گفت‌وگوی خواندنی با کبری التج

تشویق دانش آموزان به کلاس و مدرسه با یک کتاب عجیب!

تهران (پانا) - یک رمان جذاب و خواندنی در گروه سنی نوجوانان توسط کبری التج به نگارش درآمده و قرار است عصر امروز در نمایشگاه کتاب تهران از آن رونمایی شود.

کد مطلب: ۱۳۷۱۷۹۵
لینک کوتاه کپی شد
تشویق دانش آموزان به کلاس و مدرسه با یک کتاب عجیب!

نویسنده کتاب «مرگ بر مدرسه» که مادر دو نوجوان است در این کتاب سعی کرده حال و هوای دوران نوجوانانِ را به تصویر بکشد.

از نگاه او زندگی در دوران نوجوانی تفاوت بسیاری با کودکی ، جوانی دارد و برای اینکه آن‌ها اندیشه‌های بزرگ‌سالان را پس نزنند آن‌ها را به‌خوبی شناخت.

کبری التج در گفت‌وگو با پانا درباره ویژگی‌های این اثر گفت:«این کتاب یک رمان در حوزه سنی نوجوانانِ است که از زبان یک پسر نوجوان کلاس هفتم روایت می‌شود و او در این قصه سیستم آموزشی را نقد کرده است.»

وی ادامه داد: «من در این کتاب سعی کرده‌ام که به تفاوت‌های فردی بچه‌ها در مدرسه از لحاظ مختلف بپردازم و چگونگی برخورد سیستم آموزشی را با توجه به تفاوت های دانش آموزان نقد و بررسی کنم.»

این نویسنده درباره انگیزه اش از نگارش کتاب فوق بیان کرد: «من مادر دو نوجوان هستم و از ابتدای ورود به مدرسه تاکنون همراه آن‌ها بوده‌ام و همیشه نقدی که آن‌ها از کودکی تاکنون به مدرسه داشتند را از زبان آن‌ها می‌شنیدم همین امر باعث شد به فکر نگارش رمانی در باب این اتفاقات بیفتم.»

وی یادآور شد: «همیشه از خودم سؤال می‌کردم چرا برخی از کودکان و نوجوانان از مدرسه رفتن زیاد خوششان نمی‌آید و چرا باید از مدرسه بدشان بیاید. به نظر من نسل گذشته مدرسه برایشان یک زیبایی‌های داشت اما در نسل فعلی به خاطر تفاوت‌هایی که در آن‌ها وجود دارد ، نگرش متفاوتی با ما دارند.»

التج اضافه کرد: «بارها نوجوانانی را دیدم که این سؤال را داشتند که چرا باید همه یک درس خاص را در مدرسه بخوانند و چرا همه با یکدیگر قضاوت می‌شوند شاید در یک مدرسه فردی شاگرد ممتازی در ریاضی باشد و دیگری در علوم، هنر و ریاضی قدرتمند باشد و به نظر من نباید آن‌ها با یکدیگر قضاوت شوند.»

وی درباره اسم این کتاب خاطرنشان کرد: «اسم این کتاب را از روی دیوار مدرسه انتخاب کردم و برایم سؤال بود چرا باید این‌قدر یک فرد از مدرسه رفتن بدش بیاید که شعار مرگ بر مدرسه را بنویسد.»

وی درباره اینکه آیا در این کتاب سعی کرده است راهکار و طرحی را برای برون‌رفت از این مشکل ارائه دهد، گفت: «من سعی کردم در این رمان از زبان نوجوان قصه نیازسنجی کنم و در ادامه طرح و راهکاری را از زبان او ارائه دهم . البته در این داستان افراد دیگری مانند یک معلم بسیار خوش‌فکر وجود دارند که به مدد نوجوان قصه می‌آیند و به او کمک می‌کنند.»

این نویسنده یادآور شد: «به نظر من از استعدادها به‌درستی استفاده نمی‌شود و من نیز در حد یک رمان راهکاری‌هایی داده‌ام اما این تنها یک طرح و راه‌حل است و قطعاً راه‌حل‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان برای بهتر شدن سیستم آموزشی از آن استفاده کرد. به نظر من هرکدام از بچه‌ها استعدادهایی دارند که اگر در آن رشد کنند می‌توانند آینده‌سازان فردای کشور باشند.»

وی با اشاره به این مطلب که مرگ بر مدرسه سومین کتابی است که از او منتشر می‌شود گفت: «دو رمان دیگر در حوزه نوجوانان در حال نگارش و انتشار دارد که به‌زودی وارد بازار نشر می‌شود.»

به گفته این نویسنده داستان‌های نوجوانانِ نیاز امروز جامعه در حوزه نشر است زیرا بچه‌های ما دوست دارند که کتاب بخوانند و وقتی ببینند اتفاقات زندگی آن‌ها در این کتاب‌ها است حتماً به سمت خواندن رمان و کتاب‌های نوجوانانِ سوق پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: «دنیای نوجوان با دنیای کودک و حتی جوان خیلی متفاوت است در بسیاری از مواقع ما تصور می‌کنیم اگر در کتاب‌هایمان به نصیحت کردن بپردازیم کمک بسیاری به آن‌ها می‌کنیم اما به‌هیچ‌عنوان این‌گونه نیست و این‌گونه کتاب‌ها از سوی آن‌ها پس‌زده می‌شوند .»

التج خاطرنشان کرد: «نوجوان در این سن و سال خود را یک دانای کل می‌داند و من در این کتاب نیز سعی کرده‌ام از زبان خودشان قصه را روایت کنم ما باید بپذیریم که بچه‌ها با ما تفاوت بسیاری دارند و باید با شناخت کامل از آن‌ها درباره آن‌ها بنویسیم.»

در خلاصه داستان این کتاب آمده است، راپا پسری کلاس هفتمی است که از مدرسه بیزار است. او دوست دارد بجای رفتن به مدرسه، فیلم ببیند، بازی کند و حتی کار کند...هر کاری غیر از مدرسه رفتن. اما پدر و مادرها که این چیزها را قبول نمی‌کنند. پس یک گروه کاملا سری تشکیل می‌دهد. گروه «مرگ بر مدرسه»، مدرسه باید بفهمد با که طرف است.

رمان مرگ بر مدرسه را نشر مهرک روانه‌ بازار کرده‌ است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار