معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

برنامه‌های معاونت ابتدایی برای حل مسائل ملی این دوره طرح‌ریزی و اجرا شده است

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد که برنامه‌های معاونت ابتدایی در راستای حل مسائل ملی این دوره طرح‌ریزی و اجرا شده است.

کد مطلب: ۱۳۶۷۲۸۰
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌های معاونت ابتدایی برای حل مسائل ملی این دوره طرح‌ریزی و اجرا شده است

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش؛ جلسه مجازی معاونین آموزش ابتدایی استان‌ها از طریق اسکای روم برگزار شد. در این جلسه، محمدی، مدیرکل دفتر دبستانی معاونت ابتدایی وزارت، توضیحات مبسوطی در خصوص بحث ثبت‌نام دانش‌آموزان ابتدایی ارائه کرد.

وی عنوان کرد: سامانه ثبت‌نام توسط 2 استان تهران و البرز به شکل آزمایشی انجام شده و اشکالات آن استخراج و مرتفع شد و در این مرحله بنا داریم در 4 استان دیگر نیز به شکل آزمایشی مورد بررسی قرار گیرد.

معصومه نجفی، معاون آموزش ابتدایی وزارت در این جلسه با ارائه گزارشی از اهم اقدامات معاونت ابتدایی در سال جاری به ارائه نتایج بررسی‌های صورت‌گرفته از این برنامه‌ها پرداخت.

وی دلیل انتخاب 3 برنامه بسته زبان‌آموزی پایه اول ابتدایی، طرح شهید همت و طرح شهید محمودوند را وجود یک مساله ملی عنوان کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم اجرای بسته زبان‌آموزی به بررسی نتایج آزمون سواد خواندن و جایگاه دانش‌آموزان ایرانی در این آزمون‌ها، بالا بودن آمار نرخ تکرار پایه در پایه اول ابتدایی در چند سال اخیر و مقایسه نرخ مردود مشغول به تحصیل و نرخ ترک از تحصیل پایه اول مناطق شهری و روستایی، اشاره داشت و تغییر رویکرد و معنامحوری در تدریس فارسی پایه اول را ضروری دانست.

وی افزود: بسته‌های زبان‌آموزی شامل ۱۵ بسته است که برای ۱۵ هفته آموزش نشانه‌های (۱) کتاب فارسی طراحی شده است. در بسته‌های زبان‌آموزی رویکرد تلفیقی انتخاب شده است؛ در واقع معنامحوری، اساس تولید بوده و سناریوی آموزشی معناداری شکل گرفته است. این سناریو حدوداً 20 فعالیت یادگیری را شامل می‌شود، فعالیت‌های یادگیری در بسته‌های زبان‌آموزی به گونه‌ای طراحی شده است که بچه‌ها به صورت فعال در یادگیری خود مشارکت می‌کنند. از تمامی حواس خود استفاده می‌کنند و در قالب بازی مفاهیم را گام به گام کشف می‌کنند و در ذهن خود می‌سازند. به عبارتی در یک فضای جذاب مسیر شناختی ذهن دانش‌آموزان به کمک همسالان شکل می‌گیرد.

نجفی اظهار کرد: جامعه هدف اجرای بسته‌های زبان‌آموزی ۶۰۰۰۰ کلاس اول ابتدایی بود که از این تعداد، ۱۵۰۰۰ کلاس غیردولتی و باقی شامل مدارس دولتی است. نسبت مدارس دولتی روستایی به شهری ۳۴ درصد است که حدوداً شامل ۱۲۰۰۰ کلاس اول روستایی است. با توجه به وضعیت شاخص‌های نرخ مردودی و نرخ ترک تحصیل در روستا، نمونه از مدارس روستایی با جمعیت کمتر از ۲۵ نفر در نظر گرفته شد. نمونه انتخاب شده شامل ۸۳۰۰ کلاس روستایی در سراسر کشور بود که ضرورت مداخله آموزشی برای آنها بیشتر احساس می‌شد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در بررسی میزان اثر بخشی بسته‌ها گفت: روش پژوهش صورت گرفته شبه آزمایشی بود شامل گروه آزمایش و گروه گواه که در گروه آزمایش مداخله آموزش بر اساس بسته‌ها انجام شده بود و در گروه گواه مطابق سال‌های قبل معلم با رویکرد آوایی تدریس کرده بود.

نجفی اضافه کرد: از آنجایی که پژوهش در سطح ملی بود ۹ استان اردبیل، البرز، بوشهر، کرمانشاه، خراسان رضوی، خوزستان، شهرستان‌های استان تهران، مازندران و هرمزگان انتخاب شدند. انتخاب استان‌ها با توجه به متغیرهای دوزبانگی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به صورت هدفمند انجام شد. از هر استان سه کلاس برخوردار، نیمه‌برخوردار و کم‌برخوردار برای گروه آزمایش و سه کلاس گروه گواه نیز به صورت هدفمند انتخاب شد. از هر کلاس پنج دانش‌آموز (شامل دو دانش‌آموز خوب، دو دانش‌آموز متوسط و یک دانش‌آموز ضعیف) هدفمند انتخاب شد. در تمامی موارد کلاس گروه آزمایش و گروه گواه همتا شدند. تعداد دانش‌آموزان گروه آزمایش و گروه گواه در هر استان ۳۰ نفر بودند که سرجمع آنها در ۹ استان، ۲۷۰ نفر شد.

وی در ادامه از آزمون روخوانی با ابزار استاندارد شفیعی، آزمون درک متن با ابزار استاندارد کرمی نوری، آزمون آگاهی واجی با ابزار استاندارد سلیمانی و دستجردی، آزمون روایت‌گری با ابزار استاندارد سلیمانی، آزمون املا با ابزار محقق‌ ساخته، آزمون تصویرنویسی با ابزار محقق ساخته به عنوان ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش نام برد.

نجفی درخصوص نتایج به دست آمده اظهار کرد: نتایج حاصل از برخی خرده آزمون های مهارت خواندن در هر دو مورد روان خوانی از بخش های مهم آزمون استاندارد؛ همچنین مهارت های سخن گفتن وگوش دادن را بیانگر تاثیر مثبت اجرای بسته های زبان آموزی حتی در سال اول اجرا اعلام کرد و گفت: در مقایسه بین دو گروه گواه و آزمایش، تفاوت معنی داری به نفع گروه آزمایش حاصل شده است.

وی نتایج نظر سنجی مجریان طرح را نیز بیانگر میزان رضایت بالای مجریان اعلام کرد و گفت: این نتیجه از مصاحبه با ۲۷ معلم گروه آزمایش در ۹ استان و نظرسنجی از ۸۳۰۰ معلم مجری بسته احصا شده است که از مجموع ۸۱۹۰ کلاس انتخاب شده ۷۰۹۴ معلم یعنی ۸۷ درصد در نظر سنجی از نحوه اجرا شرکت کردند که آمار بسیار مناسبی جهت تعمیم نتایج به کل است.

نجفی هدف از اجرای طرح شهید همت را کاهش فاصله برنامه قصد شده با برنامه اجرا شده و کسب شده اعلام کرد و گفت: در این طرح با ایجاد گفتمان آموزشی مستمر منطبق با رویکردهای علمی برنامه‌های درسی از طریق شبکه‌سازی معلمان با تشکیل ۱۲۰۰۰ حلقه 10 نفره،‌ برای مجموعا ۱۲۰۰۰۰ معلم در موضوعات فارسی، ریاضی، علوم، هدیه های آسمان، قرآن و سواد دیجیتال آموزش صورت گرفته است.

وی در پایان به طرح شهید محمودوند نیز اشاره کرد وهدف از اجرای آن را کاهش نرخ بازماندگی از تحصیل دوره ابتدایی، افزایش نرخ پوشش واقعی دوره ابتدایی، افزایش نرخ جذب خالص پایه اول ابتدایی و کاهش نرخ ترک تحصیل دانست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار