در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

ضرورت گنجاندن مفهوم «فرونشست زمین» در کتب درسی دانش‌آموزان

تهران (پانا) - عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان باید با مخاطراتی همچون فرونشست زمین آشنا شوند، گفت مقابله با فرونشست زمین باید به دغدغه و مطالبه عمومی جامعه تبدیل شود و از طریق آموزش به کودکان و نوجوانان می‌توان آگاهی‌های لازم را به جامعه داد.

کد مطلب: ۱۳۶۳۴۹۰
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت گنجاندن مفهوم «فرونشست زمین» در کتب درسی دانش‌آموزان

علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اهمیت فرونشست زمین و ضرورت آشنایی جامعه دانش‌آموزی با این چالش زیست‌محیطی اظهار کرد: «اهمیت فرونشست زمین باید از سوی دانش‌آموزان درک شود و لازمه این مساله هم گنجاندن مفهوم فرونشست زمین در کتب درسی دانش‌آموزان است تا از سوی دبیران آموزش‌وپرورش این مخاطره شهری و زیست‌محیطی برای دانش‌آموزان بازگویی و تشریح شود.»

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: «توجه به مخاطراتی همچون فرونشست زمین که از آن به عنوان زلزله خاموش یاد می‌شود اگر به صورت جدی مورد توجه وزارت آموزش و پرورش و آموزش دانش‌آموزان قرار بگیرد، می‌تواند کمک کننده باشد.»

وی با بیان اینکه آموزش پیشگیری و نحوه برخورد با مخاطرات فرونشست زمین منجر به افزایش تاب‌آوری در جامعه می‌شود، گفت: «در دنیای امروز وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد، باید بدانیم چگونه اوضاع به حالت نرمال برمی‌گردد. بهتر است که آشنایی با مخاطرات نیز از دوران کودکی و نوجوانی اتفاق بیفتد و اگر آموزش‌ها درست و به‌هنگام باشد تاب‌آوری جامعه افزایش می‌یابد و در برخورد با حوادث بسیار اثرگذار خواهد بود.»

به تازگی طرح «کنترل فرونشست زمین و کاهش اثرات آن در کشور» در صحن علنی شورای عالی استان‌ها تصویب و به مجلس ارسال شده است. در این طرح تکالیفی هم برای وزارت خانه آموزش و پرورش در نظرگرفته شده است. در این طرح آمده است که وزارت آموزش و پرورش با همکاری ستاد موظف است مباحث مربوط به فرونشست و راهکارهای پیشگیری و کنترل آن را متناسب با دروس مربوطه در برنامه و کتب آموزشی لحاظ کند. همچنین کارگروه ملی موظف است با همکاری سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارتخانه‌های نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و سازمان‌های مردم نهاد ستاد اطلاع‌رسانی را تشکیل دهد. این ستاد موظف است در راستای سیاست‌های تعیین شده توسط کارگروه ملی و به منظور افزایش آگاهی عمومی و تقویت مسئولیت اجتماعی و همگانی درخصوص پدیده فرونشست، اقدام به اطلاع‌رسانی و نظارت بر تولید محتوا و برنامه‌های آموزشی و تبلیغی کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار