رابط هدایت تحصیلی بهارستان دو :

مدیریت زمان، مهارتی که کمک می‌کند تا ثانیه‌های ارزشمند زندگی خود را مورد شناسایی قرار دهد

بهارستان دو( پانا) - رابط هدایت تحصیلی بهارستان دو، مدیریت زمان را در واقع مهارتی دانست که به افراد کمک می‌کند تا بتوانند اتلاف‌کننده‌های زمان خود را مورد شناسایی قرار دهد.

کد مطلب: ۱۳۵۵۸۴۶
لینک کوتاه کپی شد
مدیریت زمان، مهارتی که کمک می‌کند تا ثانیه‌های ارزشمند زندگی خود را مورد شناسایی قرار دهد

راضیه مهدوی رابط هدایت تحصیلی بهارستان دو در جلسه‌ای که با مشاورین مدارس در سالن فرهنگ اداره آموزش و پرورش برگزار شد بیان کرد: یادگیری مهارت مدیریت زمان منجر به بهبود کارایی و بهره‌وری، استرس کمتر و موفقیت بیشتر در زندگی می‌شود.

مهدوی به چهار دیدگاه مدیریت زمان اشاره کرد و گفت : مرحله اول تعهد است، تعهد یک انضباط شخصی است که سخت‌ترین مرحله مدیریت زمان است، چون در تعارض با عادت‌های قبلی فرد قرار دارد، دانش‌‌آموزان باید خود را متعهد سازند و هدفهای خود را مشخص و آن را یاداشت برداری کنند و در معرض دید خود قرار دهد، مدیریت زمان فرد را پایبند و متعهد می‌کند که هرکاری در زمان خود انجام داده شود و به روزهای آینده موکول نکند.

وی عنوان کرد: مرحله دوم تجزیه و تحلیل است ، دانش‌آموز در این مرحله می‌تواند بیشترین زمانی که به کارهای بی‌ارزش اختصاص داده است شناسایی کند و با جمع‌آوری داده‌های در شرایط وضع موجود در جهت ترسیم وضع مطلوب آینده گام بردارد و برای مرحله سوم برنامه ریزی درستی داشته باشد.

مهدوی در مرحله سوم گفت: مرحله سوم به وسیله آن دانش‌آموز می‌تواند ساعات زیادی از انجام کارهای غیرضروری جلوگیری کنند ، و به فرد کمک می‌کند که با توجه به اهمیت و ضرورت انجام آن فعالیت‌ها برنامه ریزی کنند؛ متاسفانه دانش‌آموزان امروزی فعالیت‌های خود را براساس سختی راحتی کار و فوریت انجام آن است، نه اهمیت آن، اولویت بندی می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: مرحله چهارم مدیریت زمان پیگیری و تحلیل مجدد است، در واقع به فرد کمک می‌کنند که در سه فرایند قبلی آسیب‌ها را شناسایی کند؛ مدیریت زمان یک فرایند مداوم از تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی، تجزیه و تحلیل دوباره و برنامه ریزی دوباره می باشد.

در ادامه رابط هدایت تحصیلی بهارستان دو اظهار کرد: امروز مساله‌ای که در دانش‌آموزان به وضوح قابل مشاهده است تعطل و مسامحه در طول دوران تحصیلی است ، تعطل یعنی به تعویق انداختن کارها به زمان دیگر است؛ علت تعطل و مسامحه نداشتن مدیریت زمان است ، با داشتن مدیریت زمان دانش‌آموزان آگاه می‌شوند در طول روز بیشترین زمان به چه کاری اختصاص می‌دهند، بهترین راه مقابله با تعطل در تحصیل برنامه ریزی درست و مدیریت زمان است.

این مقام مسئول به رایج ترین دلایلی که باعث تعلل در دانش‌آموزان می‌شود تشریح کرد و گفت: عدم شناخت کافی فرد از خود، بی رمقی و بیحالی فرد، عدم مهارت کافی در انجام کار ، ترس از شکست، فراموشی، کمبود علاقه ، کلیت دیدن کار به نظر بزرگ و ناخوشایند انجام کار است.

در پایان مهدوی به نکاتی که به دانش‌آموز کمک کرد تا از تعطل خودداری کنند تصریح کرد : فهرست بندی کارها، برنامه ریزی، تعهد دادن انجام کار در حضور دیگران ، انتخاب مناسب محیط برای مطالعه ، بعداز انجام کار به خود پاداش دهید، کار سخت ساده کنید ، در فرصت مناسب فعالیت درسی خود را انجام دهید.

وی با تاکید بر زمانبدی وقت برای آمادگی کنکور یا امتحانات پایان ترم گفت: برای استفاده درست از وقت در زمان آمادگی کنکور و امتحانات ترم آخر می‌باسیت به نکات که گفته شد دقت کرد؛ استفاده بهتر از وقت های مرده، تنظیم کردن خواب و تغذیه، فعالیت‌های بدنی، توجه به نوسانات روز در طول هفته ، کنترل زمان فعالیت‌های روزمره ، تهیه ابزار های کمک درسی است.

مهدوی در پایان صحبت‌های خود ذکر کرد: داشتن یک برنامه زمانی برای دروس موجب ‌می‌شود دانش‌آموزان بهتر دروس رو‌ متوجه‌ شود.

خبرنگار دانش‌آموز: پارمیدا پرنلو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار