پانا گزارش می‌دهد؛

«آزمون» به شرایط پذیرش ‌در مدارس نمونه دولتی بازمی‌گردد؟

تهران (پانا) - حذف آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی متوسطه دوره اول از سال 1396 چالش‌هایی در جذب دانش‌آموزان برای این مدارس ایجاد کرده و اکنون نیازمند تصمیم کارشناسی در این باره است.

کد مطلب: ۱۳۵۷۲۷۷
لینک کوتاه کپی شد
«آزمون» به شرایط پذیرش ‌در مدارس نمونه دولتی بازمی‌گردد؟

چند روز پیش بود که نشست تخصصی مدیران مدارس نمونه دولتی متوسطه دوره اول سراسر کشور برگزار شد و محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این نشست با اشاره به ویژگی‌های مدارس نمونه دولتی گفت: مدارس متنوعی در دوره متوسطه وجود دارد که یکی از آن‌ها «نمونه دولتی» است. این مدارس با هدف ایجاد فرصت مناسب در مناطق کمتر برخوردار ایجاد شد تا دانش‌آموزانی که بااستعداد هستند اما فرصت مطلوب یادگیری برای آن‌ها فراهم نیست در این مدارس مشغول به تحصیل شوند.

وی افزود: مدارس نمونه دولتی در مقطع متوسطه و در مناطق کمتربرخوردار و برای جذب دانش‌آموزان مستعد مناطق حاشیه و روستا فعال هستند که جلوه ویژه عدالت تربیتی و آموزشی محسوب می‌شوند. با بازنگری در شیوه آزمون ورودی این مدارس در سال ۹۶ شرایط جدید به‌خصوص در دوره اول متوسطه با حذف آزمون ورودی این مدارس به وجود آمد که شاید چالش امروز مدیران در جذب دانش‌آموزان باشد.

حذف آزمون ورودی، جذب دانش‌آموزان در مدارس نمونه دولتی متوسطه اول را با چالش مواجه کرده است

تعدادی از مدیران مدارس نمونه دولتی متوسطه اول کشور به نمایندگی از سایر همکاران در این نشست، صحبت کرده و دغدغه‌ها و چالش‌های این حوزه را بیان کردند.

یکی از مهمترین موضوعاتی که در سخنان مدیران به چشم می‌خورد، موضع حذف آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی متوسطه اول بود که این امر، جذب دانش‌آموزان در مدارس را دچار چالش‌هایی کرده و ممکن است حق برخی دانش‌آموزان تضییع شود. مدیران خواستار بازگشت آزمون ورودی به فرآیند جذب در مدارس نمونه دولتی بودند.

اختیار تصمیم‌گیری با دفتر آموزش متوسطه دوره اول وزارتخانه است

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به بیان سوالات و دغدغه‌های تعدادی از مدیران اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که اشاره شد، شیوه پذیرش دانش‌آموزان در مدارس نمونه دولتی دوره اول است. آزمون ورودی مدارس خاص در سال ۹۶ لغو شد ولی مجددا در ادامه برای مدارس سمپاد اجرا شد اما این آزمون، آزمون پیشرفت تحصیلی و دانشی نیست.

وی با بیان اینکه اشکالاتی به شیوه پذیرش دانش‌آموز در مدارس نمونه دولتی وارد است، خاطرنشان کرد: ممکن است این شیوه باعث بروز تخلف و تقلب برای جذب در این مدارس ایجاد کند و ممکن است دانش‌آموزان، مستنداتی ایجاد کنند که فقط توجه به ساحت‌های علمی باشد و به شایستگی‌های مهارتی توجه نشود.

کاظمی درباره شیوه جایگزین جذب که مطلوب باشد، گفت: آزمون تستی، راحت‌ترین روش است اما قطعا به‌ویژه برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی، آسیب دارد چرا که اگر فقط آزمون دانشی برگزار کنیم، دانش‌آموزی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار بوده و فرصت و دسترسی به منابع آزمون را دارد، موفقیت کسب می‌کند و بازاری هم برای موسسات آموزشی ایجاد می‌شود.

معاون آموزش متوسطه با بیان اینکه ممکن است آزمونی برگزار کنیم که شیوه آن چندساحتی باشد و شایستگی‌های مهارتی را هم در بر گیرد، تصریح کرد: نمی‌خواهیم همینطوری تصمیمی گرفته شود که نتیجه مثبتی نداشته باشد. اختیار تصمیم‌گیری در این خصوص به دفتر آموزش متوسطه اول داده شده که با همکاری معاونت آموزش ابتدایی وزارت به جمع‌بندی رسیده و بهترین شیوه جذب دانش‌آموزان در مدارس نمونه دولتی را انتخاب کنند.

کاظمی تاکید کرد: تصمیم باید کارشناسی باشد و هر تصمیمی که گرفته شود از آن حمایت می‌کنیم و مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش را هم می‌گیریم اما راه‌حل در خصوص شیوه برگزاری آزمون، سنجش چندساحتی است.

امیدواریم تا پایان فروردین 1402 در این خصوص، تصمیم‌گیری شود

حمید یزدانی، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوره اول وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا درباره تصمیم‌گیری نسبت به آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی متوسطه اول گفت: «امیدواریم این اتفاق برای سال تحصیلی آتی (1403 - 1402) ‌بی‌افتد. یعنی برای ورودی مهر 1402 صورت بگیرد و جذب دانش‌آموزان در مدارس نمونه دولتی متوسطه اول در سال تحصیلی آتی را با روش جدید داشته باشیم.»

وی در پاسخ به اینکه آزمون فقط علمی خواهد بود یا آزمون عملکردی و مهارتی هم خواهید داشت، بیان کرد: «آزمون عملکردی یقیناً ممکن است آزمون مهارتی هم در آن باشد. به هر حال در اسرع وقت تصمیم خواهیم گرفت یعنی در روزهای آتی نسبت به نحوه پذیرش دانش‌آموزان در مدارس نمونه دولتی متوسطه اول تصمیم‌گیری می‌شود.»

یزدانی با بیان اینکه به دلیل قرار گرفتن در ایام پایانی سال 1401 بعید است که تا قبل از عید نوروز تصمیم گرفته شود، خاطرنشان کرد: «امیدواریم تا قبل از پایان فروردین 142 تصمیم‌گیری شود تا بتوانیم اطلاع‌رسانی لازم را داشته و کارها را پیش ببریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار