مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی:

روزانه ۳۲۵ تن پسماند در خراسان جنوبی تولید می‌شود

بیرجند (پانا) - مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت هر روز در مجموع حدود ۳۲۵ تن پسماند در این استان تولید می‌شود اما بازیافت رسمی و اصولی صورت نمی‌گیرد.

کد مطلب: ۱۳۶۶۴۲۰
لینک کوتاه کپی شد
روزانه ۳۲۵ تن پسماند در خراسان جنوبی تولید می‌شود

اسدالله حاتمی افزود: از این مقدار حدود ۱۲۰ تن پسماند در شهر بیرجند تولید می‌شود و بدون همکاری شهروندان، مدیریت این حجم از زباله با مشکلاتی همراه خواهد بود.

وی گفت: دوم تا هشتم اردیبهشت، هفته زمین پاک نامگذاری شده و شعار این هفته در سال جاری "سرمایه‌گذاری در زمین، توسعه بازیافت و بهره‌وری سبز" است و فرصت مغتنمی برای ماست تا بار دیگر سیاست‌های خرد و کلان در حوزه‌هایی از قبیل حفظ حریم محیط‌ زیستی شهرها، حفاظت از خاک، پوشش گیاهی مناسب، مدیریت پسماند و کاهش استفاده از ظروف و کیسه‌های پلاستیکی را بازنگری کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، مدیریت پسماند شهری را شامل تفکیک زباله از مبداء، کاهش تولید و دفع مناسب آن تعریف کرد و افزود: سوزاندن پسماند غیر از زباله‌گاه در محیط‌های شهری و روستایی با توجه به اهمیت سلامت و امنیت انسانی ممنوع بوده لذا شهرداران، بخشداران و دهیاران در مدیریت اصولی پسماند تکلیف قانونی دارند.

وی با اشاره به ضرورت کاهش تولید پسماند اظهار کرد: مدیریت صحیح در این زمینه بدون کاهش تولید پسماند امکانپذیر نخواهد بود.

حاتمی ادامه داد: براساس قانون و آیین‌نامه‌های اجرایی مدیریت پسماندها، وظایف هر یک از دستگاه‌ها مشخص شده و حفاظت محیط زیست بر نحوه عملکرد و مدیریت دستگاه‌های مرتبط مبنی بر دفع و دفن پسماندها در حوزه‌های مختلف از جمله پسماند شهری، پسماند پزشکی، پسماند کشاورزی و پسماند صنعتی نظارت دارد.

وی گفت: براساس قانون، وظایف مشخصی برای هر یک از دستگاه‌های مرتبط با مدیریت پسماند تعریف شده که در صورت رعایت و اجرایی کردن آن، معضلات زیست‌محیطی در کشور و استان حل خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به ابلاغیه دادستانی کل کشور به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور گفت: این ابلاغیه در زمینه اهمیت سلامت و امنیت انسانی و حفظ محیط زیست بوده و مقابله با دفن غیراصولی پسماندها، نظارت دقیق بر عملکرد دستگاه‌های ذیربط، برخورد قاطع و قانونی با هرگونه تخلف در این حوزه، پیگیری حقوق عامه و مقابله با ترک فعل و وظایف قانونی مدیران و کارمندان از مهمترین بندهای آن است.

وی اظهار کرد: از آنجایی که مدیریت پسماند یکی از مهمترین موضوعات حیاتی در سطح کشور و استان است، ورود دستگاه قضا نشان از اهمیت بالای آن داشته و همه دستگاه‌های ذیربط باید در این زمینه فعالیت‌ها و اقدامات قانونی خود را به درستی و با حساسیت بالا انجام دهند.

حاتمی افزود: در این زمینه قانون وظایفی را برای شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها مشخص کرده و ملزم به رعایت اصولی دفع پسماند شده‌اند.

وی گفت: به استناد قانون شهرداری‌ها مکلف به مدیریت اصولی پسماند بوده و این نهاد مسوول پراکنش و سوزانده شدن پسماند در محل زباله‌گاه است همچنین به استناد ماده ۱۹ قانون حفاظت از خاک، تخلیه و دفن مواد آلاینده در خاک غیر از مکان‌های تعیین شده ممنوع است. مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به نبود مدیریت صحیح پسماند عادی در برخی بخش‌ها به ویژه پمپ بنزین‌ها، رستوران‌ها و سایر تاسیسات اطراف راه‌ها گفت: برابر ماده هفت قانون مدیریت پسماندها، مدیریت اجرایی تمامی پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در روستاها به عهده دهیاری‌ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برعهده بخشداری‌هاست.

وی افزود: محل‌های دفن پسماندها براساس ضوابط زیست‌محیطی توسط وزارت کشور با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی تعیین می‌شود لذا وزارت کشور موظف است اعتبارات، تسهیلات و امکانات لازم را برای ایجاد و بهره‌برداری از محل‌های دفع پسماندها راسا یا توسط بخش خصوصی فراهم کند.

حاتمی گفت: برابر ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها، بخشداری‌ها باید براساس شیوه‌نامه‌های ارسالی از طرف وزارت کشور نسبت به جمع‌آوری، حمل و دفع پسماندهای عادی بین راهی از قبیل رستوران‌ها، پمپ بنزین‌ها و سایر تاسیسات اطراف و حریم راه‌ها اقدام کنند.وی اضافه کرد: براساس قانون هوای پاک و حفاظت از خاک سوزاندن، رهاسازی یا دپوی پسماند در محل غیرمجاز ممنوع است و در اسرع وقت باید نسبت به مدیریت اصولی پسماند حوزه تحت مدیریت اقدامات لازم انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار