پژوهشگر تعلیم و تربیت و مشاور علمی سازمان پژوهش:

هویت ملی نسل جدید در خطر است

تهران (پانا) - پژوهشگر تعلیم و تربیت و مشاور علمی سازمان پژوهش، با حضور در گردهمایی رویداد نوآیند ۲ که با هدف کشف مسائل نوپدید در عرصه حکمرانی کشور برگزار شد به در خطر بودن هویت ملی نسل جدید اشاره کرد.

کد مطلب: ۱۳۵۳۷۴۵
لینک کوتاه کپی شد
هویت ملی نسل جدید در خطر است

رامین نوظهوری درباره نسل جدید گفت: هویت ملی نسل جدید در خطر است، بایستی مدارس ما به عنوان نمایندگان هویت بخش به نسل جدید در رسالت و کارکردهای اساسی خود بازنگری کنند. در سایه پدید آمدن ابزارهای جدید یادگیری و تسهیل دسترسی به مراکز یادگیری سودمند و جذاب‌تر برای دانش‌آموزان، مدارس ما به عنوان یک نهاد در ساختن، بازساختن شناخت، نگرش‌ها و ارزش‌ها بایستی برنامه‌های درسی خود را با دگرگونی‌های پرشتاب و روزافزون هماهنگ کنند.

وی افزود: تمامی این موارد در سایه داده‌کاوی‌های عظیم توسط هوش مصنوعی، دلداشته‌ها و نیازهای دانش‌آموزان به دقت شناسایی می‌شوند و کسانی که به این داده‌ها دسترسی داشته باشند به راحتی محتوا و ارزش‌های دلخواه را به صورت‌های مطلوب خویش به نسل جوان و نوجوان دیکته خواهد کرد.

نوظهوری با اشاره به پیشرفت فناوری اظهار کرد: یادگیری شکل سنتی را کنار زده و در سایه پیشرفت فناوری روابط بین معلم و شاگرد، دانش‌آموز با دانش‌آموز به شدت دگرگون شده است؛ اگر مدارس کارکرد جدیدی از خود نشان ندهند و در راستای پرورش مهارت‌های تفکر منطقی، تفکر انتقادی و سازنده تلاش نکنند و تنها به آموزش محتوای درسی بسنده کنند از دایره اشتیاق دانش‌آموزان کنار گذاشته خواهند شد.

وی درباره محدود نبودن یادگیری ادامه داد: امروزه، یادگیری دیگر محدود به زمان و مکان خاصی نیست. به واسطه استفاده از ابزارهای گوناگون الکترونیکی همچون تلفن‌های هوشمند که یادگیری سیار را پدید آورده، یادگیری در هر جا و زمان و مراکز گوناگون وجود دارد.

نوظهوری گفت: در برنامه‌های درسی رسمی یا غیررسمی، به سادگی در اختیار همگان قرار دارد که در بسیاری از موارد هم به صرفه‌تر و هم آسان‌تر می‌تواند نیاز دانش‌آموزان را برآورده کند. جی‌پی چت‌ها در نقش آموزشیار بسیاری از پرسش‌های فراگیران را پاسخ می‌دهند و راهنمای اصلی به شمار می آیند. بنابراین ارزنده است که در بازتعریف بسیاری از مفاهیم از جمله آموزش و پرورش و بازبینی کارکرد نهادها و سازمان‌هایی که با آموزش و پرورش سرو کار دارند بیش از پیش کوشش کرد تا دچار پیامدهای ناگوار گم گشتگی هویت یا شکل‌گیری هویتی چندگانه در دانش‌آموزان نشویم.

دانش آموز خبرنگار: سارا بتولی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار