در گفت‌وگوی پانا با معلم نمونه کشوری مطرح شد؛

عشق و علاقه به آموزش و کار با بچه‌ها سختی‌های حرفه معلمی را شیرین می‌کند

رتبه‌بندی معلمان یکی از مهمترین موضوعات است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان به مرحله اجرا درآمد

تهران (پانا) - حسن حاجی‌محمدی، معلم نمونه کشوری است که اعتقاد دارد معلمی نیز مانند هر شغل دیگری سختی‌های خاص خودش را دارد اما عشق و علاقه به آموزش و کار با بچه‌ها سختی‌های این حرفه را شیرین و دلنشین می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۶۸۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد
عشق و علاقه به آموزش و کار با بچه‌ها سختی‌های حرفه معلمی را شیرین می‌کند

هفته گرامیداشت مقام شامخ معلم، فرصتی شد تا پای صحبت‌های برخی معلمان و معماران آینده کشور بنشینیم. یکی از این معلمان، حسن حاجی‌محمدی، آموزگار پایه پنجم ابتدایی منطقه کهریزک با مدرک کارشناسی ارشد علوم تربیتی - گرایش مدیریت آموزشی و دارای 19 سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش است که امسال به عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شده است.

وی از اینکه شغل معلمی را انتخاب کرده بسیار خوشحال است و می‌گوید: «معلمی و تدریس، فرصتی برای برانگیختن فعالیت‌های ذهنی و افزایش معلومات دانش‌آموزان است. احساس مسئولیت، تعهد، مقام و منزلت معلم، یادآور جایگاه والای علم و معرفت در حریم مقدس مدرسه و فضای آسمانی تعلیم و تربیت، زیباترین جلوه‌های عشق و ایثار را به تصویر می‌کشد.»

حاجی‌محمدی با تاکید بر اینکه اگر به گذشته بازگردد قطعاً و بدون تردید باز هم شغل معلمی را انتخاب خواهد کرد، دلیل آن را اینطور بیان می‌کند: «یکی از انگیزه‌های معلمی، عشق و محبت است و شیرینی آموزگاری، ارتباط با روح لطیف و پاک دانش‌آموزان دارد که آرامش را با خود به همراه می‌آورد. به همین دلیل اگر به گذشته برگردم، قطعا و بدون تردید شغل معلمی را انتخاب می‌کنم.»

این معلم نمونه منتخب کشوری، اشاره‌ای هم به بخشی از سوابق موفقیت‌های خود دارد و می‌گوید: چهار دوره معلم نمونه منطقه‌ای، رتبه برتر طراحی آموزشی (استان)، رتبه برتر اقدام‌پژوهی (استان)، رتبه برتر طرح جابربن حیان (منطقه و استان)، رتبه برتر تولید محتوا در ایما (کانال اجتماع یادگیری معلمان استان)، راهبر و مدرس آموزشی پایه پنجم، مدرس ضمن خدمت، مربی راهبر ریاضی پنجم و ششم (طرح وزارتی شهید همت)، عضویت در کارگروه‌های تخصصی منطقه و استان (طرح جابربن حیان، خوانا)، چاپ و نمایه چندین مقاله در پایگاه‌های معتبر علمی و... بخشی از موفقیت‌هایی است که به دست آورده‌ام و ان‌شالله یک جلد کتاب نیز به زودی چاپ می‌شود.

تدریس جذاب و تعامل دوسویه با دانش‌اموزان در کلاس درس را عملیاتی کردم

وی در خصوص اینکه امسال به چه نحوی به عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شده است، می‌گوید: «در درجه اول، لطف و عنایت پروردگار بزرگ و دعای خیر پدر و مادرم بوده و سعی کردم در طول سال‌های خدمت در آموزش و پرورش در طرح‌ها و کارگروه‌های تخصصی منطقه و استان مشارکت فعال داشته باشم و موارد آموخته‌شده را در کلاس‌های درس عملیاتی کنم و همواره تلاش بی‌وقفه برای کسب علم و مهارت‌آموزی داشته باشم تا شاخص‌های علمی و اخلاقی خود را ارتقاء دهم.»

حاجی‌محمدی اضافه می‌کند: «فرآیند آموزش و تدریس جذاب و ارتباط و تعامل چندسویه و موثر را با دانش آموزان در کلاس درس عملیاتی کردم و به دلیل رابطه دوستانه و صمیمی با دانش‌آموزانم از حمایت آن‌ها برخوردار بودم.»

معلم نمونه کشوری از دیدار روز سه‌شنبه (12 اردیبهشت) با رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار خرسند و خوشحال است و می‌گوید: «اگر اجازه سخنرانی در این دیدار را داشتم از ایشان طلب دعای خیر می‌کردم.

به معلمی نباید به عنوان یک شغل نگاه کرد

وی در خصوص سختی‌های کار معلمی، معتقد است که هر شغلی، سختی‌های خاص خودش را دارد و معلم بودن نیز از این قاعده مستثنی نیست و به این منوال نیست که عده‌ای تصور می‌کنند معلم به راحتی چند ساعت تدریس می‌کند و از تعطیلات تابستانی برخوردار است بلکه سختی‌های تدریس و آموزش و حواشی آن گریبانگیر معلمان است.»

حاجی‌محمدی می‌گوید: «به طور مثال در زمان بیماری کرونا که تدریس در پیامرسان شاد به صورت مجازی و آنلاین برگزار می‌شد، درست است که معلمان، روزی 2 یا 3 ساعت آنلاین می‌شدند اما برای تولید محتوا و ضبط فیلم‌های آموزشی، ساعت‌های طولانی چشم به صفحه رایانه می‌انداختند تا بهترین نمونه‌های تدریس را ارائه کنند. خود بنده نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ساعت‌های طولانی، مشغول تهیه و تولید محتواهای آموزشی می‌شدم که همین امر باعث عوارضی مانند درد گردن، تاری دید و... می‌شد. در ضمن برای بررسی تکالیف و ارائه بازخوردهای مناسب باید زمان طولانی صَرف می‌شد چون که در صفحه کوچک گوشی با نوشتاری ریز، سختی کار دوچندان می‌شد.»

وی ادامه می‌دهد: «اما با تمام این‌ها به نظر بنده به معلمی نباید به عنوان یک شغل نگاه کرد. عشق و علاقه به آموزش و کار با بچه‌ها سختی‌های این حرفه را شیرین و دلنشین می‌کند. چرا که ما دانش‌آموزان را در درجه اول همانند فرزندان خودمان می‌بینیم و به آن‌ها به عنوان کودکانی معصوم و مستعد یادگیری با قلب و روحی پاک، نگاه می‌کنیم.»

تربیت معنوی مهمترین رسالت یک معلم است

حاجی‌محمدی معتقد است که نقش معلم در برخورد مثبت و سازنده با دانش‌آموزان در شکل‌گیری اعتماد به‌نفس، باور به توانایی و حتی تعیین اهداف زندگی در فراگیران موثر است و به عبارت دیگر تعامل مثبت معلم، عامل موثری بر موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان است و بیان می‌کند: «نکته حائز اهمیت این است که معلم بتواند محیطی برای فراگیران فراهم کند که آن‌ها از لحاظ روانی در آرامش و به دور از استرس باشند تا بتوانند باعث علاقه‌مندی فراگیران به یادگیری دروس شوند.»

از او می‌پرسیم معلم چگونه می‌تواند در تربیت مدیران آینده و همچنین انجام رسالت پیامبرگونه خود در جامعه تاثیرگذار باشد که در پاسخ می‌گوید: «تربیت معنوی، مهمترین رسالت یک معلم است و معلم شایسته باید واجد خصوصیات و ویژگی‌هایی باشد تا بتواند ضمن آموزش به پرورش انسان‌ها هم نایل شود. جایگاه معلم به عنوان الگو و آموزش‌دهنده به سطحی از فراگیران که در سنین حساس و مهمی قرار دارند، مسئولیتی بسیار خطیر برای او در نظر گرفته شده تا بتواند همانند انبیاء به تربیت صحیح اسلامی بپردازد و حال که معلم چنین وظایف سنگینی بر عهده دارد لازم است با نهادینه کردن اصول اخلاقی و اعتقادی، زمینه را برای تربیتی ماندگار در نسل آینده مدیران و کارگزاران جامعه فراهم کند.»

اجرای رتبه‌بندی یکی از موضوعات مهم در ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان است

معلم نمونه منتخب کشوری، نظر مثبتی راجع به اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان دارد و می‌گوید: «رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی، یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان به مرحله اجرا درآمد و بعد از چند سال برای ارتقای شأن و مقام معلم و بهبود معیشت فرهنگیان، عملیاتی و اجرایی شد.»

او رتبه‌بندی معلمان را در راستای قدردانی از زحمات این قشر می‌داند و می‌افزاید: «رتبه‌بندی معلمان، یکی از طرح‌های جامع و کامل در آموزش و پرورش است که در صورت اجرای درست می‌تواند کیفیت آموزش در مدارس کشور را ارتقاء دهد. لذا با اصلاحات اساسی توسط کارشناسان و سپس اجرای آن باید انگیزه معلمان را دوچندان کرده و سپس شاهد ارتقای کیفیت آموزش و پرورش باشیم.»

راه پیشرفت کشور این است که معلمان را ببینیم و درد دل‌ها را بشنویم

حاجی‌محمدی، خطاب به مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش ابراز می‌کند: «حال که معلمان، شاخص‌ترین و اساسی‌ترین نقش را در جریان یادگیری و تعلیم و تربیت انسان‌ها و به ویژه دانش‌آموزان بر عهده دارند، لازم است مسئولین استخدام و گزینش معلمان با دقت و توجه به شاخص‌های تربیتی، مذهبی، اعتقادی و همچنین با توجه به بومی بودن معلم نسبت به جذب و استخدام آن‌ها اقدام کنند. برقراری مزایای جانبی و رفاهی مانند سایر کارمندان دولت برای فرهنگیان، قدر دانستن جایگاه شغل معلمی توسط مسئولان، سرمایه‌گذاری در دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم و جدی گرفتن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و عملیاتی کردن آن هم مواردی است که می‌توان اشاره کرد.»

او در پایان تاکید می‌کند: «راه پیشرفت کشور این است که معلمان را ببینیم و درد دل‌ها را بشنویم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار