آموزش نوغانداری به دانش‌آموزان طاهرگورابی صومعه‌سرا

تهران (پانا) - با هدف متنوع‌سازی محیط‌های یادگیری، جمعی از دانش‌آموزان طاهرگورابی صومعه‌سرا، با حرفه و شغل نوغانداری و پرورش کرم ابریشم آشنا شدند.

کد مطلب: ۱۳۶۷۶۸۲
لینک کوتاه کپی شد
آموزش نوغانداری به دانش‌آموزان طاهرگورابی صومعه‌سرا

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، به مناسبت هفته مشاغل جمعی از دانش‌آموزان طاهر گورابی با حضور در مرکز توزیع تخم نوغان از نزدیک با پرورش تخم نوغان و تولید ابریشم آشنا شدند.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری گیلان در جمع دانش‌آموزان با اشاره به فواید تولید ابریشم و توسعه نوغانداری گفت: برای تولید بیشتر ابریشم و درآمد جانبی برای روستاییان، اگر اهالی روستا‌ها مکان مناسبی برای پرورش نوغان دارند تا ۴ خرداد برای دریافت تخم نوغان و پرورش ابریشم اقدام کنند.

نوغانداری یا پرورش کرم ابریشم میراث کهن فرهنگی، اقتصادی به عنوان کسب و کاری کوچک در حوزه کشاورزی در سال‌های اخیر در سایه حمایت دولت، جهش قابل توجهی یافته و اقبال کشاورزان نوغاندار به این صنعت بیشتر شده به طوری که در ۲ سال اخیر تعداد استان‌ها و خانواده‌ها برای پرورش کرم ابریشم سیر صعودی را نشان می‌هد.

پرورش کرم‌ ابریشم که به‌ عنوان فعالیت نوغانداری نام گرفته با پیشینه چهار هزار و۵۰۰ ساله از گذشته در کشور ما رواج داشته به طوری‌ که این مرز و بوم همواره از تاثیر این صنعت بر تعاملات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی بهره‌جسته، نوغانداری در ایران تاریخ پر فراز و نشیبی را طی کرده، دوره فراز آن در دوران صفویه و فرود آن در عهد قاجاریه مشهود بوده است.

گیلان با دارا بودن آب وهوای مناسب و توتستان‌های وسیع یکی از مراکز مهم پرورش کرم ابریشم در کشور بوده و همچنان هم با وجود افول در سال‌های گذشته و بسیاری از خانواده‌های گیلانی در کنار شالیکاری به نوغانداری نیز می‌پردازند و در دوره صفویه صادرات ابریشم از گیلان بسیار رواج داشت.

در دو سه سال اخیر با حمایت‌هایی که از این صنعت شده دوباره نوغانداری در استان روند رو به بهبودی به خود گرفته و اینک آمار خانوارهای فعال در این عرصه رو به افزایش است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار