سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

ایران آماده کمک به افغانستان برای تحصیل دانش‌آموزان است

شاهد موفقیت نسبی در گفت‌وگوهای سیاسی ایران و آذربایجان هستیم/ گفت‌وگوی فنی بین ایران و آژانس ادامه دارد/ جزئیات رای پرونده هواپیمای اوکراینی/ دعوت عربستان از آیت‌الله رئیسی برای سفر به ریاض و اقدام متقابل ایران

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه گفت جمهوری اسلامی ایران از طریق دستگاه دیپلماسی مکرراً اعلام کرده است که آماده کمک به افغانستان برای تحصیل حضوری و مجازی دانش‌‌آموزان افغانستانی است.

کد مطلب: ۱۳۶۴۱۳۴
لینک کوتاه کپی شد
ایران آماده کمک به افغانستان برای تحصیل دانش‌آموزان است

ناصر کنعانی صبح امروز در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه روز قدس امسال باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شد، گفت: حضور پرشور و باشکوه حامیان ملت مظلوم فلسطین در ایران و جای جای جهان نشان داد که ابتکار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مبنی بر نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان ابتکاری بابصیرت بود. ملت‌های دنیا در حمایت از ملت مظلوم فلسطین در جای جای جهان به خیابان‌ها آمدند و آزادی فلسطین را فریاد زدند. امیدواریم مجموعه این تلاش‌های جهانی به آزادی فلسطین منجر شود. امروز ۲۸ فروردین به نام روز فلسطین معروف است و برای مبارزان فلسطینی آروزی موفقیت و آزادی داریم.

ایران در محور معینی خود را محدود نمی‌کند

وی روز ارتش را تبریک گفت و در ارتباط با تحولات دیپلماتیک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی عنوان می‌کنند تحولات دیپلماتیک بستگی به اجرای مجدد برجام دارد، افزود: همانطور که دولت سیزدهم مطرح کرده، برجام صرفا یکی از موضوعات مرتبط با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. دولت از ابتدا اعلام کرد که روابط خارجی خود را به موضوع برجام گره نخواهد زد. این موضوع در طول یک سال و نیم گذشته در دستورکار دولت قرار داشت و ایران به میز مذاکرات پایبند بود اما توسعه روابط خارجی را در زمینه‌هایی مختلف موکول و مرتبط با روند برجام نکرد. ایران دارای ظرفیت‌های بسیار است و در معادلات منطقه همواره یکی از اعضای اثرگذار بوده است. ما شاهد تغییر در موازنه قدرت هستیم، ما دیگر شاهد جهان یک‌قطبی نیستیم. بنابراین با نگاه به ظرفیت‌های ایران و تغییر موازنه قدرت جهانی، دولت تلاش کرد از این وضعیت برای تامین منافع مردم ایران استفاده کرد. ما در همه زمینه‌ها شاهد تحولات مثبت و رو به جلویی بودیم و نشان‌دهنده موفقیت سیاست منطقه‌ای، همسایگی و نگاه به شرق است. ایران در محور معینی خود را محدود نخواهد کرد.

گفت‌وگوی فنی بین ایران و آژانس ادامه دارد/ رفع اختلافات بر روند پرونده برجام اثرگذار است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر ماه آخر سال گذشته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و نتایج آن، گفت: طبق بیانیه مشترک ایران و آژانس، توافق شده بود مذاکرات فنی طرفین در سطوح لازم برای حل و فصل اختلافات فنی انجام شود. در چارچوب همان بیانیه و توافقی که میان طرفین صورت گرفته بود، هیات‌های فنی تبادل شدند. نمایندگان آژانس به تهران سفر کردند و گفت‌وگوهای فنی انجام شد ‌وادامه دارد. این یک مسیر فنی است و در صورتی که این مسیر فنی از مسائل و نگرش‌های سیاسی متاثر تشود، امیدواریم بتوانیم در همان مسیر بین ایران و آژانس، گام‌های مهمی را به سمت رفع اختلافات فنی داشته باشیم. امیدواریم آژانس به مسیر فنی متعهد باشد و از تلاش‌های سیاسی به دور باشد. پیشرفت این روند می‌تواند تاثیرات مثبتی در روند پروند برجام خواهد داشت.

ایران نسبت به مسائل افغانستان بی‌تفاوت نخواهد بود/ ایران آماده کمک به افغانستان برای تحصیل حضوری و مجازی دانش‌‌آموزان افغانستانی است

کنعانی درباره نشست سمرقند و موضوع افغانستان گفت: نباید نقش سیاست مخرب و اشغالگرایانه آمریکا طی ۲۰ سال در افغانستان نادیده گرفته شود. طبیعتا ایران نمی‌تواند راجع به مسائل این کشور بی‌تفاوت باقی بماند. اجلاسی که در سمرقند برگزار شد چهارمین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان بود. در این نشست موضوعات متعددی مطرح شد، از جمله ضرورت پیگیری یک راهکار مشترک بین‌المللی برای حل و فصل موضوعات افغانستان. همچنین موضوعاتی چون مبارزه با مواد مخدر و حمایت از تشکیل دولت فراگیر و مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش مورد گفت‌وگو قرار گرفت. سیاست ایران نسبت به افغانستان نه دارای تناقض است نه دوگانه. سیاست ایران در ارتباط با افغانستان از مولفه‌های روشنی تبعیت می‌کند. مسائل اجتماعی، فعالیت زنان، ضرورت تشکیل دولت فراگیر، حمایت از صلح و ثبات در این کشور، مخالفت با حضور مجدد بازیگران خارجی و مخالفت با مداخله خارجی در این کشور از مبانی رفتاری جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با افغانستان است. جمهوری اسلامی مخالف منع تحصیل و اشتغال زنان است و هم اعلام آمادگی کردیم که ایران آماده کمک به این کشور در زمینه تحصیل حضوری و مجازی دانش‌‌آموزان افغانستانی است. این موضوع در جلسات مختلف، در ارتباط با هیات حاکمه افغانستان و در دیدار وزیر خارجه با وزیر خارجه طالبان مکرراً اعلام شده است.

ایران هیچوقت میز مذاکره را ترک نکرده است/ طرف مقابل باید اراده خود را برای بازگشت به برجام به صورت عملی نشان دهد

ناصر کنعانی تاکید کرد: اینکه غرب در ارتباط با موضوع برجام بهانه‌جویی کرده و بر موضوعات انحرافی متمرکز شد تا امتیازات بیشتری از جمهوری اسلامی بگیرد جای تردید نیست. اما رویکرد ایران نیز رویکرد مشخصی است، ایران دارای خطوط قرمز است و برای منافع خود تلاش می‌کند. طرف ایرانی هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرد. ایران از همه ظرفیت‌ها در مسیر دیپلماسی استفاده کرد و منافع خود را به خوبی میشناسیم و در صورتی که طرف مقابل اراده خود را برای بازگشت به برجام به صورت عملی نشان داد ایران نیز این آمادگی را برای جمع و جور کردن سریع پرونده برجام دارد.

شاهد موفقیت نسبی در گفت‌وگوهای سیاسی ایران و آذربایجان هستیم

وی درباره روابط ایران و آذربایجان نیز گفت: روابط ایران و جمهوری آذربایجان دشمنانی دارد. تمرکز ایران بر حسن همسایگی و روابط توام با دوستی و منافع مشترک است. خوشبختانه شاهد موفقیت نسبی در گفت‌وگوی سیاسی دو طرف هستیم و به یک راه‌ مشخص رسیدیم، اقدامات و گام‌هایی تعریف شده و در همان مسیر حرکت می‌کنیم و امیدواریم بر سوءتفاهم‌ها غلبه کنیم و مناسبات را به سمت سودمند خود هدایت کنیم.

روابط سیاسی بین ایران و عربستان برقرار شده است؛ ما در مسیر فعال‌سازی سفارت‌خانه‌ها و سرکنسولگری‌ها هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: رابطه میان ایران و عربستان ویژگی‌های مستقل خود را دارد. ما خوشبین هستیم مبتنی بر توافقات دو طرف و گام‌هایی که برداشته شده است، به سمت مسیر خوب و امیدوارکننده‌ای در چارچوب منافع دو طرف و منافع منطقه حرکت کنیم. متناسب این توافق، اتفاقات خوبی در منطقه در حال روی دادن است. روند اجرای توافقات پکن میان ایران و عربستان با سرعت قابل قبولی پیش می‌رود. قرار بود دو طرف ظرف دو ماه تا ۱۹ اردیبهشت سفارت‌خانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور بازگشایی شوند. در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شده است. استقبال خیلی خوبی مقامات دو کشور از هیات‌ها داشتند، تسهیلات خوبی در اختیار دو طرف قرار گرفته است. روابط سیاسی میان دو کشور برقرار شده و ما در مسیر فعال‌سازی سفارت‌خانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو طرف هستیم و مانع بازدارنده‌ای در این زمینه نداریم. تاکید ما و عربستان این است قبل از حج، بتوانیم سفارت‌خانه‌ها و سرکنسولگری‌ها را بازگشایی کنیم تا حجاج هم با خدمات‌رسانی خوبی سفر خود را انجام دهند.

کنعانی درباره احتمال سفر رئیسی به آمریکای لاتین افزود: برنامه‌هایی برای سفر رئیس‌جمهور در حال انجام است ولی اطلاع‌رسانی را درباره کشورهای هدف و زمان سفر را متعاقبا اعلام خواهیم کرد.

جزئیات رای پرونده هواپیمای اوکراینی

رای مربوط به هواپیمای اوکراینی صادر شده است. ایران به عنوان جغرافیای وقوع این سانحه، تمام وظایف مربوط به خود را منطبق با کنوانسیون شیکاگو و مقررات داخلی خود انجام داده است و دادگاه ویژه برای این پرونده تلخ تاسیس کرد. با توجه به تحقیقات مفصلی که انجام شده بود و مبتنی بر اظهارات ضابطان نظامی و گزارش پزشکی قانونی، گزارش‌های بین‌المللی و دفاعیات متهمان اقدام به صدور رای پس از سه سال بررسی همه‌جانبه کرد. تلاش ایران در ارتباط با این پرونده تلخ این بود که مسئولانه عمل کند. در مجموع آنچه اعلام شده بدوی است و شاکیان و متهمان می‌توانند تا ۲۰ روز پس از ابلاغ حکم، درخواست رای تجدیدنظر بدهند. همچنین پرداخت‌های مالی جبرانی نیز برای قربانیان در نظر گرفته شده که در اختیار خانواده آنها قرار خواهد گرفت.

کنعانی درباره تحولات اخیر و بازگشت سوریه به عرصه اتحادیه عرب افزود: ایران بر ضرورت چنین اتفاقی از سال‌های گذشته تاکید کرده است. جمهوری اسلامی ایران همواره در جهت حل اختلافات میان کشورها آماده همکاری است و نفس تقویت ارتباط میان سوریه و کشورهای عربی خوشحال کننده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نامه دعوت عربستان از آیت‌الله رئیسی برای سفر به ریاض دریافت شده است، گفت: متقابلاً این اقدام صورت گرفته و پاسخ مثبتی در این زمینه داده شده است.

ناصر کنعانی درباره نقش شورای عالی امنیت ملی در برقراری روابط با عربستان هم گفت: در روابط خارجی همه مولفه‌ها و عناصر یک حکومت همواره متناسب با ظرفیت‌ها و ماموریت‌هایی که دارند باید ایفای نقش کنند. جمهوری اسلامی ایران متناسب با موضوعات، ماموریت‌ها را به دستگاه‌های مختلف محول می‌کند و دستگاه‌ها متناسب با توانایی‌هایی که دارند ماموریت‌های خودشان را انجام می‌دهند. این کاملاً نمونه بارز استفاده موفق از ظرفیت‌های کشور برای تحقق منافع ملی در حوزه روابط خارجی بود و کاملاً نتایج مثبت و سازنده خودش را نشان داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار