مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان:

آموزش و پرورش رکن اصلی و تمدن‌ساز هر جامعه است

اصفهان(پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت آموزش و پرورش، رکن اصلی و تمدن‌ساز هر جامعه و سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است، یعنی مردم آموزش و پرورش را از خودشان می‌دانند.

کد مطلب: ۱۳۶۹۰۱۶
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش رکن اصلی و تمدن‌ساز هر جامعه است

مدیرکل آموزش و پرورش در سخنرانی نماز جمعه گفت: یکی از مهمترین ویژگی های شهید مطهری جامع الاطراف بودن ایشان بود و شهید مطهری در همه عرصه های دینی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و جامعه شناسی وفلسفه و تاریخ و اسلام شناسی نگاه جامعی داشت.

محمدرضا ابراهیمی افزود: وی سازماندهی موثر بین نیروهای مبارز از گروهای مختلف با محوریت اسلام داشت و ارتباط موثری بین دو نهاد مقدس حوزه علمیه و دانشگاه ها ایجاد کردند.

وی تاکید کرد: شهید مطهری نقطه اتصال جوانان انقلابی و مبارز بود. ایشان گفتمان مشترکی بین مبارزان به محوریت اسلام ناب محمدی را شکل داد، موجب تحکیم فکری در حضور و در کنار حضور علمی و حضوری سیاستمدارانه در عرصه انقلاب داشت، مهمترین مبارز با افکار انحرافی و ارتباطی، ماکسیسم ها و کمونیسم ها و جریان دفاع بود، ارتباط مستمر با امام و شخصیت های تراز اول نهضت اسلامی داشت. وی معتقد بود که پیشرانی روحانیت در نهضت اسلامی باید نمایان و آشکار باشد.

وی ادامه داد: وقتی که آثار پرشمار ایشان را مطالعه و بررسی می کنیم در همه عرصه ها ، به حق می تواند نقشه راه برای جوانان و نوجوانان باشد. بسیاری از عزیزانی که در خدمتشان هستیم در آن زمان، دوران دانش آموزی و دانشجویی خود را سپری کرده اند و می دانند که یکی از کارهای دانش آموزان و دانشجویان بررسی آثار بی بدیل شهید مطهری بود. در گروههای مختلف، سیر مطالعه داشتند، مطالعه می کردند و به دانش آموزان و دانشجویان این آثار را منعکس می کردند. اگر بخواهیم به بخشی از مشکلات فرهنگی امروزه برای جوانان و نوجوانان ایجاد شده است مدیریت کنیم و جلوی آن را بگیریم یکی از بهترین راه‌ها بازگشت به آثار شهید مطهری است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش از منظر اسلام مهمترین و اساسی ترین نهاد است. نهادی است که از ابتدای خلقت انسان تا قیامت به آن نیاز است، آموزش و پرورش یک نهاد فراگیر است، یک فرهنگ است، نباید صرف این که یک سازمان است به آن نگاه شود.

ابراهیمی تصریح کرد: فرمایشات حضرت آقا، توجه ویژه به آموزش و پرورش و نقش محوری و اساسی آن یعنی معلمان، در همه فرمایشات و سخنرانی های ایشان موج می زند، اما در دوره هایی که به مناسبت هفته معلم فرمایشاتی را دارند از جمله در سه شنبه گذشته ، یک نقشه راه و یک الگوی مناسبی را ایشان ترسیم کردند.

وی ادامه داد: جایگاه معلم و مربی جایگاه والایی است همانگونه که عرض کردم پیامبر اکرم می فرمایند "اِنَّما بُعِثتُ مُعَلِّماً". محل تحصیل و درس محل مقدسی است ، پس از مسجد مهمترین و مقدس ترین مکان مدرسه است. مرکز ثقل برنامه ریزی و سیاست گذاری آموزشی است. میدان عمل بدون مانع حضور است.

ابراهیمی بیان کرد: در سند تحول بنیادین که نقشه راه و قانون اساسی آموزش و پرورش محسوب می شود، مدرسه کانون محله است. کانون محله یعنی محل امنی برای حضور همه مردم در آن .ارتباط بین مسجد و مدرسه ، ارتباط بین کانون های فرهنگی، ارتباط بین مسجد و خانواده ، همه اینها ارتباط های تعریف شده ای است که باید دنبال کنیم تا محقق شود. مدرسه خانه دوم است و اگر ارتباط بین خانه و مدرسه ، تعریف شده و عملیاتی و حساب شده و با مدیریت کافی باشد قطعا به سامان بهتری خواهد رسید.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: آموزش و پرورش رکن اصلی و تمدن ساز هر جامعه است. سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است. یعنی مردم آموزش و پرورش را از خودشان می دانند. مگر می شود کسی بدون ارتباط با آموزش و پرورش باشد؟ آموزش و پرورش نهادی است که متعلق به همه است و همه از کانال آموزش و پرورش برای رسیدن به نقش های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و مذهبی و اقتصادی عبور می کنند و اگر مسیر سالمی باشد انسان‌ها به سلامت عبور می کنند و اگر خدای ناکرده به آن بی توجهی شود و مسیر سالمی نباشد به سر منزل مقصود نمی رسند. والاترین ارتباطات مردمی با آموزش و پرورش است ، در روستاهای کوچک که بعضی ادارات وجود ندارد ، پرچم برافراشته نظام جمهوری اسلامی بر فراز مدرسه به اهتزاز در آمده است و نشان حاکمیت و حکمرانی در اقصی نقاط جامعه در مدرسه تعریف می شود. پس مدرسه جای مقدس، اجتماعی، مردمی و اثرگذار و نظام حاکمیتی است. محور اصلی مدره معلم است . مدرسه بدون معلم ، یک ساختمان است . تعریف مدرسه در گرو تعریف معلم است.

ابراهیمی تاکید کرد: دولت آیت الله رئیسی اهتمام ویژه ای به ارتقای سطح کیفیت آموزش و پرورش و کیفیت نقش معلمان دارد. اولین اقدام این دولت افزایش نقش کیفی دانشگاه فرهنگیان بود. سال گذشته بیش از بیست و پنج هزار دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان پذیرش شد. سهم استان اصفهان با رایزنی هایی که اتفاق افتاد به حدود دوهزار و ٣٠٠ نفر رسید. گزینش معلمان به شیوه گذشته مورد پسند نیست و جامعه دینی و مذهبی و انقلابی کشور و استان را قانع نمی کند . و لذا رویه و روش گزینش باید تغییر کند ، تغییراتی اتفاق افتاده اما کافی نیست . و تلاش ما بر این هست که ان شالله آموزش و پرورش انسان های فرهیخته، عالم، انقلابی و مومن را پذیرا باشد.

وی ادامه داد: از همه افرادی که صدای بنده را می شنوند تقاضا دارم که جوانان انقلابیون مومن و تحصیل کرده کارشناسی ارشد به بالا را راهنمایی کنند تا به در فراخوان ها شرکت کنند و آزمون بدهند و ان شالله بتوانیم در خدمت این عزیزان باشیم.

ابراهیمی بیان کرد‌: امسال انشالله مدارس دولتی عادی ، تقویت کمی و کیفی در بعد مسائل آموزشی و علمی و مذهبی ، خواهد شد. همکاری بسیار خوبی بین هیات مذهبی و فرهنگی و آموزش و پرورش وجود دارد ، ٢۵ هزار دانش آموز در اعتکاف دانش آموزی شرکت کردند. هزار و صد هیئت در مدارس تشکیل شد. پویش هر کلاس یک سرود را اجرا کردیم و در ۵ هزار و ۶٠٠ مدرسه این پویش عملیاتی شد . مفاهیم انقلابی واسلامی و مذهبی در سرود ها موج می زد و توانستیم بخشی از آثار مخرب دشمن را به لطف خدا از همین طریق راه کاهش دهیم.

طرح های مختلف، راهیان نور و راهیان پیشرفت در دستور کار بود و است. ٣۶ هزار دانش آموز را در برنامه ریزی پیشرفت ، برنامه ریزی شد که ١٣ هزار آن محقق شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار