معاون جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشوردر گفت‌وگو با پانا

از 1 میلیارد درخت کاشته شده 300 میلیون برای تولید چوب قطع خواهد شد

تهران (پانا) - مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با اشاره به اینکه طرح کاشت 1میلیارد درخت در مدت‌زمان 4 سال قرار است اجرایی شود عنوان کرد که 20 درصد از نیاز چوبی کشور از این طرح تأمین خواهد شد.

کد مطلب: ۱۳۵۳۶۱۷
لینک کوتاه کپی شد
از 1  میلیارد درخت کاشته شده 300 میلیون برای تولید چوب قطع خواهد شد

از امروز تا 4 سال آینده قرار است 1 میلیارد درخت کاشته شود و در این طرح 4 هدف مهم در نظر گرفته شده است.

1 میلیارد نهال در مدت‌زمان 4 سال کاشته خواهد شد

نقی شعبانیان، معاون جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با پانا درباره طرح مردمی کاشت 1 میلیارد درخت گفت: «ساختار این طرح به‌گونه‌ای است که قرار است براساس آن 1 میلیارد نهال جنگلی مثمر و غیرمثمر طی 4 سال در سراسر این سرزمین کاشته شود.»

وی اظهار کرد: «مجموعه فعالیت‌ها در 4 بخش تقسیم شده است. یک بخش احیا و غنی‌سازی جنگل‌های طبیعی است. همه ما معتقدیم جنگل‌های ما تخریب‌شده و حالا در این طرح قرار است حفظ و نگهداری جنگل انجام شود. بخش زیادی از این جنگل‌ها ازنظر کمیت تخریب شده و در این طرح قرار است برای احیای و غنی‌سازی آن وارد شویم. پس حدود 300 میلیون نهال برای این بخش در نظر گرفته شده است.»

20 درصد از نیاز چوبی کشور تأمین خواهد شد

شعبانیان اظهار کرد: «بخش دوم این طرح برای کار زراعت چوب است و در جهت پاسخگویی به نیازهای چوبی کشور است. بعد از سال1396 که توقف بهره‌برداری چوب از جنگل‌های هیرکانی اعلام شد عملاً فشار مضاعفی ازنظر نیاز چوبی به بازار وارد شد. در این طرح قرار است حدود 20 درصد از نیاز چوبی کشور تأمین شود.»

وی افزود: «از این 1 میلیارد درختی که کاشته می‌شود قرار است 300 میلیون برای زراعت چوب و تولید چوب قطع شود. عرصه‌هایی که مربوط به زراعت چوب است جزو مستثنایت مردم است که در سنوات قبل هم کار می‌شد. درواقع چوب را می‌کارند برای مصرف چوبش و این موضوع در این عرصه‌ها از قبل بوده است. تمرکز عرصه‌های زراعت چوب ما بیشتر در استان‌های شمالی به‌خصوص استان گیلان و آذربایجان غربی و شرقی و بخشی از استان اردبیل است.»

معاون جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: «بخش سوم کار، کنترل گسترش بیابان‌ها و طوفان‌های شن و گرو غبار است و بخش چهارم ارتقای فضای سبز است.»

شعبانیان عنوان کرد: «میزان جنگل‌داری شهری ما کمتر از 7 مترمربع است و بر اساس ماده 22 قانون هوای پاک ما باید طی 10 سال سرانه فضای سبز را در اطراف کشور به 15 مترمربع برسانیم. البته این 1 میلیارد درخت پاسخگو نخواهد بود. در این طرح فضاهایی که مستعد درختکاری ازنظر زمانی و مکانی است، مشخص کرده‌ایم و آسیب‌شناسی لازم انجام شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار