فصل نزول انوار رحمت و باران اِنّا اَنزَلنا بر فرق زمین

گلبهار(پانا)- یکی از زیباترین مناجات‌ها و لحظات این ماه لیلة القدر است، پر رمز و رازترین شب‌ها در گردونه زمان است که قلم‌ها در وصفش می‌شکنند، زبان‌ها از توصیفش قاصرند و عقل در فهم آن مبهوت و متحیر می‌ماند؛شبی که به فرموده امام صادق(ع)قلب رمضان به شمار می‌آید.

کد مطلب: ۱۳۵۹۲۹۳
لینک کوتاه کپی شد
فصل نزول انوار رحمت و باران اِنّا اَنزَلنا بر فرق زمین

بهترین شب سال،شب قدر است که خداوند در قرآن کریم آن را شبی پربرکت دانسته و ارزش آن را برتر از هزار ماه بیان کرده‌است.

اینکه شب قدر در ماه مبارک رمضان واقع شده است، مورد قبول همه مسلمانان است و هیچ‌گونه شک و تردیدی در آن وجود ندارد؛ زیرا از سویی خداوند در قرآن می‌فرماید:«ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده است» و از سوی دیگر در آیه اول سوره قدر می‌خوانیم: «ما قرآن را در شب قدر فروفرستادیم» با توجه به این دو آیه مبارکه، چنین نتیجه گیری می‌شود که شب قدر خارج از ماه مبارک رمضان نیست و حتماً در این ماه قرار دارد.

بنابر روایات،خداوند اجابت را در میان دعاها پنهان کرده است تا مؤمنان به همه دعاها روی آورند؛همانگونه که وقت مرگ را پنهان کرده است تا مردم در همه حال پذیرای آن باشند.

وقت قیامت و ظهور امام زمان(عج)را نیز مخفی کرده تا اهل معصیت آنها را دستاویزی برای نیل به مقاصد شوم خود قرار ندهند و در مقابل،مؤمنان در همه حال مراقبت بیشتری از خود نشان دهند.

بر همین مبنا شب قدر مخفی است و زمان دقیق آن مشخص نیست،امام علی(ع) دلیل مخفی بودن شب قدر را در این می‌داند که مؤمنان شب‌های بیشتری را قدر بدانند و در آرزوی درک فضیلت آن به کارهای نیک و عبادت بیشتری پرداخته،از معاصی و زشتی‌ها دوری گزینند و در پرستش خداوند تلاش بیشتری نمایند.

حکمت دیگر مخفی ماندن شب قدر آن است که اگر شب خاصی معین می‌شد،برخی افراد بر اثر توفیق شب‌زنده‌د‌‌اری و احیای آن به عجب و غرور مبتلا می‌شدند؛اما پنهان بودن آن باعث می‌شود تا ملکات فاضله در مؤمنان سخت‌تر شود و در نتیجه از برکات و فیوضات بیشتری در این شب‌ها بهره‌مند شوند.

و در پایان اگر این شب معلوم بود،حرمت و عظمت در خور شأن را نداشت؛زیرا مردم همواره برای امور پنهان،احترام بیشتری قائلند.

دانش آموز خبرنگار :بهاره تقوایی دوست

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار