رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد:

کاهش صدمات به محیط زیست با استفاده از فناوری هسته‌ای

سازمان انرژی اتمی آماده خدمت‌رسانی به محیط زیست است

تهران (پانا) - معاون رییس‌جمهوری در مراسم امضای تفاهم‌نامه با سازمان حفاظت از محیط زیست گفت هدف اصلی این تفاهم‌نامه قرار دادن فناوری هسته‌ای در خدمت محیط زیست است تا شاهد کاهش صدمات به محیط زیست باشیم.

کد مطلب: ۱۳۵۵۷۲۴
لینک کوتاه کپی شد
کاهش صدمات به محیط زیست با استفاده از فناوری هسته‌ای

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در مراسم امضای تفاهم‌نامه با سازمان حفاظت از محیط زیست در محل این سازمان اظهار کرد: امروز در زمینه بسط و گسترش فناوری هسته‌ای در خدمت محیط زیست و سازمان حفاظت از محیط زیست، تفاهم‌نامه‌ای با این سازمان به امضا رسید.

معاون رییس جمهور افزود: هدف اصلی این تفاهم‌نامه قرار دادن فناوری هسته‌ای در خدمت محیط زیست است تا شاهد کاهش صدمات به محیط زیست باشیم.

وی ادامه داد: مباحثی همچون شیرابه‌های حاصل از پسماندهای شهری، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب‌ها به ویژه در زمینه پساب‌های صنعتی و مجموعه‌های شهری از جمله مواردی است که با فناوری هسته‌ای و از طریق پرتودهی می‌توان با فرآیندی ایمن و عوارض جانبی کم، مورد استفاده قرار داد و به این طریق آبی که تصفیه می‌شود، قابلیت بهره‌برداری مجدد در بخش کشاورزی را دارد.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه درباره سایر مواردی که این سازمان می‌تواند در راستای این تفاهم‌نامه با سازمان حفاظت از محیط زیست همکاری داشته باشد، تصریح کرد:‌ از دیگر مواردی که می‌توانیم با سازمان حفاظت از محیط زیست همکاری داشته باشیم، بحث تجاربی است که سازمان در بخش قانون حفاظت از اشعه و همچنین کنترل و نظارت در مقابل پرتوهای یون‌ساز و غیریون‌ساز دارد.

مهندس اسلامی افزود: ما می‌توانیم با دستگاه‌های سنجشی که به صورت فعال در سطح کشور داریم و موضوع پایش را انجام می‌دهند، در خدمت سازمان حفاظت از محیط زیست باشیم. در همین راستا برنامه‌های آموزشی و پژوهشی نیز در این تفاهم‌نامه به آن توجه شده است.

وی گفت: نقش دیگری که می‌توانیم در همکاری با سازمان حفاظت از محیط زیست داشته باشیم به مناطق پرتوزا بر می‌گردد که معادن و منابع آن در اختیار سازمان انرژی اتمی است و ما می‌توانیم به سازمان حفاظت از محیط زیست در تجهیز، مدیریت و بهره‌برداری کمک کنیم تا تکالیف و ماموریت‌های خود را در حفاظت از محیط زیست انجام دهد.

اسلامی تصریح کرد: فناوری هسته‌ای در خدمت بخش‌هایی نظیر آب، خاک، گونه‌های جانوری و گیاهی قرار دارد و انتخاب با سازمان حفاظت از محیط زیست است که با توجه به اولویت‌های خود از این خدمات بهره ببرد و ما نیز در سازمان انرژی اتمی ایران، آماده خدمات‌رسانی در همه این بخش‌ها هستیم.

معاون رییس جمهور در ادامه با اشاره به تجربه موفق استفاده از پلاسما در بحث شیرابه‌های حاصل از پسماندهای شهری، اظهار کرد: این کار را در پایلوتی با مقیاس یک تن در روز اجرایی کردیم و تست عملیاتی آن انجام شد. ماه گذشته این تجربه موفق به یک تفاهم‌نامه سه جانبه بین سازمان انرژی اتمی، وزارت کشور و سازمان حفاظت از محیط زیست منجر شد که امیدواریم سریعا عملیاتی شده و در یک مقیاس صنعتی پیاده‌سازی شود.

وی با اشاره به اینکه استفاده از پلاسما امروز در بخش پزشکی به نتایج خوبی منجر شده است، گفت: در این زمینه تست‌های بالینی ما توسط پروفسور اکبری در بیمارستان شهدای تجریش روی ۳۰۰ تن از بانوان کشور که به سرطان سینه دچار هستند، انجام شده است و این افراد همچنان تحت درمان قرار دارند.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: موضوع مهم این است که فناوری پلاسما قابلیت گسترده‌ای دارد که تقریبا از آن در کشور استفاده نکرده‌ایم؛ این فناوری می‌تواند عوارض ناشی از شیرابه‌ها، پساب‌ها و دیگر بحث‌های زیست محیطی مانند آفات باغ‌های زیتون و پسته و همچنین نخلستان‌ها را خنثی کند.

وی ادامه داد: این دستاورد بزرگی است که در سال جاری اتفاق افتاده و این فناوری می‌تواند برای گونه‌های گیاهی نادر که در محیط زیست وجود دارند، به سهولت مورد استفاده قرار گیرد.

رییس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مراسم امضای تفاهم‌نامه با سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: در بحث ساخت نیروگاه‌های جدید، طبق تکالیف سازمانی باید بحث برق هسته‌ای را گسترش دهیم.

وی ادامه داد:‌ در قانون بودجه ۱۴۰۱ که در سال ۱۴۰۲ هم پیش‌بینی شده است، ۱۰ هزار مگاوات برق جدید را هدف‌گذاری کردیم که مکان‌های مربوط به این طرح، شناسایی شده و اقدامات مطالعاتی در زمینه احداث این نیروگاه‌ها داشته‌ایم. حدود ۵۰ سال پیش کشور به سمت ساخت نیروگاه‌های اتمی حرکت کرد اما با پیروزی انقلاب، خارجی‌ها جدا از اینکه همکاری نداشتند، مزاحمت‌های شدید هم ایجاد کردند؛ با این حال این کار را با اراده مصمم شروع کرده‌ایم.

معاون رییس جمهور گفت: یکی از این نیروگاه‌ها «کارون» در منطقه دارخوین است که کار ساخت آن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل عدم همکاری خارجی‌ها متوقف شده بود اما چند ماهی است که کار احداث این نیروگاه مجدد آغاز شده است .

اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های اتمی از جمله منابعی هستند که انرژی پاک تولید می‌کنند و امیدواریم در زمان‌بندی صورت گرفته؛ ساخت این پروژه‌ها دنبال شود.

تدوین ضوابط و مقررات در عرصه پزشکی، پزشکی هسته‌ای و چرخه سوخت هسته‌ای

در بخش دیگری از این مراسم، دکتر محمدرضا کاردان، معاون سازمان انرژی اتمی و رییس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور با بیان اینکه این تفاهم‌نامه می‌تواند یک اقدام بزرگ بین دو سازمان برای حفاظت از محیط زیست باشد، اظهار کرد: این تفاهم‌نامه دو بخش اصلی دارد که یکی استفاده از فناوری هسته‌ای در حفاظت از محیط زیست و دیگری حفاظت در مقابل انواع پرتوها است.

وی ادامه داد: براساس قانون حفاظت در برابر اشعه؛ سازمان انرژی اتمی و مرکز نظام ایمنی هسته‌ای موظف هستند تا حفاظت از کارکنان، مردم و نسل‌های آینده را در مقابل اثرات زیانبار پرتوهای یون‌ساز و غیریون‌ساز در دستور کار خود قرار دهند.

کاردان تصریح کرد: براساس قانون؛ ضوابط و مقررات با همکاری سازمان انرژی اتمی به تصویب هیات دولت رسیده است و مطابق این قانون برای همه مراکز بابت پرتوهای یون‌ساز و غیریون‌ساز ضوابط و مقرراتی در عرصه پزشکی، پزشکی هسته‌ای و چرخه سوخت هسته‌ای تدوین شده است.

معاون سازمان انرژی اتمی ادامه داد: همه مراکز براساس این مقررات باید از سوی مرکز نظام ایمنی هسته‌ای دارای مجوز باشند و به این ترتیب ما از همه مراکز چه داخل سازمان و چه بیرون از آن بازرسی انجام می‌دهیم.

رییس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف این مرکز پایش محیط از نظر پرتو است، گفت: در این راستا هوا، آب و خاک کشور را از لحاظ مواد رادیواکتیو و مواد پرتوزا مورد پردازش قرار می‌دهیم.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۱۳۷ ایستگاه اندازه‌گیری گاما و ۱۲ ایستگاه برای آلفا و بتا در کشور وجود دارد. در مورد پایش آب‌های کشور به صورت آنلاین هم یک تفاهم‌نامه‌ای با معاون محیط زیست دریایی منعقد شده بود. به این ترتیب با فعال شدن آن امیدواریم سازمان محیط زیست بعضی از تاسیسات را در اختیار ما قرار دهد و قطعا در این حوزه می‌توانیم همکاری‌های بسیار خوبی با امضای این تفاهم‌نامه داشته باشیم.

وی تاکید کرد: معتقدیم امضای این تفاهنامه می‌تواند یک گام بزرگ بابت همکاری های قبلی و در ادامه برای حفاظت از محیط زیست کشور باشد.

حفظ محیط زیست؛ اولویت سازمان‌ها و مجموعه‌های صنعتی

سیدجواد احمدی، معاون سازمان انرژی اتمی و رییس شرکت مادرتخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران (تماس) در بخش دیگری از این مراسم امضای تفاهمنامه با حضور دو معاون رییس جمهور اظهار کرد: بدون شک حفظ محیط زیست و حمایت از آن جزو اولویت‌های همه سازمان‌ها و مجموعه‌های صنعتی به شمار می‌آید.

وی افزود: این اعتقاد در مجموعه‌ای همچون تماس هم وجود دارد و خوشبختانه ارتباط خوبی بین ادارات استانی محیط زیست در استان‌های که در آن‌ها مشغول به کار هستیم با مجموعه ما وجود دارد. در این رابطه کارهای خوبی انجام شده است و لازم به ذکر است که در بحث قرارداد معدن‌کاوی با پیمانکاران داخلی، داشتن پیوست محیط زیست جزو لاینفک قراردادها به شمار می آید.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست و گونه‌های گیاهی و جانوری در کنار کار معدنی جزو اولویت‌ها به شمار می‌آید، تصریح کرد: در همین راستا برای حفاظت و کمک به حفظ محیط زیست در استان‌های که در آن‌ها عملیات معدنی انجام می‌دهیم، اخیرا با اداره کل محیط زیست استان اصفهان جلسه‌ای داشتیم و کار جذب تعدادی نیرو محیط‌بان در حال انجام است.

وی افزود:‌ همچنین در مورد پسمانداری و مجموعه‌ای که در انارک داریم، این برنامه مدنظر است که اجازه ندهیم هزینه‌ای برای محیط زیست ایجاد شود.

وی تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید کار شرکت پسمانداری این است که همه اقلام مورد استفاده توسط کادر درمان در بیمارستان‌ها یا محیط‌های مختلف را در محفظه‌های استاندارد و براساس موازین بین‌المللی قرار می‌دهد تا دور از دسترس باشد.

دکتر احمدی در پایان گفت: در بحث پسمانداری که در این تفاهم‌نامه هم به آن اشاره شد، این مساله می تواند مورد تامل سازمان محیط زیست و شرکت پسمانداری باشد و نیز امکان بازدید از این سیستم مدرن وجود دارد و از تبادل تجارب استقبال می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار