بررسی روند کاهشی قیمت خودروهای داخلی + جدول

تهران (پانا) - بررسی روند تغییر قیمت خودروهای داخلی نشان می‌دهد که از ماه گذشته تاکنون خودروهای داخلی کاهش قیمت چشمگیری داشته‌اند و بیشترین تغییر قیمت مربوط به خودروی شاهین است که از یک‌ماه قبل حدود 100 میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.

کد مطلب: ۱۳۷۰۳۴۴
لینک کوتاه کپی شد
بررسی روند کاهشی قیمت خودروهای داخلی + جدول

با شروع سال کاری جدید افزایش ناگهانی قیمت خودروها بیش ازآنچه در سال 1401 گذشت همه را در شوک فرو برد. اگرچه افزایش قیمت خودرو عموماً از موضوع تغییر قیمت دلار در بازار پیروی می‌کند اما موضوع اینجاست که این تغییر قیمت‌ها آن هم دقیقا در زمانی که ایران با عربستان وارد مذاکره شده بود دور از انتظار بازار اتفاق افتاد.

یکی از تحلیل‌هایی که در آن زمان خبرگزاری پانا درباره این افزایش قیمت‌ها عنوان کرد اعلام افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو بود که باعث شد بازار آزاد خریدوفروش خودرو از این تغییرات افزایشی در امان نباشد.

در آن زمان مدیرعامل شرکت سایپا عنوان کرد که از آذرماه 1400 تاکنون قیمت کارخانه‌ای خودرو تغییر نکرده بود و همین موضوع صدای تولیدکنندگان خودرو را درآورد و درنهایت شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تصمیم برافزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو گرفتند.

حالا بعد از گذشت حدود یک ماه از آن تاریخ دولت تلاش می‌کند تا قیمت خودرو را ثابت نگه دارد زیرا می‌داند هر جهش قیمتی در کالاهای مصرفی بزرگ که این روزها بیشتر جنبه سرمایه‌گذاری پیداکرده‌اند منجر به بالا رفتن نرخ تورم خواهد شد.

در روزهای اخیر دولت با اعلام اینکه می‌خواهد مجدد خودرو را به بورس عرضه کند شرایطی فراهم کرده که صاحبان خودرو تمایل به فروش خودرو داشته باشند و البته نبود خریدار در این بازار باعث شده تا قیمت خودروهای داخلی روند کاهشی پیدا کند.

از سوی دیگر عملکرد دلار در هفته‌ای که گذشته با 1.9 درصد کاهش همراه شد و این تغییر قیمت دلار بر روند کاهشی قیمت خودروها بی‌تاثیر نبود.

بررسی‌های پانا نشان می‌دهد که از یک ماه گذشته تاکنون خودروهایی مانند پراید، پژو، تیبا، شاهین رانا روند کاهشی چشمگیری داشته باشند.

بیشترین کاهش قیمت مربوط به خودروی شاهین است که حدود 100 میلیون تومان ارزان‌تر شده است و کمترین کاهش قیمت مربوط به خودروی تیبا و دنا است که حدود 15 میلیون تومان نسبت به 21 فرودین 1402 ارزان‌تر شده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار