معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان گلستان در گفت‌وگو با پانا:

احیاء پرورشی باید به‌ دور از شتاب‌زدگی باشد

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان گلستان با اشاره به چالش‌های موجود در زمینهه احیای حوزه پرورشی عنوان کرد که این مهم باید دقیق، باحوصله و بدون شتاب‌زدگی باشد.

کد مطلب: ۱۳۷۱۴۵۰
لینک کوتاه کپی شد
احیاء پرورشی باید به‌ دور از شتاب‌زدگی باشد

موسی کابلی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان گلستان در گفت‌وگو با پانا درباره چالش‌های موجود در زمینه احیاء امور تربیتی استان گلستان گفت: «مواردی چون کمبود نیروی متخصص پرورشی، بخشنامه‌زدگی، پویش‌ها و جشنواره‌های موضوعی زیاد، عدم بودجه متمرکز جهت جشنواره‌ها و وُرک‌شاپ‌های آموزشی، آسیب‌های اجتماعی زیاد و نیروی مشاور کم، نبود ساعتی تحت عنوان زنگ پرورشی جهت آموزش و شاداب‌سازی روحیه از جمله چالش‌های پیش رو برای احیاء حوزه پرورشی در مدارس است.»

تعهد داشتن به تعالی مهم‌ترین زمینه هویت‌بخشی در مدارس است

کابلی درباره احیاء برنامه‌های امور تربیتی عنوان کرد: «اعتبار برنامه‌های ما بسته به بایدها و نبایدهای حوزه معاونت پرورشی بر مبنای اسناد رسمی چون قرآن کریم، سیره پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع)، قانون اساسی، سند چشم‌انداز، سند تحول بنیادین، فرمایشات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری و... است. در تمامی برنامه‌های این حوزه وجود انسان و کرامت او مقدم بر همه برنامه‌هاست و در این راه با بهره‌گیری از روش‌های خلاق، اخلاق‌مداری، قانون‌مدار، هدف غایی رسیدن به حیات طیبه است.»

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان گلستان با اشاره به اینکه ماموریت اصلی این معاونت در زمینه هویت‌بخشی تعهد داشتن به تعالی است، افزود: «در این راستا حیات طیبه در منش، تحول مداوم در روش، کیفیت‌گرایی در عمل را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده‌ایم. گام بعدی بررسی نیازهای جامعه نخستین گام در برنامه‌ریزی‌های هویتی است و دومین مرحله در آن اقدام به تعیین هدف بر مبنای نیازهای به‌دست‌آمده است.»

از نگاه مسئولان، آموزش مهم‌تر از پرورش است

وی یکی از مهم‌ترین چالش‌های هویت‌بخشی به مدارس استان‌ها را پررنگ بودن آموزش در نگاه مسئولان مدارس و انتخاب مدیران آموزشی بدون اعتقاد به فعالیت‌های پرورشی عنوان کرد و پیشنهاد داد:‌ «پیشنهادم برای هویت‌بخشی در سطح مدارس استان این است که بر روی کاهش تمرکز اداری (توسعه مدیریت و برنامه‌های خود)، افزایش مشارکت‌پذیری (مداخله دانش‌آموز، همکاران و والدین در سرنوشت خود) و همچنین مشتری‌مداری (توجه به نیاز مخاطبین به جهت ارتقای کیفیت و جلب رضایت آنان) کار شود. همچنین توجه به رویکرد فرایندمدار (باور به اقدامات و عملیات به‌صورت مستمر و گام‌به‌گام) و به‌کارگیری نیروی انسانی مبتکر، خلاق و نخبه جهت دستیابی به اهداف توسعه که منجر به تحرک و پویایی، بهره‌وری و افزایش عملکرد تشکیلات می‌شود.»

کابلی افزود: «علاوه بر نظام آموزش و پرورش، نهاد خانواده نیز نقشی حیاتی در شکل‌گیری و رشد هویت دارد. فرایند آموزش مداوم خانواده‌ها نیز از راهکارهای هویت‌بخشی به دانش‌آموزان است. انجام فعالیت‌های پرورشی از قبیل اردو و بازدید در تقویت هویت ملی دانش‌آموزان بسیار مهم است. اردوی راهیان پیشرفت در کنار اردوی راهیان نور و شناخت مفاخر مؤید همین موضوع است که دانش‌آموزان در کنار بازدید از اماکن مذهبی به شناخت اسطوره‌ها و گذشته خود بپردازند. هم شهید را بشناسند هم حافظ و سعدی، هم زیارت بروند هم گردشگری کنند و به هویت ملی خود ببالند.»

دلایل جذاب نبود فعالیت‌های پرورشی در برخی از مدارس

معاون پرورشی و فرهنگی اموزش و پرورش استان گلستان درباره دلایل جذاب نبودن برخی از فعالیت‌های پرورشی در برخی از مدارس اظهار کرد: «تعدد جشنواره‌ها، آماری بودن فعالیت‌ها، عدم بودجه کافی در انجام فعالیت‌های گروهی، عدم تقدیر و تشویق به‌موقع، فعالیت‌های موازی مثل جشنواره‌ها و برنامه‌های مشترک حوزه‌های آموزش و بهداشت و پرورشی و... عدم اردوهای هدفمند، عدم فضای مناسب به فعالیت‌های شورای دانش‌آموزی و تشکل‌ها در برخی مدارس است.»

احیای پرورشی باید به‌دوراز شتاب‌زدگی باشد

کابلی با اشاره به اینکه احیای پرورشی باید دقیق، باحوصله و بدون شتاب‌زدگی باشد، عنوان کرد: «در مدارسی که باوجود استحقاق معاونت از نیروهایی به‌عنوان مربی استفاده کرد تا در صورت صلاحیت داشتن در آینده به‌عنوان معاون پرورشی و تربیت‌بدنی به‌کارگیری شود. تیم واقعی، دلسوز و کارآمد مسئولیت پالایش و گزینش نیروهای موجود و جدید را بر عهده گیرند. در خصوص ارتقاء سطح علمی و هنری مربیان و معاونین نیز باید چاره‌ای اندیشید و با علوم روز آشنا کرد و آن‌ها را به‌روز کرد. همچنین والدین باید به نقش خطیر و اثرگذار خود آگاه شده و با همگامی و همراهی با مدرسه، مربیان پرورشی را در تربیت دینی یار و یاور باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار