برگزاری آزمون جذب ۲۸هزار معلم در اردیبهشت‌ ماه سال آینده

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فرهنگیان از برگزاری آزمون جذب ۲۸هزار معلم در اردیبهشت‌ ماه سال آینده خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۵۲۹۶۰
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری آزمون جذب ۲۸هزار معلم در اردیبهشت‌ ماه سال آینده

رضامراد صحرایی در نشست خبری خود که ظهر امروز شنبه، 13 اسفند در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد با بیان اینکه در شش ماه گذشته و پس از نخستین نشست خبری که با اصحاب رسانه داشتم چند اتفاق مهم رخ داد که از جمله آنها می‌توان به برگزاری جلسه هیئت امنای دانشگاه پس از ۱۱ سال اشاره کرد که مصوبات بسیار مهمی داشت، گفت: تصویب برنامه راهبردی دانشگاه انجام شد، این برنامه افق حرکت تا پنج سال آینده را نشان می‌دهد و مسیر دانشگاه را در ۲۲ شاخص کلیدی مشخص کرده است.

وی افزود: روند جذب معلم، امور حرفه‌ای، فرهنگی و تربیتی در برنامه راهبردی مشخص‌شده است. مصوبه دیگر هیئت امنا جذب دکتر معلمان به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه بود که روند آن آغاز شده است. دکتر معلمانی که تا کنون برای مصاحبه دعوت شده‌اند عمدتا از نخبگان جامعه و محصلان بهترین دانشگاه‌ها هستند. به عنوان مثال دکتر معلمی از منطقه مرزی داشتیم که دکترای ریاضی از دانشگاه شریف بود. آیا می‌توانستیم بهتر از این افراد توانمند را شناسایی و جذب کنیم؟ مجوز ما جذب ۱۰۰۰ دکتر معلم است که تا سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به کارگیری می‌شوند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان همچنین به آیین‌نامه صلاحیت حرفه‌ای و ورود دانشجومعلمان به سیستم آموزشی پس از اخذ گواهی صلاحیت معلمی اشاره کرد و گفت: اصلاح ساختار دانشگاه نیز از جمله مصوبات هیئت امنا است و بر اساس آن پردیس‌های هر استان جمع و در هر استان یک دانشگاه فرهنگیان خواهیم داشت.

صحرایی ادامه‌ داد: شیوه‌های جذب جدید دانشجومعلم پیشنهاد و تصویب شده است که شیوه دو مدرکی از جمله آنهاست و دانشگاه فرهنگیان با مشارکت دانشگاه‌های دیگر، دانشجو معلم تربیت می‌کند و دانشجو پس از دو سال تحصیل در دانشگاه مادر، به دانشگاه فرهنگیان منتقل می‌شوند و در نهایت هم دو مدرک از دو دانشگاه دریافت می‌کنند. آموزش ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی و کودکان با نیازهای ویژه، پنج رشته‌ای هستند که فعلا برای این شیوه در نظر گرفته شده‌اند.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی بسته سیاستی کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان را در دستور کار خود دارد، عنوان کرد: یک ماه قبل در صحن شورا این بسته مرور شده و قرار بود در جلسه بعدی‌اش مطرح شود. در نهایت این بسته، در روز نهم اسفندماه به صحن شورای عالی آمد و یک ماده از بسته سیاستی مذکور تصویب شد. مطابق این مصوبه، دانشگاه فرهنگیان مکلف شده آیین نامه جذب نخبگان دانش‌آموزی را تدوین کند. همچنین دانشگاه فرهنگیان مکلف شده با همکاری مراجع مربوطه کنکور اختصاصی تربیت معلم را راه‌اندازی کند که امیدواریم سال ۱۴۰۳ با رویکرد استعدادیابی برگزار شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان همچنین به کسب مجوز ۲۰۰ سهمیه دیگر برای جذب اعضای هیئت علمی اشاره کرد و گفت: از سال آینده مصاحبه افرادی که اقدام و ثبت نام کرده‌اند آغاز می‌شود.

صحرایی در ادامه به برگزاری جشنواره ملی کانون های فرهنگی از هفته آینده خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی عملیاتی سال ۱۴۰۲ را در شرایطی آغاز می‌کنیم که برنامه راهبردی پنج ساله دانشگاه را مدنظر قرار داده‌ایم. همچنین تلاش می‌کنیم دبیرخانه کشوری رشته‌ها را در سال آینده داشته باشیم تا پوشش خوبی به لحاظ خدمات و امکانات آموزشی داشته باشیم.

وی درباره طرح بورسیه معلمی برای جذب دانشجویان سال آخر دانشگاه‌های برتر کشور گفت: این شیوه در دستور کار است، اما با مسائل قانونی مواجه است که باید رفع شود و معتقدیم این شیوه بسیار بهتر از آزمون استخدامی است. با این حال آزمون استخدامی برای جذب ۲۸ هزار معلم دوره ابتدایی در هشتم اردیبهشت سال آتی برگزار می‌شود. البته این آزمون استخدامی با گذشته بسیار تفاوت دارد و فارغ التحصیلان بسیاری از دانشگاه‌های کشور می‌توانند در این آزمون شرکت کنند و پذیرش از رشته‌هایی همچون ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست را در این آزمون خواهیم داشت. همچنین شیوه مصاحبه تغییر کرده و حرفه‌ای‌تر شده است؛ چون به کانون‌های ارزیاب سپرده شد و امیدواریم فرآیند گزینش هم بهتر شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: هرچند مصاحبه و آزمون حرفه‌ای‌تر است، اما این آزمون دارد دیر برگزار می‌شود. امیدواریم بتوانیم به اندازه یک سال مهارت آموزان را آموزش بدهیم اما معمولا آموزش آنها با ورودشان به کلاس درس همزمان می‌شود. پیشنهاد ما این است که برنامه ریزی برای جذب ظرفیت مازاد را از الان آغاز کنید. علاوه بر ۲۸ هزار سهمیه آزمون استخدامی پیش رو، کماکان ۲۳ هزار معلم دیگر نیاز داریم و توافق شده این تعداد جذب شوند.

صحرایی با بیان اینکه همکاری‌ با دانشگاههای برتر از مهر ۱۴۰۲ شروع می‌شود، اظهار کرد: از مهرماه دانشجویان دو مدرکی را خواهیم داشت و امیدواریم طرح را بدون مشکل از اول مهرماه آغاز کنیم. میزان موفقیت ما بسته به همکاری سازمان اداری استخدامی و معاونت برنامه ریزی آموزش و پرورش است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نامه نگاری رئیس سازمان سنجش با آموزش و پرورش در خصوص شرایط و ضوابط پذیرش دانشجوی متعهد خدمت برای ورود به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی از طریق آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ و مخالفت با برخی مفاد آن گفت: براساس مصوبه شورای گسترش، چهار تغییر در جذب و گزینش داریم، نخست آنکه برای گزینش در دوره ابتدایی نیمه‌متمرکز عمل می‌کنیم، دوم آنکه تراز را ارتقا داده و سن پذیرش ۲۲ سال است. چهارم آنکه مصاحبه ۳۰ درصد تاثیر قطعی خواهد داشت.

رئیس دانشگاه فرهنگیان افزود: سازمان سنجش مخالفت کرده‌ بود که برای ما مرجع مربوطه قانونگذاری نیست، این مصوبه شورای گسترش است. انتظار داریم سازمان سنجش یاریگر نظام تربیت معلم باشد. از سازمان سنجش کمک می‌خواهیم و توقع داریم که به ما کمک کند. البته به نظر می‌رسد موضوع طی هماهنگی با وزیر علوم حل شده باشد و ما این چهار مورد را در مصوبه اجرا کنیم.

صحرایی ادامه داد: کنکور اختصاصی تربیت معلم را نیز به شیوه‌ای برگزار می‌کنیم که محدودیت‌های اجرایی سازمان سنجش هم برطرف شود. اینها انتظارات رئیس جمهور هم هست و کف نمره تراز ۷۰۰۰ مدنظر و تربیت معلم باکیفیت برای ما مهم است. در جذب معلم تابع سیاست های دولت هستیم و تربیت نیروی انسانی برای آموزش و پرورش امر شوخی برداری نیست. توقع داریم سازمان سنجش همراهی کند.

وی درباره جزئیات برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم گفت: فعلا در مرحله بررسی است. این سیاست تصویب شده و آیین نامه‌اش را باید تدوین کنیم. کنکور اختصاصی دو حسن دارد از جمله اینکه زمان اجرا و مواد آزمون و نحوه گزینش در اختیار خودمان است. در کنکور عادی و متعارف زمان کافی برای گزینش نداریم. ما سه هفته هم فرصت نداریم. نکته بعدی مواد آزمون است، می‌خواهیم به مطالعه داوطلبان جهت بدهیم. همچنین مصاحبه‌ها نباید آن قدر بی‌اثر باشند و باید ارزیابی علمی، عمومی و تخصصی انجام شود. ویژگی‌های کنکور اختصاصی در هیئت امنا و شورای عالی مشخص می‌شود. ما باید آیین نامه را تهیه و در ستاد ملی تصویب کنیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه معتقدیم آزمون استخدامی بدترین شیوه جذب است، اظهار کرد: سیاست اصیل ما تربیت معلم است و شخصیت معلم باید ساخته شود. وقتی ظرفیت اجازه ندهد از دانشگاه‌های دیگر کمک می‌گیریم. سیاست تامین که همان سیاست استخدام است در مواردی انجام می‌شود که چاره‌ای نداریم و آموزش و پرورش نیاز به نیرو دارد. تا همدل نشویم آزمون‌های استخدامی رواج خواهند داشت. آزمون‌های استخدامی اگر یک سال زودتر برگزار شوند، خوب هستند اما در یک سال و برای بکارگیری در همان سال برگزار شود روند با کیفیتی ندارد. با برگزاری آزمون استخدامی به طور جدی با این شیوه مخالف هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار