سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

هیاتی ایرانی در روزهای آینده به عربستان سفر می‌کنند

گام‌های اجرایی برای تعیین سفیر ایران در عربستان در حال انجام است/ آخرین وضعیت روابط ایران با بحرین و امارات/ ایران آماده جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای است/ امکان اجرای توافق آزادی زندانیان بین ایران و آمریکا در آینده نزدیک/ ماجرای کشته شدن چهار سرباز پاکستانی در مرز ایران/ زمان سفر سلطان عمان به ایران

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه گفت براساس توافقات ایران و عربستان، هیات فنی عربستان سعودی در روز شنبه وارد تهران شد، هیاتی هم در تهران و هم در مشهد مشغول بررسی زمینه‌های بازگشایی سفارت‌خانه‌ها هستند. در همین ارتباط هیات ایرانی نیز در روزهای آینده عازم عربستان خواهند بود.

کد مطلب: ۱۳۶۱۷۳۸
لینک کوتاه کپی شد
هیاتی ایرانی در روزهای آینده به عربستان سفر می‌کنند

ناصر کنعانی در اولین نشست خبری خود در سال جدید با بیان اینکه یکسال پرتلاش توام با موفقیت‌های برجسته را در سیاست خارجی هم در حوزه مناسبات با کشورهای منطقه و هم خارج از منطقه پشت سر گذاشتیم، گفت: سال جدید را در حالی آغاز کردیم که مقام معظم رهبری در دو سخنرانی خود در سال جدید، تاکیدی که بر دستگاه دیپلماسی داشتند، دستگاه دیپلماسی هم تلاش خواهد کرد تا اوامر معظم له را با تلاش حداکثری جامه عمل بپوشانیم.

تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه

وی ادامه داد: در ایامی که سپری شد، رژیم صهیونیستی علی رغم دست و پنجه نرم کردن با شکاف‌های زیاد در سرزمین‌های اشغالی، باز هم به دلیل ماهیت جنایتکارانه این رژیم، شاهد حملات جدید رژیم صهیونیستی به مناطق فلسطینی بودیم و هتک حرمت و اقدامات این رژیم نشان داد که این رژیم از هیچ فرصتی برای اعمال جنایتکارانه خود علیه مردم مظلوم فلسطین فروگذار نخواهد کرد.

کنعانی با بیان اینکه ما بیش از پیش شاهد بیداری اسلامی هستیم، گفت: در آستانه روز قدس هستیم و اطمینان داریم امسال نیز شاهد خروش ملت‌های مسلمان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در تشکیل دولت فلسطین خواهیم بود. کما اینکه در روزهای اخیر شاهد اجتماعات مختلفی در کشورها و جغرافیاهای مختلف بودیم. مردم ایران نیز حضور حماسی خود را این بار هم به رخ جهانیان خواهند کشاند.

آتش‌بس در یمن

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما در بحث یمن شاهد تحولات جدیدی در این پرونده هستیم. جمهوری اسلامی ایران دارای موضع اصولی در ارتباط با یمن است. ما از ابتدا همواره راهکار نظامی را مردود اعلام کرده بودیم و گفتیم تنها راهکار، راهکار سیاسی با حضور همه گروه‌های یمنی است. جمهوری اسلامی ایران راهکار سیاسی ارائه کرده بود و اعلام کرده بود که میتوان با بحران یمن خاتمه بخشید. ما از روند آتش بس حمایت کرده بودیم. در ارتباط با موضوع یمن همواره تاکید کردیم که این ملت یمن هستند که نسبت به آینده کشور خود تصمیم بگیرند و کسی حق ندارد که به جای آنها تصمیم‌گیری کند یا موضوعی را به آنها تحمیل کند. ما همواره درباره مذاکرات مربوط به یمن نقش موثری ایفا کردیم. همچنان در همین مسیر هستیم و در هر جایب که نیاز به ایفای نقشی باشد، ما حتما عمل خواهیم کرد. امیدواریم با توجه به شرایط جدید منطقه، شاهد شکل‌گیری آتش بس پایدار و آماده‌سازی روندی براساس راهکار سیاسی با مشارکت همه گروه‌های یمنی باشیم.

توافقات ایران و عربستان

وی گفت: براساس توافقات ایران و عربستان، هیات فنی عربستان سعودی در روز شنبه وارد تهران شد. هیاتی هم در تهران و هم در مشهد مشغول بررسی زمینه‌های بازگشایی سفارت‌خانه‌ها هستند. در همین ارتباط هیات ایرانی نیز در روزهای آینده عازم عربستان خواهند بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران و عربستان توافق کردند که در روزهای آینده زمینه بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و سرکنسولگری‌ها را فراهم کنند. عملا روابط دو کشور برقرار شده و برای فعال‌سازی روابط و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها نیازمند اقدامات اجرایی بودیم بنابراین توافق شد که هیات‌های دو طرف به کشورهای دو طرف سفر کنند. این یک روند اجرایی است. ما برای فعال‌سازی سفارت‌خانه‌ها نیازمند اقداماتی اجرایی هستیم که در حال انجام است و بعد از آن شاهد تبادل سفرای دو کشور خواهیم بود. در ارتباط با تعیین سفرا نیز گام‌های اجرایی در حال انجام است.

ناصر کنعانی تاکید کرد: ما تاکید داریم که کشورهای اسلامی در مسأله فلسطین یک مسئولیت درجه یک دارند. ملت مظلوم فلسطین هم در جهت احقاق حقوق خود تلاش می‌کنند و هم در جبهه نبرد با یک رژیم اشغالگر و تروریست و جنایتکار هستند. بنابراین حمایت از ملت فلسطین یک ضرورت است. در روزهای اخیر نیز شاهد گفت‌وگوهای رئیس جمهوری با همتایان خود در کشورهای اسلامی بودیم و بر نقش سازمان همکاری اسلامی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین تاکید کردند و خواستار برگزاری جلسه فوری این سازمان در حمایت از ملت فلسطین و جلوگیری از تجاوزات رژیم صهیونیستی شدند.

همکاری‌های ایران و عراق

کنعانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره گذشت ۲۰ سال از اشغال عراق، گفت: آنچه که در عراق رخ داد، از جهت اینکه ما شاهد شکل‌گیری روندی در عراق هستیم که خود مردم عراق هستند که نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند باعث خوشحالی است. ایران همواره به عراق احترام گذاشته است. دولت ایران همواره در جهت تحکیم آرامش و ثبات و امنیت عراق حرکت کرده است. در سال‌های گذشته سنگ بنای قوی‌تری در روابط بین دو کشور بنا نهاده شده است و در حوزه‌های مختلف شاهد یک روابط بسیار گرم و نزدیک و توام با تامین منافع مشترک دو طرف هستیم. در این ارتباط شاهد دستاوردهای خوبی هستیم و افق پیش‌رو را نیز افق امیدوارکننده‌ای می‌دانیم.

وی درباره اقدامات اخیر جمهوری آذربایجان تاکید کرد: معمولا رسانه‌ها علاقه‌مند هستند زودتر از هر اتفاقی به گمانه‌زنی بپردازند، در ارتباط با جمهوری آذربایجان قرار نیست در ارتباط با مسائل قفقاز ما هیچ نقطه جدیدی اضافه بر مواضع قبلی ایران نداریم. ایران همواره تاکید می‌کند که مسائل بحرانی در منطقه باید در چارچوب‌های سیاسی حل شود.

روابط ایران با بحرین و امارات

کنعانی درباره ارتباط با بحرین گفت: فضای ایجاد شده مثبت در منطقه و ازسرگیری روابط ایران و عربستان، تاثیر زیادی در فضای منطقه داشته است. درباره بحرین هم به افق‌های جدید روابط دو کشور امیدوار هستیم. به استقبال تحولات نرویم و اجازه دهیم کار در چارچوب دیپلماتیک خود پیش برود. در این زمینه هیات فنی ایرانی به این کشور سفر کردند و هیات پارلمانی ایران نیز برای شرکت در نشست بین‌المجالس به منامه سفر کردند. گفت‌وگوی مثبتی شکل گرفته و باید منتظر ابتکارات در این زمینه باشیم.

درباره امارات نیز روابط دو کشور روابط رو به جلویی است به ویژه بعد از بازگشت سفیر امارات به تهران. ما شاهد ارتقای روابط دو کشور بودیم. در مجموع شاهد یک روند رو به جلو و تقویت همکاری‌ها در روابط بین ایران و امارات هستیم. درباره سفر مقامات عالی دو کشور نیز رایزنی‌ها در حال انجام است و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت سیزدهم در حوزه همسایگی، منطقه‌ای و آسیا اولویت‌هایی برای خود تعریف کرد و در این زمینه تلاش دستگاه دیپلماسی را شاهد بودیم. تمرکز دولت بر همسایگان و منطقه آسیا و شرق به معنای نادیده گرفتن سایر ظرفیت‌ها در جغرافیاهای دیگر نیست. ما همواره اعلام کردیم که ما به دنبال ایجاد روابط متوازن با همه کشورهای جهان هستیم. شکل‌گیری این روابط نیازمند اراده سیاسی است. متاسفانه اروپا به دلیل گرفتاری در حاشیه در ارتباط با جمهوری اسلامی، فرصت‌ها را از دست داد ولی می‌تواند خطاها را جبران کند. اکنون ما شاهد تغییر رفتار برخی از کشورها هستیم. ایران نیز به هر گام مثبتی، پاسخ خواهد داد. دنیا فقط اروپا و آمریکا نیست. در موضوع هسته‌ای نیز این موضوع جدا از سیاست جمهوری اسلامی ایران نیست. ایران از ابتدا پای مذاکرات حاضر شد و همواره آماده جمع‌بندی مذاکرات و اجرای آن است به شرط اینکه همه اعضا به تعهدات خود در چارچوب برجام امضا شده بازگردند.

توافق آزادی زندانیان بین ایران و آمریکا

وی درباره اجرای توافق آزادی زندانیان بین ایران و آمریکا نیز گفت: در ارتباط با آزادی زندانیان اقداماتی انجام شد و تلاش‌ها از سوی کانال مشخص در حال انجام است. از منظر جمهوری اسلامی ایران امکان اجرای توافق انجام شده در آینده نزدیک وجود دارد.

ماجرای کشته‌شدن چهار سرباز پاکستانی

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خبری مبنی بر کشته شدن سربازان مرزی پاکستان، گفت: متاسفانه در یک رخداد تروریستی چهار نفر از نیروهای این کشور کشته شدند. ما این اقدام را محکوم و تقبیح می‌کنیم. ما ارتباطات خود را در این زمینه با طرف پاکستانی برقرار کردیم. هرگونه استفاده گروه‌های تروریستی از خاک ایران علیه طرف مقابل توضیح داده شد و مورد تردید با طرف مقابل قرار گرفت و درخواست ارائه سند شد. جمهوری اسلامی ایران خود از قربانیان تروریسم بوده است و اساسا در این ارتباط با برادران پاکستانی خود همدرد هستیم. امیدواریم به زودی کمیته ویژه امنیتی میان دو کشور تشکیل شود تا این موضوع و سایر موضوعات را مورد گفت‌وگو قرار دهند و در ارتباط با تروریستها اقدامات مشترکی صورت گیرد.

استقبال از تحولات مثبت ایران و مصر

ناصر کنعانی با بیان اینکه از هرگونه تحول مثبت میان ایران و مصر استقبال می‌کنیم، گفت: در ارتباط با سفر شهروندان مصری به ایران محدودیتی قائل نبوده و نیستیم. در این زمینه نگاه ما مثبت است.

سفر سلطان عمان به تهران

وی در ارتباط با سفر سلطان عمان به تهران نیز گفت: زمان دقیقی را نمی‌توانم برای این سفر اعلام کنم ولی در موقع خود اعلام خواهد شد. این سفر با موضوعات مختلفی انجام خواهد شد. انشالله با انجام این سفر جدول طولانی گفت‌وگوها را خواهیم داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان گفت: موضوع لبنان از پرونده‌های مهم منطقه است. طرف‌های سیاسی لبنان باید بدون دخالت‌های خارجی باید تصمیم بگیرند و درباره انتخاب رئیس‌جمهور به توافق برسند. ما و عربستان دو کشور مهم در منطقه هستیم و ظرفیت‌های مهمی برای کمک به ثبات در لبنان دارند و اگر از جمهوری اسلامی ایران تقاضا شود از ظرفیت‌های خود دریغ نخواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار