در گفت‌وگو با پانا عنوان شد

داستان بازمانده‌ای از «عملیات مروارید»

تهران (پانا) - مستند «سرنوشت سرنوشت» روایت نبرد دلاوران نیرپی دریایی در عکلیات مروارید از زبان بازماندگان ناوچه پیکان است.

کد مطلب: ۱۳۶۴۴۴۹
لینک کوتاه کپی شد
داستان بازمانده‌ای از «عملیات مروارید»

علی شهاب‌الدین، تهیه‌کننده و کارگردان مستند «سرنوشت سرنوشت» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی در گفت‌وگو با پانا درباره این مستند گفت: «این مستند به ماجرای ۷ آذر سال ۵۹ می‌پردازد. در آن روز ایران در آب‌‌های خلیج‌فارس عملیاتی انجام داد که به‌نام «عملیات مروارید» شناخته می‌شود.»

وی ادامه داد: «در واقع سه ماه پس از جنگ تحمیلی ایران و عراق، اتاق جنگ‌ ایران تصمیم گرفت که یکی از شریان‌های اصلی نفتی کشور عراق را قطع کند و به نیرو هوایی و دریایی دستور تسخیر دو سکوی مهم نفتی عراق «البکر» و «العمیه» را داد.»

شهاب‌الدین گفت: «در نتیجه بهترین تکاوران آموزش دیده نیروی دریایی وارد سکوهای نفتی شده و آن‌ها را در اختیار گرفتند. سپس با تهدید عراق به بمب‌گذاری و ارسال بمب آتش‌زا نیروهای ایرانی ناچار به برگشت شدند. اما هنگام بازگشت از سکوهای نفتی عراقیان ناوچه پیکان که حامل نیروهای ایرانی بود مورد اصابت موشک عراقی‌ها قرار می‌گیرد.»

این کارگردان گفت: «مستند «سرنوشت سرنوشت»، روایت یکی از افرادی است که در آن ناوچه حضور داشته و بعد از بیست و چند روز سرگردانی در آب‌های دریا نجات پیدا کرده است.»

وی درباره آخرین وضعیت ساخت اثر گفت: « از آن‌جایی که مستند موضوعی مهم را روایت می‌کند و تشخیص صحت و سقم روایات شاهدان امری زمان‌بر است، چیزی در حدود شش ماه منتظر تایید و راستی‌آزمایی از جانب ارگان‌هایی چون حفاظت نیروی دریایی، اطلاعات سپاه، و…. بودیم. درحال حاضر نیست در شروع پایان مراحل تحقیق و پژوهش اثر هستیم. امید داریم که پایان سال جاری روند تولید مستند به پایان برسد.»

شهاب‌الدین در پایان درباره شیوه تصویربرداری اثر گفت: «بخشی از فیلمبرداری فیلم در دریا و زیرآب‌ها انجام می‌شود و تصاویری هم به صورت انیمیشن خواهیم داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار