مدیر آموزشگاه متوسطه‌ ولایت فیروزکوه:

قامت معلم در راه تعلیم خوبی‌ها خمیده شد

فیروزکوه (پانا) - مدیر آموزشگاه متوسطه‌ ولایت فیروزکوه، هفته معلم را زمان بزرگداشت کسانی خواند که قدشان در راه تعلیم خوبی‌ها خمیده شد.

کد مطلب: ۱۳۶۷۳۳۷
لینک کوتاه کپی شد
قامت معلم در راه تعلیم خوبی‌ها خمیده شد

میثم خدام، مدیر آموزشگاه متوسطه‌ ولایت به مناسبت هفته معلم در گفت‌وگو با پانا گفت:«معلمی شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق و هنر توانمندی است، معلمی در قرآن به عنوان جلوه‌ای از قدرت لایزال الهی نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است. در نخستین آیات قرآن که بر قلب مبارک پیامبراکرم(ص) نازل شد، به این هنر خداوند اشاره شده است؛ اقرا باسم‌ربک‌الذی‌خلق، خلق الانسان‌ من‌ علق، اقرأ و ربک‌ الاکرم، الذی علم‌بالقلم، علم‌الانسان‌ ما‌‌ لم یعلم. (علق: ۱ـ ۵)بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید. انسان را از خون بسته سرشت بخوان! و پروردگارت کریم‌ترین است همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمی‌دانست.»

وی افزود:«در این آیات خداوند، خود را "معلم" می‌خواند و جالب این که معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیده‌ترین و بهترین شاهکار خلقت، یعنی انسان آورده است. مقام معلم بودن خدا، بعد از آفرینش قرار داد. نوعی انسانی را که هیچ نمی‌دانست، به وسیله قلم آموزش داد که این از اوج خلاقیت و هنر شگفت خداوند در امر آفرینش حکایت دارد. کرامت الهی نیز در این آیات با تعبیر "الاکرام"بیان شده است. چنین تعبیری می‌فهماند که عالی‌ترین نوع کرامت پروردگار نسبت به انسان با والاترین مقام و جایگاه او، یعنی علم‌ و دانش هم طراز است.»

خدام با اشاره به دوازدهم اردیبهشت ماه سالروز شهادت استاد مطهری گفت:«روز معلم، روز بزرگداشت عشق و ایثار است. تجلیل از کسانی که علم را جرعه‌ جرعه در جان‌ها جاری کردند. خود لحظه‌ لحظه سوختند و با دانش خویش، جامعه را ساختند و فردایی باشکوه را نوید دادند. روز معلم، روز بزرگداشت کسانی است که الف قدّشان، در راه تعلیم خوبی‌ها خمیده شد. روز پاسداشت عزیزانی است که در سنگر علم و دانش، سربازانی با اخلاص و دانشمند تربیت کردند. روز یاد کردن از گمنامان آشناست؛ آنان که دفترهای خاطرات از عطر یادشان آکنده است.»

مدیر مدرسه ولایت شهرستان فیروزکوه تصریح کرد:« بر اساس آموزه‌های دینی، آموختن دانش به دیگران، آثار معنوی ماندگاری برای آموزگار در پی خواهد داشت. پیامبر خدا صلی‌الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلم فرمود؛ آدمی در روز رستاخیز می‌آید و با خود کارهای نیکی چون ابرهای انبوه یا کوه‌های سر به فلک کشیده دارد. پس می‌گوید؛ پروردگارا! اینها را که من انجام نداده‌ام، پس از کجایند؟ خداوند می‌فرماید: این دانش توست که به مردم آموختی و پس از تو بدان عمل کردند». پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در این روایت، آموزش را به عنوان نیکی ماندگاری برای معلمان معرفی می‌کند.»

وی افزود:«دانایی، اندیشیدن و نوآوری، از ویژگی‌های معلمی است که همگام با علوم روز پیش می‌رود. معلم موفق کسی است که به اطلاعات پیشین خود بسنده نکرده، با فراگیری همیشگی دانش، در شکوفایی علمی دانش‌آموزان خود نقش مهمی ایفا کند. امام حسن علیه‌السلام می‌فرماید: «به مردم بیاموز و دانش دیگران را فراگیر تا دانش خود را استوار سازی و آنچه را ندانسته‌ای، بدانی.»

خدام در پایان گفت:« تعلیم و تربیت انسان‌ها، پاداش فراوانی به همراه دارد و کسانی که خالصانه به امر تعلیم مشغولند، از چنین پاداشی بی‌نصیب نخواهند بود. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم می‌فرماید:« بهترین چیزهایی که انسان پس از خود به یادگار می‌نهد، سه چیز است؛ فرزند شایسته‌ای که برایش دعا می‌کند، صدقه جاریه‌ای که پاداشش به وی می‌رسد و دانشی که پس از وی بدان عمل می‌شود.»

دانش‌آموز خبرنگار:علیرضا رحیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار