معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

همه ارکان کشور برای تقویت هویت ایرانی و اسلامی دانش‌آموزان یاری‌گر آموزش و پرورش باشند

دوره‌های توانمندسازی مربیان به صورت حضوری برگزار می‌شود/ نقش مدارس در اجرای برنامه‌ها پررنگ شده است/ فعالیت‌های قرآنی و سرود جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌های فرهنگی و تربیتی دارد

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد همه ارکان کشور برای تقویت هویت ایرانی و اسلامی دانش‌آموزان یاریگر آموزش و پرورش باشند.

کد مطلب: ۱۳۷۰۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
همه ارکان کشور برای تقویت هویت ایرانی و اسلامی دانش‌آموزان یاری‌گر آموزش و پرورش باشند

اصغر باقرزاده در خصوص تقویت هویت ایرانی و اسلامی در برنامه «نقشه راه» رادیو زیارت، اظهار کرد: موضوع تقویت هویت ایرانی-اسلامی نمی‌تواند صرفا بر عهده وزارت آموزش و پرورش باشد و طبیعتا ارکان‌ مهم دیگر از جمله رسانه ملی در این زمینه تاثیرگذار و مهم هستند و انتظار می‌رود یاریگر آموزش و پرورش باشند. اما آنچه که بر عهده ما قرار دارد و علاقه‌مند به نقش‌آفرینی در آن هستیم مبحث تقویت هویت، ریشه و اندیشه افراد است. اگر هویت انسان‌ها را در سنین دانش‌آموزی تقویت و مستحکم کنیم آنها می‌توانند در همه عرصه‌ها و شرایط حضور قوی و مطمئن داشته باشند و از بسیاری از آسیب‌ها در امان بمانند.

وی با بیان اینکه 3 عامل در آموزش و پرورش در تقویت هویت نقش دارند، خاطرنشان کرد: عامل اول، محتوای کتاب‌ها و برنامه درسی است؛ دومین عامل به معلم، مربی و عوامل حاضر در مدرسه مرتبط می‌شود و عامل سوم، موقعیت‌ها و فضاهای پرورشی و تربیتی است که در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد که در این بخش‌ها علاوه بر اجرای فعالیت‌های جدید، باید برنامه‌ها و اقداماتی که از گذشته وجود داشته است را تقویت کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تدوین محتوای کتاب‌های درسی برعهده سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است، افزود: آنچه باعث شده بود موقعیتِ هویت‌سازی در بین دانش‌آموزان کمرنگ شود، میدان ندادن برای انجام فعالیت‌های مختلف است. چراکه مشارکت دادن دانش‌آموزان در طراحی و اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌ها، زمینه مناسبی برای هویت‌سازی فراهم می‌کند؛ بنابراین موقعیت‌هایی وجود دارد که خود دانش‌آموزان وارد میدانِ فعالیت شوند؛ برای مثال در گروه‌های جهادی به اثبات رسید که خودشان برنامه‌ها را به بهترین شکل اجرا می‌کنند.

*نقش مدارس در اجرای برنامه‌ها پررنگ می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره نقش و اهمیت مدرسه در امور تربیتی، فرهنگی و پرورشی گفت: سند تحول بنیادین تاکید ویژه‌ای بر نقش، جایگاه و اهمیت مدرسه در فرآیند تعلیم و تربیت دارد؛ ما از سال گذشته این موضوع را مدنظر داشتیم و برنامه‌ امسال ما پررنگ‌تر شدن نقش و تاثیر مدارس است، در واقع یعنی به جای اینکه برنامه‌ها صرفا به صورت کشوری و استانی باشد، باید در مدارس تعریف شود. اگر برنامه‌ها در مدارس تعریف شود و موقعیت لازم در مدرسه به وجود آید، دانش‌آموزان می‌توانند در فرآیند هویت‌یابی نقش‌آفرینی کنند.

باقرزاده با اشاره به برخی مصادیق افزود: برای مثال، امسال تئاتر درسی را توسعه می‌دهیم؛ البته این موضوع از قبل اجرا می‌شد و دانش‌آموزان درس‌های خود را تبدیل به تئاتر می‌کردند اما از این به بعد توجه بیشتری به آن خواهد شد. همچنین با توجه به اهمیت و جایگاه سرود در امور تربیتی و فرهنگی، سرودهای درسی به صورت کلاسی اجرا می‌شود و در مسابقات قرآن و مفاهیم قرآنی نیز اعلام شده است که کتاب‌های درسی، به عنوان پایه مسابقات در نظر گرفته شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تمام برنامه‌هایی که تعریف می‌شود، در مجموعه‌ی تشکل‌های دانش‌آموزی به خود دانش‌آموزان واگذار می‌شود، گفت: امسال پشتیبانی آموزش و پرورش به این شکل خواهد بود که اعتبارات به صورت مدرسه‌ای توزیع شود و هر جا لازم باشد برای تقویت روحیه و انگیزه دانش‌آموزان کمک‌ می‌کنیم.

* برگزاری دوره‌های توانمندسازی مربیان به صورت حضوری

وی همچنین درباره برگزاری دوره‌های توانمندسازی مربیان به صورت حضوری اظهار کرد: دوره‌های مربیان، طی سال‌های گذشته به صورت مجازی بود و فرصت تعامل بین مربیان ایجاد نشده است. بر همین اساس، دوره‌های حضوری توانمندسازی مربیان پرورشی و تربیتی از اواخر سال گذشته آغاز شده و مربیان با یکدیگر تعامل و انتقال تجربه دارند. لذا یکی دیگر از کارهای مهم ما، توانمندسازی مربیان است که سال گذشته برای ۶ هزار نفر انجام شد و امسال نیز منتظر پایان امتحانات خردادماه هستیم تا فرصت بیشتری برای مربیان فراهم شود و بتوانیم دوره‌ها را ادامه دهیم.

باقرزاده در خصوص کمبود نیروی پرورشی و تربیتی در مدارس و نیز با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) در دیدار با فرهنگیان، خاطرنشان کرد: بحمدلله رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه به کمک ما آمدند. سال‌هاست که نسبت به کمبود نیروی پرورشی و تربیتی در مدارس، غفلت شده است و از سال 1386 که قانون احیای معاونت پرورشی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و آیین‌نامه آن هم تدوین شد، تاکنون هیج همتی برای اجرای این قانون نشده بود.

* کمبود 60 هزار نیروی پرورشی در مدارس

باقرزاده گفت: بدون احتساب مدارس غیردولتی، باید بگوییم که از میان ۱۰۵ هزار مدرسه کشور، تعداد ۵۹ هزار مدرسه نه مربی تربیتی، نه مشاور و نه معاون پرورشی دارد. به عبارت دیگر جای خالی حدود ۶۰ هزار نیروی پرورشی در مدارس احساس می‌شود. نکته دوم این است که طبق قانون ۳۹ هزار نفر مشاور کمبود داریم که انتظار می‌رود دولت و مجلس دست به دست هم دهند تا قانون را رعایت کنیم و نیروهای مورد نیاز تامین شود؛ چراکه طبق تاکید قانون، هر مدرسه باید یک مربی تربیتی داشته باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه همه این کمبودها را یکجا نمی‌توان جبران و تامین کرد چرا که به آموزش و توانمندسازی نیروها نیاز است، اظهار کرد: انتظار این است که دستکم در یک بازه زمانی 3 ساله این مجوز به ما داده شود تا بتوانیم نیروی مورد نیاز در حوزه پرورشی و تربیتی را تامین کنیم. بخشی از این نیازمندی از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شود اما از 25 هزار دانشجوی فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان فقط یک هزار نفر سهمیه به امور پرورشی و تربیتی داده می‌شود که سرپرست محترم وزارت آموزش و پرورش پیگیر افزایش آن است.

وی با اشاره به اخذ مجوز جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی و تربیتی در سال جاری خاطرنشان کرد: در حال تهیه جداول و زمان برگزاری آزمون هستیم که شرایط عمومی و اختصاصی آن در آینده نزدیک اعلام می‌شود. مربیان طرح امین در این آزمون، هم در بخش علمی و هم در بخش عملی می‌توانند پررنگ‌تر و جلوتر از سایر داوطلبان باشند، البته گروه‌های دیگر هم می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

باقرزاده با تاکید بر اینکه ۱۱ هزار نفر، عدد بسیار کمی است، افزود: امسال بیش از 8 هزار نفر از مربیان پرورشی و تربیتی در سطح کشور بازنشسته می‌شوند و بنابراین حدود ۳ هزار نفر به مجموعه ما اضافه می‌شود؛ ضمن اینکه قانون اجازه استفاده از ظرفیت نیروهای بازنشسته را به ما نمی‌دهد و حتی اگر اجازه داده شود بازهم در حوزه پرورشی، نیاز به نیروهای به‌روز و همراه داریم و به‌کارگیری نیوری انسانی تابع شرایط خاصی خواهد بود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مجوز جذب 11 هزار نیروی پرورشی قبل از تذکرات به‌جا و صحیح رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) اخذ شده بود، گفت: بعد از فرمایشات معظم‌له نیز نامه‌ای از سوی وزارت آموزش و پرورش تنظیم و به رئیس‌جمهوری اعلام شد که این میزان کمبود در مجموعه وجود دارد. امیدواریم تا سال آینده به مرور اجازه دهند که بتوانیم نیروهای مورد نیاز را تامین کنیم.

باقرزاده افزود: امسال حضور مربیان در طرح امین رشد خوبی داشته و در آینده می‌تواند تبدیل به راهکار دائمی شود. ضمن اینکه تشکل‌های دانش‌آموزی شامل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، بسیج دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی و جوانان هلال احمر امسال از مربیان خود بیشتر استفاده می‌کنند. در بخش خارجی نیز در اوقات فراغت بیرون مدرسه، از ظرفیت گروه‌های جهادی و مردمی استفاده بیشتر و مناسب‌تری خواهیم داشت تا بتوانیم تعداد بیشتری از دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دهیم.

* جذاب شدن برنامه‌های پرورشی با فراهم کردن موقعیت نقش‌آفرینی برای دانش‌آموزان

باقرزاده درخصوص افزایش جذابیت برنامه‌ها با تاکید بر اینکه برنامه‌های میدانی برای بچه‌ها جذاب‌تر است، خاطرنشان کرد: اگر میدان را فراهم کنیم تا بچه‌ها حضور داشته باشند و نقش‌آفرینی کنند، جذابیت برنامه‌ها بیشتر می‌شود.

وی در ادامه، با بیان اینکه از فضای مجازی باید به اندازه لازم و به شکل صحیح استفاده کرد، افزود: معاونت پرورشی و فرهنگی برای فعالیت‌های مجازی نیز برنامه‌ریزی و اقدامات خوبی داشته است. برای مثال، امسال با همکاری حوزه هنری، طرح «هیس‌طوری» را به طور گسترده در سراسر کشور اجرا کردیم تا دانش‌آموزان، گذشته استعمار را مطالعه کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: شاهد استقبال خوب و چشمگیری در این زمینه بودیم؛ به طوری که حدود ۷۰۰ هزار نفر در مراحل مختلف و ۱۰۰ هزار نفر تا مراحل پایانی این طرح، ما را همراهی کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار