف کارکردهای آموزش عالی و مسئولیت آن در موضوع اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان

* نقش هدایت شغلی در بسترسازی برای تسهیل اشتغال دانش‌آموختگان

* تجارب زیسته دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کمک به اشتغال دانش‌آموختگان (در زمینه توسعه هدایت شغلی در دانشگاه‌ها).

وی در پایان گفت: انتظار می‌رود که در نشست پیش رو نتایج مؤثری در قالب بسته‌های سیاستی و کاربردی در رابطه با توسعه هدایت شغلی در دانشگاه‌ها حاصل شود. ضمن اینکه با بکارگیری مؤثر و کارآمد این نتایج کمک شود تا فرایندهای توسعه مسیر شغلی و هدایت شغلی در دانشگاه‌های کشور بهبود یافته و استفاده بهینه از نیروی انسانی متخصص و سازماندهی و برنامه‌ریزی به منظور هدایت آنها برای دستیابی به اهداف دانشگاه میسر شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار