رئیس دانشگاه تهران مطرح کرد؛

بهینه‌سازی بهره‌برداری از اراضی متعلق به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران

احداث موزه علم دانشگاه تهران به‌زودی آغاز می‌شود

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه تهران در پایان درباره بهینه‌سازی بهره‌برداری از اراضی متعلق به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت در هر برهه مدیریتی، بخشی از املاک و زمین دانشگاه که عمدتا متعلق به موسسه ژئوفیزیک بوده است، به بهانه‌ها و با توجیه‌های مختلف از املاک و اراضی متعلق به دانشگاه تهران جدا شده است، اما تلاش می‌‌شود نه تنها این اتفاق تلخ در دوره جاری مدیریتی رخ ندهد، حتی فضاهای جدیدی به دانشگاه الحاق شود.

کد مطلب: ۱۳۶۹۵۷۱
لینک کوتاه کپی شد
بهینه‌سازی بهره‌برداری از اراضی متعلق به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران روز شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه در مراسم تجلیل از مقام استاد که در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: طیف وسیعی از عامه مردم و حوزه‌های تخصصی، مخاطبین موسسه ژئوفیزیک هستند و شاید نتوان نهادی مانند موسسه ژئوفیزیک را در دانشگاه تهران نام برد که علاوه بر مهندسی و اکتشاف، فعالیت در حوزه بحث‌هایی نظیر تقویم و زمین‌لرزه که عامه مردم با آن سر و کار دارند را در درون خود داشته باشد.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه اساتید موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از مرجعیت بالایی در بین عامه مردم برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: هر از چند گاهی در اثر شایعاتی که در حوزه زلزله پخش می‌شود، فشارهای روانی زیادی بر افکار عمومی وارد می‌شود؛ اما اظهارنظر یک استاد موسسه ژئوفیزیک به خوبی به مدیریت شرایط روانی جامعه کمک می‌کند.

مقیمی افزود: موسسه ژئوفیزیک نقطه اتصال بسیار محکمی بین دانشگاه و جامعه است. از آنجا که دانشگاه تهران رویکرد خود را مبتنی بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی قرار داده است، باید در قبال مسائل اجتماعی پاسخگو باشیم و برای مشکلات جامعه، راه حل ارائه کنیم. در این میان موسسه ژئوفیزیک با توجه به ماموریت ذاتی خود، یکی از بسترهای مهم برای ایفای نقش مسئولیت‌پذیری دانشگاه تهران است.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت نسبت به دانشگاه‌ها و مراکز علمی رویکرد بسیار مثبتی است، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در نظام بودجه‌ریزی کشور با محدودیت شدید مالی مواجه هستیم، ولی دولت تلاش می‌کند در هیات دولت که بالاترین سطح تصمیم‌گیری در قوه مجریه است، مصوباتی در خصوص موسسه ژئوفیزیک داشته باشد. بنابراین یک عزم ملی برای حمایت از این نهاد مهم ملی و بین‌المللی وجود دارد و ما نیز باید تلاش کنیم برای تقویت جایگاه موسسه و بهره‌برداری بهینه از املاک و دارایی‌های موسسه در سراسر کشور، حداکثر استفاده را از این فضای مثبت به عمل آوریم.

مقیمی ضمن اظهار به اینکه فاصله زیادی بین ظرفیت‌های بالقوه در اختیار و ظرفیت‌های بالفعل و شکوفاشده وجود دارد، توضیح داد: در بخش کاربردهای ژئوفیزیک به‌ویژه در بحث‌های اکتشاف و مهندسی، کارهای عمده‌ای انجام شده است، ولی با وضع مطلوب فاصله زیادی داریم. به عنوان نمونه اگر فقط در زمینه معادن، مطالعات و اکتشافات قوی و بهره‌برداری‌های مناسب انجام شود، می‌توانیم با ایجاد مشاغل در زمینه‌های بهره‌برداری، فرآوری، انتقال، بازاریابی، فروش و غیره بر بخش بزرگی از مشکلات کشور در حوزه اشتغال غلبه کنیم.

مصوبه هیات امنای دانشگاه تهران برای ارتقای دانشکده علوم و فنون نوین به «دانشکدگان علوم و فنون میان‌رشته‌ای»

رئیس دانشگاه تهران بر توسعه روابط میان رشته‌ای موسسه ژئوفیزیک با سایر دانشکده‌ها و واحدهای دانشگاهی تاکید کرد و گفت: دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با مصوبه جدید هیات امنای دانشگاه به دانشکدگان ارتقا پیدا کرده و عنوان «دانشکدگان علوم و فنون میان‌رشته‌ای» برای آن انتخاب شده است. گسترش همکاری‌های بین‌رشته‌ای میان موسسه ژئوفیزیک و این دانشکدگان جدید و همچنین دانشکدگان فنی و دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی می‌تواند بسیار مفید و اثرگذار باشد.

مقیمی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به استقرار بخش اداری و آموزشی دانشکده تازه تاسیس تجارت و مالیه در فضای فیزیکی متعلق به موسسه ژئوفیزیک، گفت: یک روش جهت تامین فضای فیزیکی برای دانشکده‌های تازه تاسیس این است که ساختمان‌هایی از طرح توسعه را به این دانشکده‌ها اختصاص دهیم. اما بخش بزرگی از املاک واقع در طرح توسعه دانشگاه تهران که تملک شده‌اند، فرسوده و نیازمند احیا و تجهیز هستند که این امر هزینه‌های بسیاری برای دانشگاه خواهد داشت؛ هزینه‌هایی که در بلندمدت به هدر خواهد رفت چراکه با فراهم شدن امکانات و منابع مورد نیاز جهت احداث ساختمان‌های نوساز برای دانشکده‌های جدید، ساختمان‌های کهنه که با هزینه‌های بالا قابل تعمیر هستند، باید تخریب شوند و هزینه بازسازی نیز به هدر می‌رود. در حالی که هم اکنون شاهد این هستیم که با رویکرد مثبت و همکارانه مدیریت موسسه ژئوفیزیک، بخشی از ظرفیت‌های ساختمانی بلااستفاده به دانشکده جدید تجارت و مالیه اختصاص یافته و بجای آنکه بابت بازسازی ساختمان‌های طرح توسعه، هزینه‌هایی صرف شود، این مبالغ در اختیار موسسه ژئوفیزیک قرار می‌گیرد تا صرف ماموریت‌های آن شود.

بهینه‌سازی بهره‌برداری از اراضی متعلق به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران در پایان درباره بهینه‌سازی بهره‌برداری از اراضی متعلق به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نیز اظهار داشت: در هر برهه مدیریتی شاهد این بوده‌ایم که بخشی از املاک و زمین دانشگاه که عمدتا متعلق به موسسه ژئوفیزیک بوده است، به بهانه‌ها و با توجیه‌های مختلف از املاک و اراضی متعلق به دانشگاه تهران جدا شده است، اما ما تلاش می‌کنیم نه تنها این اتفاق تلخ در دوره جاری مدیریتی رخ ندهد، حتی فضاهای جدیدی را به دانشگاه الحاق نموده و در خدمت برنامه‌های توسعه‌ای قرار دهیم، چرا که دانشگاه آنقدر ظرفیت توسعه دارد که امکانات موجود برای آن کافی نیست و ضرورت دارد که روز به روز به زیرساخت‌های آن اضافه شود.

احداث موزه علم دانشگاه تهران به‌زودی آغاز می‌شود

مقیمی از جانمایی ساختمان موزه علم در زمین‌های متعلق به موسسه ژئوفیزیک خبر داد و گفت: در یکسال گذشته تلاش نموده‌ایم که در بخشی از زمین‌های موسسه ژئوفیزیک، موزه علم دانشگاه تهران را جانمایی کنیم و انشاالله بزودی احداث آن را آغاز خواهیم نمود. در بخش دیگری از این زمین‌ها، بناهای لازم برای توسعه فعالیت‌های موسسه ژئوفیزیک احداث خواهد شد و بخشی هم برای ایجاد فضاهای رفاهی دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه اختصاص پیدا خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار