پانا از بحران اتوبوس‌های فرسوده در پایتخت گزارش می‌دهد؛

ورود شورای شهر تهران به حوادث سریالی اتوبوس‌های فرسوده

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران معتقد است اگر نظارت‌ها و بازبینی‌های دوره‌ای اتوبوس‌ها انجام شود، حوادث اتوبوسرانی کاهش پیدا می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۶۰۵۹۶
لینک کوتاه کپی شد
ورود شورای شهر تهران به حوادث سریالی اتوبوس‌های فرسوده

هفته گذشته دو حادثه در اتوبوس‌های تندروی تهران رخ داد. یکی منجر به آتش گرفتن اتوبوس شد و اتوبوس دیگر فقط دچار دود گرفتگی شد. عامل هر دو حادثه نقص فنی اتوبوس‌ها بود.

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا درخصوص بحران اتوبوس‌های فرسوده در پایتخت گفت:‌ «بارها نسبت به این موضوع تذکر دادم که تجهیزات، عمر مفیدی دارند و اگر در طول بهره‌برداری و حتی در پایان عمر مفیدشان مورد تعمیرات اساسی و زیربنایی قرار نگیرند حتما می‌توانند با حوادث و مشکلاتی مواجه شوند. بازسازی اتوبوس‌ها، چه اتوبوس‌های تندرو و چه اتوبوس‌های معمولی از جمله موضوعاتی بود که سال گذشته بارها و بارها راجع به آن تذکر دادیم.»

وی ادامه داد:‌ «عقب‌ماندگی در این حوزه بسیار است. باید همکاران در شرکت واحد با عزم جدی در سال 1402 به دنبال رفع معایب اضطراری اتوبوس‌ها باشند. همچنین در گذشته مقرر کرده بودیم همه اتوبوس‌ها دارای یک کپسول اطفای حریق باشند زیرا حادثه ممکن است برای خودروهای نو هم پیش آید اما مهم این است که پیش‌بینی‌ها و بازدید فنی انجام شده باشد و نواقص قابل تشخیص را رفع کرده باشیم. بنابراین داشتن کپسول اطفای حریق الزام است.»

تشکری هاشمی تاکید کرد:‌ «بازدیدهای روزانه و دوره‌ای هم باید صورت بگیرد به‌طور مثال اگر این بازدیدها روزانه انجام شود از حوادثی که در اثر نشتی و پخش شدن روغن و افزایش حرارت ایجاد می‌شود کاهش پیدا می‌کند یا اگر ایراداتی درخصوص کابل‌کشی است برطرف شود این نوع حوداث کمتر می‌شود و در مجموع موضوع نگهداشت بسیار مهم است.»

او همچنین از برگزاری جلسه شورای شهر درخصوص بررسی این حوادث خبر داد.

تکرار این حوادث اما وضعیت بحرانی ناوگان اتوبوسرانی تهران که بیش از 80 درصد آن فرسوده است را یادآوری می‌کند. براساس آمارهایی که مدیران شهری از وضعیت اتوبوس‌های پایتخت می‌دهند، سامانه اتوبوسرانی کلان‌شهر تهران اکنون از ۵۰۴۴ دستگاه اتوبوس شامل ۱۶۹۸ دستگاه اتوبوس عمومی و ۳۳۴۶ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی برخوردار است که از این تعداد، بالغ بر ۲۴۰۰ دستگاه آن فعال بوده و در خطوط اتوبوسرانی مشغول جابه‌جایی شهروندان هستند.

هرچند که شهردار تهران در اسفندماه تعداد اتوبوس‌های فعال در خطوط اتوبوسرانی را هزار و ۶۰۰ تا هزار و ۷۰۰ اتوبوس عنوان کرد که به آمارهایی که رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بارها اعلام کرده نزدیک‌تر است. از طرفی با توجه به آیین‌نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک مصوب هیات وزیران در سال ۱۴۰۰، از کل ناوگان اتوبوس شهر تهران ۴۲۳۹ دستگاه آن از سقف سنی مصوب عبور کرده و فرسوده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران هم درباره تعداد اتوبوس‌‌‌های فرسوده به علت مسائل فنی گفته است: «۲۵۱۴ دستگاه از ناوگان سامانه اتوبوسرانی شهر تهران به علل فنی یا از رده خارج شدن، متوقف بوده و اکنون قادر به خدمات‌‌‌رسانی به مسافران نیستند، میزان فرسودگی ناوگان سامانه اتوبوسرانی شهر تهران در وضعیت بحرانی قرار داشته و بیش از ۸۰‌ درصد ناوگان آن از سن فرسودگی عبور کرده‌‌‌اند و این، موجب کاهش تعداد ناوگان فعال و در نتیجه اختلال در خدمات‌رسانی به شهروندان و تاخیر در ورود اتوبوس‌‌‌ها به ایستگاه‌‌‌ها شده است.

امروز رئیس کل دادگستری استان تهران هم تعیین مهلت ۶ ماهه برای اتوبوسرانی و سازمان استاندارد به‌منظور اصلاح وضعیت و ارتقا ایمنی یا از رده خارج کردن اتوبوس‌های غیراستاندارد خبر داد. علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: با توجه به وصول گزارشاتی از مراجع ذی‌صلاح پیرامون غیر استاندارد بودن مخازن گاز در برخی از اتوبوس‌های شهری و با عنایت به اینکه این امر می‌تواند سلامت شهروندان را در مخاطره قرار دهد، لذا دستورات قضائی لازم به‌منظور حل این مشکل در راستای احقاق حقوق عامه صادر شد.

رئیس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های ویژه‌ای که در این حوزه صورت گرفت، مهلت شش ماهه‌ای به اتوبوسرانی و سازمان استاندارد داده شد تا نسبت به اصلاح وضعیت و ارتقا ایمنی و یا از رده خارج کردن این قبیل از اتوبوس‌ها اقدام کند.

امسال اعضای شورای شهر تهران 10 هزار میلیارد تومان برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در بودجه پیش‌بینی کرده‌اند. مدیران شهری امیدوار هستند با توجه به این میزان اعتبار وضعیت ناوگان اتوبوسرانی پایتخت بهبود یابد. شهردار تهران نیز پیش از این وعده داده بود که تهرانی‌ها در پایان سال گذشته، حدود ۵ هزار و ۵۰۰ اتوبوس خواهند داشت که این وعده محقق نشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار