رئیس سازمان امور اراضی کشور در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

نقش مهم آموزش‌وپرورش در فرهنگ‌سازی برای تجمیع اراضی

تهران (پانا) - رئیس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به موانع حقوقی چون قوانین ارث‌ومیراث در تجمیع اراضی کشاورزی از وزارت آموزش و پرورش خواست که با ‌آموزش این موضوع به هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی و اولیای کشاورز دانش‌آموزان به‌سرعت گرفتن این طرح در کشور کمک کند.

کد مطلب: ۱۳۶۷۲۵۸
لینک کوتاه کپی شد
نقش مهم آموزش‌وپرورش در فرهنگ‌سازی برای تجمیع اراضی

رضا افلاطونی، رئیس سازمان امور اراضی کشور در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه عملیاتی کردن طرح تجمیع اراضی کار راحتی نیست، اظهار کرد: «قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی در سال 85 تصویب شد اما باید اذعان کرد که در عمل اتفاقات خوبی در حوزه تجمیع و یکپارچه‌سازی نیفتاده است.»

هزینه تولید محصولات کشاورزی در ایران بالاست

وی افزود: «از زمانی که طرح تجمیع اراضی در دولت جدید تصویب شده، موانع یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی مورد توجه قرار گرفت. درباره اینکه چرا این موضوع مورد توجه واقع شده نکات مهمی وجود دارد. اول اینکه ما در عرصه کشاورزی در بازارهای بین‌المللی قابلیت و قدرت رقابت آنچنانی نداریم و یکی از دلایلش بالا بودن هزینه تولید در بخش کشاورزی است.»

خرد بودن اراضی یکی از دلایل مهم بالا بودن هزینه تولید در کشاورزی است

افلاطونی عنوان کرد:‌ «بالابودن هزینه تولید کشاورزی هم به دلیل خرد بودن اراضی است. همین موضوع باعث شده قدرت رقابت وجود نداشته باشد. این مساله وزارت جهاد کشاورزی را به این نتیجه رساند که موضوع یکپارچه‌سازی اراضی را در دستور کار قرار دهد. کاری که از سال 1340 یک فرآیند معکوسی را طی کرده بود زیرا قانون اصلاحات اراضی باعث خرد شدن اراضی شد و به‌سرعت این موضوع گسترش پیدا کرد.»

افلاطونی اظهار کرد: «سال 85 تقریباً اولین قانونی که در این زمینه تصویب شد در عمل و اجرا به‌خوبی عملیاتی نشد اما در زمان دولت آقای رئیسی این طرح جان تازه‌ای گرفت و به بخشنامه‌ای برای استان‌ها تبدیل شد و هم‌اکنون با امضای آقای آقامیری اجرایی شده است.»

وی افزود: «در این طرح وظایف هر دستگاهی را در برابر قانون شمرده‌ایم، یعنی سازمان تعاون روستایی چه وظیفه‌ای دارد یا معاونت آب‌وخاک چه کند و هرکدام از بخش‌های مختلف و نهادها وظایف مشخصی دارند. همچنین تأکید شد هر شهرستان یک پایلوت را در حد زیر یک چاه یا قنات یا تالاب و رودخانه به سازمان امور اراضی معرفی کند تا بتوانیم کار را پیگیری کنیم.»

رئیس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به نواقص قانونی برای اجرای این طرح گفت‌: «می‌توانیم با ظرفیت قانون موجود ازجمله قانون شرکت‌های سهامی، قانون تولید و تعاون روستایی و قوانین متعدد دیگری که وجود دارد این طرح را به اجرای خوبی برسانیم اما موضوع فرهنگ‌سازی کار یک نهاد به تنهایی نیست و همه باید کمک کنند.»

نقش مهم آموزش‌وپرورش در فرهنگ‌سازی برای تجمیع اراضی

افلاطونی با اشاره به پتانسیل خوبی که هنرستان‌های کشاورزی دارند، اظهار کرد‌: «در موضوع تجمیع اراضی کشور فرهنگ‌سازی اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش وزارت آموزش و پرورش در این طرح مهم می‌شود زیرا بخش بزرگی از دانش آموزان ما کشاورز زاده هستند. از طرف دیگر هنرستان‌های کشاورزی هم در مجموعه وزارت آموزش و پرورش فعال هستند و می‌توان از‌آنها کمک گرفت تا این مهم به سرانجام خوبی برسد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار