آیت‌الله رئیسی در مصاحبه با شبکه المیادین:

ازسرگیری روابط ایران و عربستان ادامه خواهد یافت

ملت ایران به رهبری اطمینان کامل دارد/ ایران در سطح نظامی به خودکفایی رسیده است

تهران (پانا) -رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مقدمات ازسرگیری روابط با عربستان طی سفر من به پکن صورت گرفت، گفت ازسرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان ادامه خواهد یافت. ایران و عربستان دو کشور موثر در منطقه هستند و روابط میان آنها فواید زیادی به همراه خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۳۶۸۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد
ازسرگیری روابط ایران و عربستان ادامه خواهد یافت

سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه لبنانی المیادین گفت که ملت ایران به این درک رسید که نظام جمهوری اسلامی خیمه گاه و ولایت فقیه ستون آن است و به همین دلیل مردم ایران هم به نظام و هم به رهبری اعتماد دارند.

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در سطح نظامی به خودکفایی رسید و ما اکنون یکی از کشورهای مطرح در صنعت دفاعی هستیم.

رئیسی خاطرنشان کرد: طی ۴۴ سال گذشته دشمن هیچ گونه حماقتی مرتکب نشد؛ نه به این دلیل که نمی‌خواهد، بلکه قدرت انجام این کار را ندارد. قدرت جمهوری اسلامی ایران به همه چیز از جمله ملت مرتبط است.

وی در بخش دیگری تاکید کرد که قبل از دولت، مذاکرات اولیه در سطح دستگاه های امنیتی میان ایران و عربستان در کشور عراق انجام شد و مقدمات از سرگیری روابط تهران با ریاض در جریان سفرم به پکن انجام شد.

رئیسی با بیان اینکه ازسرگیری روابط سیاسی با عربستان ادامه خواهد داشت، گفت: ایران و عربستان از جایگاه موثری در منطقه برخوردار هستند و روابط میان این دو کشور می تواند فواید زیادی به همراه داشته باشد. دشمنان ما از جمله رژیم صهیونیستی از بازگشت روابط تهران و ریاض خشمگین شدند زیرا آن ها تلاش دارند که میان ما تفرقه ایجاد کنند.

وی بیان کرد: اتحاد راهبردی بسیار مهم و اساسی است و باید آن را در پیش گرفت؛ این درحالی است که دشمن سیاست تفرقه بنداز وحکومت کن را در پیش گرفته است.

رئیسی گفت: رئیس جمهور چین به ما اعلام کرد که عربستان تمایل دارد روابطش با تهران را از سربگیرد و پاسخ ما نیز مثبت بود. ممکن است برخی ها نخواهند که چین میان ما و عربستان میانجیگری کند اما ما بر این باوریم که این گام مثبت بود.

وی افزود: از لبنانی‌ها و یمنی‌ها دعوت کردیم که سرنوشت کشورهایشان را خودشان تعیین کنند و اجازه ندهند که هیچ طرفی اراده خود را بر آن ها تحمیل کند زیرا دخالت خارجی در دیگر کشورها از جمله لبنان و یمن تنها منجر به ایجاد مشکلات می شود.

رئیسی در ادامه اظهارات خود گفت که رژیم صهیونیستی اکنون حتی نمی تواند امنیت داخلی خود را فراهم کند و شرایط نسبت به قبل بسیار تغییر کرده است.

وی گفت: اکنون برای همه واضح و روشن است که معاهداتی مانند شرم الشیخ، کمپ دیوید و اسلو به طور مطلق نمی توانند امنیت رژیم صهیونیستی را تامین کنند.

رئیس قوه مجریه درباره سرنوشت فلسطین افزود: سرنوشت فلسطین با اراده و تصمیم ملت و مجاهدان فلسطینی تعیین می شود و این امر صرفا در میز مذاکرات سیاسی مشخص نمی‌شود.

سفر به سوریه

وی با تأکید بر این که حزب الله و ایران به [دولت سوریه] کمک کردند تا مانع از تجزیه این کشور شوند، خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای منطقه و جهان فهمیده‌اند که سوریه هرگز شکست نخواهد خورد، به همین دلیل در روابط خود با دمشق تجدید نظر کردند.

رئیسی با استقبال از ازسرگیری روابط سوریه با کشورهای جهان بویژه کشورهای منطقه افزود: روابط تهران و دمشق راهبردی و مهم است که ادامه خواهد یافت.

وی سفر فردا (چهارشنبه) به سوریه را در چارچوب تحکیم روابط میان تهران و دمشق و توسعه آن در همه زمینه‌ها برشمرد.

رئیسی افزود: ما بر لزوم حاکمیت سوریه بر تمام سرزمین های خود تاکید می کنیم و معتقدیم که آمریکایی ها باید فوراً این کشور را ترک کنند.

وی در مورد بازسازی سوریه نیز گفت که ایران آماده همکاری با ملت و دولت سوریه در این زمینه است.

رئیس جمهوری همچنین خواستار بازسازی سریع سوریه و بازگشت آوارگان سوریه به خانه و کاشانه شان و بازگشت اوضاع به روال طبیعی خود شد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که ما دست دوستی و همکاری را به سوی هر کشوری دراز می کنیم که بخواهد با ما همکاری کند و آماده تعامل با همه کشورها؛ چه کشورهای منطقه و چه دیگر کشورها هستیم.

آیت الله رئیسی بار دیگر گفت: ما همیشه اعلام کردیم که نه در گذشته و نه در آینده از این که جبهه مقاومت را تقویت کرده ایم، پشیمان نیستیم و پشیمان نخواهیم شد.

رئیس دولت ادامه داد: باید این دروغ آمریکایی ها که [مدعی هستند] در حال مبارزه با تروریسم هستند را برملا کنیم و همه جهان بدانند که آنها درحال مدیریت تروریسم [و نه مبارزه با آن] هستند.

وی به تصور غلط آمریکایی‌ها در به شهادت رساندن سپهبد حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: آنها فکر می کردند که با ترور حاج قاسم می توانند راه و روش ایشان را از میان بردارند، درحالی که ایشان به مکتبی برای جوانان مقاومت در منطقه تبدیل شدند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به جایگاه والای حزب الله لبنان در این کشور و دیگر کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت که این گروه دارای یک جایگاه عالی نه تنها در لبنان بلکه بعنوان یک ستون مهم برای نیروهای مقاومت در منطقه به شمار می‌رود.

وی گفت که جوانان فلسطینی که با جدیت در برابر صهیونیست‌ها ایستاده و در میدان‌ها نبرد استقامت می کنند، این [رشادت] خود را از حزب الله الهام می گیرند.

رئیس جمهوری ایران، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را یک «شخصیت مجاهد، انقلابی در منطقه» دانست که نه تنها دل لبنانی‌ها بلکه دل تمام ملل منطقه را مجذوب و شیفته خود می‌کند.

وی خاطرنشان کرد که اعتمادی که به حزب الله و سید حسن نصرالله وجود دارد، یک اعتماد بزرگ و ویژه است، چرا که ایشان در وعده‌هایی که داده صادق بوده و این بسیار مهم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار