حمام چهار‌فصل یکی از شاهکارهای معماری در استان مرکزی

اراک (پانا) - حمام چهار‌فصل اراک یکی‌ از زیباترین‌ آثار تاریخی ایران است که این حمام با کاشی‌کاری‌ها و معماری بی‌مثالش‌ یکی از شاهکارهای معماری ایران است.

کد مطلب: ۱۳۵۹۸۰۵
لینک کوتاه کپی شد
حمام چهار‌فصل  یکی از شاهکارهای معماری در استان مرکزی

موزه حمام چهارفصل یکی از مکان‌های گردشگری استان مرکزی و شهرستان اراک است که این مکان به خاطر معماری منحصر به فرد از آثار ارزشمند کشورمان محسوب می‌شود و ساختمان اصلی این حمام در دوره حاکمیت احمدشاه قاجار و با دستور حاج محمد ابراهیم خوانساری که از بزرگان اراک به نام سلطان آباد در آن زمان حدود ۱۰۰ سال پیش روبروی قلعه شخصی او ساخته شد.

در سال های اخیر با پایان مرمت این بنای تاریخی از این حمام به عنوان موزه مردم شناسی شهر اراک بازدید می‌کنند که از بخش‌های متنوعی مثل حمام مردانه، خصوصی، زنانه و اقلیت‌های مذهبی تشکیل شده است.

حمام چهارفصل اراک در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۳۵ به ثبت ملی رسیده است و به دلیل به تصویر کشیدن بنای چهارفصل سال از این بنای تاریخی به عنوان حمام چهارفصل یاد می‌کنند و این موزه دو بار در سال ۱۳۷۳ و ۱۳۸۰ مورد ترمیم و بازسازی قرار گرفته و اشیا قدیمی متعلق به دوران قبل اسلام و اسلام از جمله سکه دوره قاجار، کتاب‌ها و نسخه‌های خطی و... در حمام موزه چهارفصل نگهداری می‌شود.

حمام چهار‌فصل اراک توسط حاج محمدابراهیم خوانساری از بزرگان و سرشناسان اراک، در مقابل قلعه شخصی وی ساخته شده که شامل بخش های مختلفی از جمله دالان ورودی، سربینه زنانه و مردانه، آب انبار و قسمت‌های دیگری ساخته شده و در آن زمان وضعیت اقتصادی اراک خوب بود و حاکمان محلی رفتار خوبی با مردم داشتند و همه این موارد باعث شد که حدود ۸۵ خانواده از روستا‌های اطراف اراک و سنجان به این شهر مهاجرت کنند.

برخی از خانواده‌های‌ یهودی در خیابان محسنی مستقر بودند و به خرید و فروش پارچه مشغول شدند، ولی از استحمام محروم بودند، زیرا ورود یهودیان به عنوان افرادی از اقلیت‌های دینی به حمام مسلمانان ممنوع بود اما همراهی بزرگان شهر و علما با بزرگان یهود منجر به این شد که محمد ابراهیم خوانساری خود برای حل مشکل پیش‌قدم شود.

وی با بنا کردن حمامی روبروی قلعه خود تلاش کرد همه مسائل شرعی را برای مردم اراک و اقلیت های دینی حل کند و این حمام در ۳۸ ماه طی سال های ۱۲۹۲تا ۱۲۹۴ ساخته شد و تنها حمامی بود که برای اقلیت‌های دینی قسمت های مجزا داشت.

دانش‌آموز خبرنگار: امیررضا رضایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار