مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی مطرح کرد

45 درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته

میانگین مصرف آب روزانه در آذربایجان شرقی به ازای هر فرد ۲۳۰ لیتر است

تبریز( پانا )- مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی ضمن اشاره به فعالیت‌های آبرسانی این شرکت در سال جاری و بیان مشکلات موجود در این حوزه، کاهش بارندگی را عامل اصلی کمبود آب برشمرد و کاهش میزان بارندگی را نسبت به سال گذشته 45 درصد عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۵۵۶۹۵
لینک کوتاه کپی شد
45 درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته

محمد خانی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به دو ماموریت مهم این سازمان در حوزه آب و فاضلاب گفت: به مدت 40 سال است که خدمات این شرکت به صورت مدرن و صنعتی پیش می رود و بیشتر آحاد جامعه درگیر این فعالیت ها هستند؛4 میلیون و200 هزار نفر جمعیت استان (نزدیک به 3 میلیون نفر در نقاط شهری ساکن و یک میلیون و 200 هزار نفر در سطح شهرستان ها )از خدمات این سازمان بهره مند می شوند که با برنامه ریزی ها و رویکردهای آینده نگرانه به 34 شهر در طرح های 25 ساله آبرسانی صورت بگیرد و یا در برخی شهرها برای یک سال با مشکل مواجه باشیم.

وی افزود: در سال های گذشته متاسفانه در 15 شهر مشکل کمبود و یا سر به سر بودن تولید و مصرف وجود داشت که به این شرایط، میزان اندک بارش و نبود اعتبارات دامن می زد ولی در سال 1401 این 15 شهر به 7 شهر(تبریز، سهند، مرند، هادیشهر، آذرشهر، هریس و هوراند ) کاهش داده شده و جز شهرهای سفید واقع شدند. در تابستان امسال ممکن است با قطعی و یا کمبود موقتی آب را شاهد باشیم که با پیشگیری ها و اقدام های فوری رفع خواهند شد که لازمه بروز ندادن چنین حوادثی رعایت مصرف و فرهنگ سازی مصرف بهینه آب توسط همشهریان عزیز می باشد.

خانی در رابطه با وضعیت روستاهای استان خاطرنشان کرد: آب پایدار از دیگر مسائل حائز اهمیتی است که عدم رعایت توازن تولید و مصرف در 700 روستا با تلاش ها و پیگیری های مستمر کاهش یافت و تعداد 203 مورد از انها رفع شد. استان آذربایجان شرقی در سال 1401 با پشت سر گذاشتن تابستانی با کمترین مقدار مشکل از سوی وزارت نیرو جز 3 استان برتر معرفی گشت که علی رغم کاهش بارندگی و افزایش دما در طی 10 سال گذشته از لحاظ تامین آب پایدارترین تابستان را داشتیم. همچنین با اجرای طرح آب پایدار در طی 2 سال بیش از 500 روستا صاحب آب پایدار خواهند شد.

وی در خصوص رویکرد وزارت نیرو در بحث آب فرامنطقه ای افزود: بیش از 80 روستا ورزقان و هریس از طریق انتقال آب از چای کندی دارای آب پایدار گشته و 70 روستا نیز از طریق آب رود ارس در میان مدت و کوتاه مدت به این آب دسترسی خواهند داشت.

این مقام مسئول شرح داد: کمبود منابع و عدم ثبات قیمت ها از یک سوی و از سویی دیگر کاهش بارندگی ها موجب گشته تا نسبت به سال گذشته 45 درصد و نسبت به بازه های زمانی طولانی تر 25 درصد کمبود بارش داشته باشیم گرچه پیش بینی می شود که تا خرداد سال آینده بتوانیم میزان سال قبل برسیم اما با توجه به بحران جدی کمبود آب درگیر خشکسالی در سال های آینده خواهیم بود.

وی در رابطه با افت فشار آب نیز افرود: در تمامی شهرها آب به میزان کافی وجود دارد اما افت فشار آب ناشی از همزمانی مصرف ان توسط مصرف کنندگان است که در این راستا از شهروندان محترم خواهشمندیم با صرفه جویی در مصرف آب و عدم استفاده از آب شرب در اموراتی همچون قالیشویی، شستن خوردرو و ... کمک کنند تا ایام نوروز و تابستان را بدون مشکل کمبود آب سپری کنیم.

خانی تاکید کرد: در استان میانگین مصرف آب روزانه به ازای هر فرد 230 لیتر است که رد شکور های پرباران این میزان 150 لیتر براورد شده است و متاسفانه با وجود بحران کمبود آب همچنان با افزایش مصرف نیز روبرو هستیم که در این خصوص همه افراد جامعه باید نسبت به مصرف بهینه احساس مسئولیت کرده و با صرفه جویی در مصرف آب در این امر یاریگر ما باشند.

وی در پایان با اشاره به روزهای پایانی سال و رسم و رسوم خانه تکانی برای عید نوروز عنوان کرد: نسبت به سال گذشته استفاده از آب در ایام پایانی سال 30 درصد افزایش یافته که این افزایش مصرف از 10 اسفند ماه جاری آغاز گشته و همین امر موجب کاهش میزان آب شده است که با رعایت بیشتر همشهریان محترم می توان از بروز چنین مشکلاتی بخصوص در ایام پایانی سال جلوگیری کرد .

دانش آموز خبرنگار پانا: سما رزمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار