معاون استاندار خراسان رضوی:

فرایند سوادآموزی از شناسایی تا آموزش باید روان و اجرایی باشد

مشهد (پانا) - معاون استاندار خراسان رضوی گفت فرایند سوادآموزی از شناسایی تا آموزش باید سهل، روان و اجرایی باشد.

کد مطلب: ۱۳۶۰۴۹۹
لینک کوتاه کپی شد
فرایند سوادآموزی از شناسایی تا آموزش باید روان و اجرایی باشد

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، معاون استاندار خراسان رضوی بیان کرد: اگر بخواهیم نهضت سوادآموزی پویایی داشته باشیم باید شرایط تحقق سوادآموزی از شناسایی تا تعلیم و آموزش، سهل، روان و اجرایی باشد.

وی افزود: ۲۴۰ هزار بازمانده از تحصیل در استان وجود دارد که باید با کمک نهادهای مردمی مانند هلال احمر، کمیته امداد، سازمان تبلیغات، عشایری و مانند اینها این مسئله را مرتفع کنیم.

سید امیر شوشتری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: بازماندگان از تحصیل زیر 18 سال در استان را باید با کمک نهادهای مردمی شناسایی کرد و تعلیم آن‌ها به عهده آموزش و پروش است.

وی ادامه داد: طرح شهید محمودوند که به نام شهید تفحص به دنبال یافتن بازماندگان از تحصیل است، در کشور در حال اجرا است و استان خراسان رضوی تا به حال رتبه خوبی در این طرح در کشور داشته است و جزء ۱۰ استان برتر بوده است.

آذر رشیدی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: آموزش و پروش، نیروی داوطلبانه زیادی دارد که عمده‌ آن‌ها خانم هستند. دلایل اصلی بازماندگان از تحصیل، فقر فرهنگی و اقتصادی است.

در ادامه، محمود رضایی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: بنا بر طرح شهید محمودوند، باید برای هر یک از بازماندگان از تحصیل، یک پیگیری کننده داشته باشیم. این طرح در یک بازه زمانی مشخص، به صورت گام به گام انجام می‌شود.

وی بیان کرد: بهتر است جدا از شورای آموزش و پرورش، تحت عنوان کمیته پوشش کسری استان نیز به مسئله‌ تعلیم بازماندگان از تحصیل پرداخت.

سید جمال وزیری، معاون سوادآموزی خراسان رضوی گفت: افراد بی‌سواد، در 3گروه تقسیم بندی می‌شوند؛ گروه اول، بازماندگان از تحصیل که سن زیر ۱۸ سال دارند، در چرخه رسمی آموزش قرار نگرفتند و طرح شهید محمودوند در دو دوره ابتدایی و متوسطه شامل آنان می‌شود. دومین گروه، افراد ترک تحصیل کرده هستند که این موضوع می‌تواند اجباری یا اختیاری باشد که بیشتر شامل دوره متوسطه هستند. گروه سوم، فرد بی‌سواد، بالاتر از ١٠ سال سن دارد و حداقل سواد را ندارد.

وی ادامه داد: عدم فرصت های برابر آموزشی، ناآگاهی، محرومیت از امکانات و فقر اقتصادی و فرهنگی می‌تواند از علل بازماندگی از تحصیل و بی‌سوادی باشد.

معاون سواد آموزی استان تصریح کرد: برای اولین بار، توانستیم اطلس سواد آموزی استان را به دو صورت فیزیکی و سامانه ای تدوین کنیم که در آن وضعیت سواد همه شهرستان‌های استان به صورت منطقه به منطقه رنگ‌بندی شده است و شهرستان‌هایی که وضعیت قرمز دارند، میانگین سواد آنها زیر ۹۳ درصد است.

وزیری، مأموریت نهضت را باسواد کردن افراد بی سواد ١٠ تا ۴٩ سال خواند و گفت: طبق سرشماری سال ۹۵، در استان خراسان رضوی ۱۵۹ هزار بی‌سواد داشتیم که در سال گذشته، این آمار به ۶۹ هزار بی‌سواد رسیده است و با رشد ۲.۳ درصدی آمار باسواد استان در سال گذشته، ۹۸.۴ درصد است.

وی حجم ابلاغی استان را ۲۶هزار و ۸۶۷ نفر در سال گذشته عنوان کرد که تا دهم فروردین ۲۶هزار نفر را تحت پوشش خود قرار داده است.

وزیری بیان کرد: در دو سال گذشته، استان خراسان رضوی بر اساس تعداد جذب سوادآموزان رتبه دوم کشوری را به دست آورد و به نمودار مقایسه ای افزایش نرخ باسوادی گروه‌های سنی مختلف در دولت اشاره کرد.

وی عنوان کرد: ۱۱درصد از بی سوادان استان، مربوط به بازماندگان از تحصیل، ۱۴ درصد متعلق به بی سوادان ۴۹تا۱۰ سال، ۴۰درصد افراد ۶۵ سال به بالا و ۳۵درصد باقیمانده به افراد شناسایی نشده مرتبط می‌شود که نیاز است با کمک دستگاه‌های اجرایی این افراد بی‌سواد، شناسایی و جذب شوند. بازماندگان از تحصیل در دوره متوسطه بیشتر است که مناطق شهری و پسران بیشتر در این آمار قرار دارند.

وی سه دوره سواد، انتقال و تحکیم را از دوره‌های سوادآموزی عنوان کرد و با اشاره به ساعات هر دوره گفت: فرد باید دوره‌های آموزشی را بگذراند و بعد از قبولی در امتحانات پایانی، مدرک تحصیلی برای او صادر می‌شود و در سامانه ثبت احوال به عنوان باسواد استعلام گرفته می‌شود. فرآیند قبولی در سواد آموزی سخت تر از آموزش رسمی است و در سال گذشته تنها ۶۳ درصد قبولی داشتیم.

معاون سواد آموزی استان اظهار کرد: اگر برای شناسایی و جذب افراد حداقل ۵۰۰ هزار تومان دستمزد در نظر بگیریم، در گروه بازماندگان از تحصیل به ۲۷ میلیارد تومان و در گروه افراد شناسایی نشده و افراد بی سواد ۴۹تا۱۰ سال که جمعیت آنها به ۲۴۲هزار نفر می‌رسد، به ۵۸۹میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وزیری، شناخت درست وضع موجود، آگاهی از سهم عوامل مختلف، بررسی قوانین پیشین، پرهیز از آرمان گرایی را از الزامات سیاستگذاری درباره بی‌سوادان و کودکان بازمانده از تحصیل عنوان کرد و کمیته امداد، بهزیستی، عشایر، اتباع، تعاون و رفاه اجتماعی را با توجه به جامعه تحت پوشش خود، از موثرترین دستگاه‌های اجرایی در شناسایی و جذب افراد شناسایی نشده بی‌سواد خواند.

وی افزود: ابلاغ وظایف دستگاه‌های اجرایی در جذب و شناسایی افراد بی‌سواد و بازماندگان از تحصیل توسط استانداری، ارائه گزارش عملکرد کلیه دستگاه‌های دارای پایگاه‌های آماری در شناسایی و احصاء آمار بازماندگان از تحصیل و بی‌سوادان در شورای پشتیبانی، تامین اعتبار لازم، اختصاص ساعات آموزشی ویژه بازماندگان از تحصیل در صداوسیما، نظارت فرمانداران بر تکالیف ابلاغی دستگاه‌های اجرایی در خصوص باسوادی جامعه تحت پوشش، تشکیل قرارگاه‌های سوادآموزی با استفاده از گروه‌های جهادی و خیرین آموزشی و ارائه گزارش عملکرد، اصلاح ساختار تشکیلاتی شورای پشتیبانی از مصوبات مورد انتظار معاونت سواد آموزی استان است.

گفتنی است در پایان اعضای شورای پشتیبانی استان به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.

خبرنگار دانش آموز: ستاره خزائی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار