مؤلف کتاب‌های درسی شیمی،علوم،آزمایشگاه علوم و انسان و محیط زیست:

منبع اصلی در طراحی سوالات امتحانات نهایی و کنکور، محتوای کتب درسی است

ملارد (پانا) - مؤلف کتاب‌های شیمی،علوم،آزمایشگاه علوم و انسان و محیط زیست در مورد انتخاب صحیح منبع مطالعه برای موفقیت در امتحانات نهایی و کنکور سراسری گفت در طراحی سوالات امتحانات نهایی و کنکور، منبع اصلی محتوای کتاب درسی است و اگر دانش‌آموزی محتوای کتاب‌ درسی را خوب فهمیده باشد در آزمون‌ها موفق خواهد بود.

کد مطلب: ۱۳۶۶۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد
منبع اصلی در طراحی سوالات امتحانات نهایی و کنکور، محتوای کتب درسی است

حسن حذرخانی، مؤلف کتاب‌های درسی علوم، شیمی، آزمایشگاه علوم و انسان و محیط زیست، در گفت‌وگو با پانا، در مورد انتخاب منبع درست مطالعه برای موفقیت در آزمونهای گوناگون، بیان کرد:« اصل آزمون بر مبنای محتوای کتاب‌درسی است و اگر کسی محتوای کتاب‌درسی را خوب فهمیده باشد، به عنوان‌ مثال جملات، عبارت‌ها، تصاویر و نمودارهایی که در کتاب شیمی وجود دارد را به خوبی تجزیه و تحلیل کند، سوالات کنکور عیناً از کتاب درسی، یا به صورت تغییر در صورت سوال، یا بازطراحی سوال پرسیده می‌شود، می‌تواند درصد قابل توجهی از سوالات را جواب دهد و رتبه خوبی کسب کند.»

عضو هیات علمی دفتر تألیف کتاب‌های درسی، مؤلف کتاب‌های علوم، شیمی، آزمایشگاه علوم و انسان و محیط زیست و مدرس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد:« اگر فردی بخواهد هم در امتحانات نهایی و هم در کنکور موفق شود باید بر کتاب درسی خود متمرکز شود. امتحانات نهایی متمرکز بر کتاب درسی است؛ این تمرکز هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ نوع ارزشیابی و نوع سوال تطابق خیلی زیادی با کتاب درسی دارد و از الگوهای کتاب درسی، تبعیت و پیروی می‌کند، وقتی متن کتاب درسی، تصویرهای کتاب درسی و پرسش‌های پایان فصل و داخل فصل عینا و یا برخی موارد مشابه آن به عنوان پرسش آزمون امتحان نهایی طرح می‌شود. لذا خود کتاب درسی بسیار اهمیت دارد و دانش‌آموزان باید به صورت تشریحی، کامل بررسی کنند و پاسخ‌های گسترده و تشریحی به تمرین‌ها بدهند و به گونه‌ای کتاب‌های درسی خود را بخوانند و آن را بفهمند که احساس کنند هر مطلبی که در کتاب هست را می‌دانند وقتی که کتاب را خوب تجزیه و تحلیل کردند و فهمیدند، به یک آرامش و اطمینان دست پیدا می‌کنند که هم می‌توانند در آزمون نهایی موفق شوند و هم در کنکور به موفقیت دست پیدا کنند.»

حذرخانی تشریح کرد:«درست است سوالاتی که در کنکور مطرح می‌شود از نظر محتوایی تابع کتاب است و محدوده کتاب درسی را رعایت می‌کند اما نوع سوال و شیوه ارزشیابی آن با شیوه ارزشیابی کتاب تفاوت دارد و طراح سوال به دنبال آن است که سوالاتی را مطرح کند که دانش‌آموزان از یکدیگر تمییز داده شوند. این‌که چه کسانی می‌توانند در زمان کمتر با توانمندی و مهارت بیشتر به تعداد زیادی از سوالات جواب دهند. بنابراین دانش‌آموز باید هم کتاب درسی را خوب یاد گرفته باشد، هم مهارت تست‌زنی و مدیریت زمان داشته باشد. در امتحانات نهایی دانش‌آموز زمان به اندازه کافی برای جواب دادن به سوالات را دارد و نگران وقت و زمان نیست اما در کنکور زمان محدود است.»

مؤلف کتاب شیمی دبیرستان در ادامه افزود:« خواندن محتوای کتاب، شرط اول و آخر است چرا که حفظ کردن، تجزیه و تحلیل کردن کتاب به صورت تشریحی، انجام دادن تمرین‌ها، حل‌کردن نمونه سوالات امتحانات نهایی خیلی ضرورت دارد و از طرفی تست زدن، تسلط داشتن برای جواب‌های تستی و مدیریت زمان نیز می‌تواند در موفقیت دانش‌آموز، در کنکور و امتحانات نهایی تاثیر بسزایی داشته باشد. مثلاً در کنکور درس شیمی از ۳۵ سوال، ۲۰ تا از سوالات ساده و متوسط هستند و از کتاب درسی طرح می‌شود و اگر کسی ۲۰ سوال شیمی را درست جواب دهد به راحتی می‌تواند رتبه خوبی کسب کند. در کنکور ریاضی و تجربی در درس شیمی نکته کلیدی که وجود دارد بخش محاسبات عددی است که نیازمند یک مهارت است و آن مهارت در بخش محاسبات عددی، ساده‌سازی است باید بتوانید ساده کنید به جای این‌که ضرب و تقسیم و جمع و تفریق کنید.»

وی در پایان خاطرنشان کرد:« خیلی از دانش‌آموزان به گمان این‌‌که در کنکور موفق شوند هزینه‌های هنگفتی را برای خرید کتاب‌های خیلی قطور پرداخت می‌کنند که همه این کتاب‌ها حالت تبلیغی دارند و به اصطلاح گردش مالی خوبی برای عده‌ای فراهم شده است. این‌گونه نیست که اگر شما یک کتاب ۲۰۰۰ صفحه‌ای مطالعه کنید، قطعا آن کتاب به داد شما می رسد. ۵۰ درصد محتوای اغلب این کتاب‌ها زائد است، ۵۰ درصد بقیه مفید است و مفید بودن آن به واسطه سوالات کنکور است شاید ده درصد مطلب مفید تولید شده در این کتاب‌ها وجود داشته باشد که به شما کمک کند. نکته‌ای که در این کتاب‌ها وجود دارد سوالات مربوط به کنکور است و خود شما می‌توانید سوالات کنکور سال‌های قبل را حل کنید، پاسخی که به این سوالات داده می‌شود به شما کمک می‌کند که بتوانید سریع‌تر پاسخ را پیدا کنید.»

دانش‌آموز خبرنگار: نرگس مرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار