شهردار تهران در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

استفاده از ظرفیت‌ بازارهای محلی در ساماندهی دستفروشان

ساماندهی دستفروشان چهارراه ولیعصر(عج) در معاونت خدمات شهری دنبال می‌شود

تهران (پانا) - شهردار تهران درخصوص ساماندهی دستفروشان در روزهای پایانی سال توضیح داد.

کد مطلب: ۱۳۵۲۷۳۷
لینک کوتاه کپی شد
استفاده از ظرفیت‌ بازارهای محلی در ساماندهی دستفروشان

علیرضا زاکانی در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این پرسش که امسال شهرداری تهران با رویکرد متفاوتی به ساماندهی دستفروشان پرداخت اما از سوی بساط‌گستران این نگرانی وجود دارد که این نگاه موقت باشد و دوباره جمع‌آوری در دستور کار قرار گیرد، گفت:‌ «در موضوع دستفروشان وظیفه شهرداری ساماندهی است و علاقمند خدمت به دستفروشان هستیم و تلاش می‌کنیم آنها را سامان بدهیم.»

وی ادامه داد: «دستفروشان از فرصت بازارهای محلی به نحو احسن استفاده کنند. ما در شهرداری تلاش می‌کنیم چنین فضاهای فروشی ایجاد کنیم و از طرفی دستفروشان نیز مخل نظم و آرامش شهر نشوند، لذا با افتخار در خدمت آنها هستیم.»

شهردار تهران درخصوص ساماندهی دستفروشان چهارراه ولیعصر هم توضیح داد: «این موضوع در معاونت خدمات شهری دنبال می‌شود.»

پیش از این سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل تهران درخصوص ساماندهی دستفروشان گفته بود:‌ «مدیریت شهری واقعا مشکلی با دستفروشان ندارد؛ در بحث منظر شهری و سد معبری مشکلاتی را بساط‌گستران ایجاد می‌کنند که با همکاری خود دست‌فروشان به دنبال راهکار هستیم. در چهارراه ولیعصر، جلساتی را از سه، چهار ماه قبل با دست‌فروشان و فعالان حوزه دست‌فروشی داشته‌ایم، چند برنامه برای ساماندهی پیش‌بینی کرده‌ایم؛ راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت.در گام کوتاه‌مدت، همه دست‌فروشان که تمایل دارند در محل ساماندهی شوند و می‌گویند ما در اینجا به خاطر پاخوری که دارد و به خاطر اینکه سال‌ها اینجا هستیم در همین مکان ساماندهی شویم. از طرفی ما با چالش سد معبر که یکی از درخواست‌های شهروندان رفع این مشکلات است هم روبه‌رو هستیم. ما چند کار را شروع کردیم؛ نخست ضلع شمالی تئاتر شهر را داریم با اسپیس حالت گذری درست می‌کنیم تا بتوانیم از این شکل نامنظم و بی‌سامان خارج شویم. در گام میان‌مدت‌مان، باید نقاطی را در نظر بگیریم و اطلاع‌رسانی هم کنیم تا جایی که منافع دو طرف تأمین شود. نمی‌توانیم دست‌فروش را به هر نقطه‌ای بفرستیم. به چهارراه ولیعصر هم در مترو باز می‌شود و هم خط بی‌آر‌تی دارد. چون محل تردد مردم است، ‌مردم می‌آیند و اینجا می‌نشینند و اگر این تردد نبود که دست‌فروش در این نقطه بساط نمی‌کرد. اگر ما جایی می‌خواهیم پیدا کنیم، باید شرایط مناسبی فراهم شود.»

وی افزود: «در گام بلندمدت هم بحث توانمندسازی این افراد مطرح است؛ یعنی شناسایی شوند و ثبت‌نام کنند و وضعیت‌شان را بررسی کنیم. نگاه هم واقعا نگاه حمایت‌گرایانه است نه نگاهی که اینها را عنصر مزاحمی بدانیم. شاید چند نفر خلافکار هم باشند و چند نفر باشند که قانون را رعایت نکنند، ولی هیچ‌گاه رفتار این چند نفر را به پای جمعیت زیادی که در این نقطه فعالیت می‌کنند نمی‌نویسیم. دست‌فروشان قشری نیازمند هستند و نیاز به کمک دارند. خلاق هستند و بسیاری از آنها کارآفرین و در مشاغل خرد و خانگی فعال هستند.»

بیگی اضافه کرد:‌ «نکته‌ای که از دیدگاه شما خبرنگارها مغفول می‌ماند، این است که به واسطه این نگاه احساسی به دست‌فروشی باعث شده یک مشکل بزرگ شهر دیده نشود. بخش عمده‌ای از سد معبرها برای واحدهای صنفی است. دست‌فروشی در برخی از نقاط وجود ندارد، ولی مغازه‌دار تقریبا کل پیاده‌رو را گرفته‌اند. یک نقاطی ما حضور دست‌فروش را داریم، مغازه‌دار می‌گوید که من اگر جنس بیرون نگذارم، مشتری‌های من را هم می‌گیرند و فضای رقابتی را از دست می‌دهم. ولی در یکی از نقاط که دست‌فروشی وجود ندارد در تحقیقاتی که شرکت شهربان حریم‌بان کرده، 60 درصد از سد معبرها متعلق به واحدهای صنفی است که باید با این برخورد قانونی شود، اصناف و اماکن پای کار بیایند و نباید شهرداری را در این موضوع تنها بگذارند.»

او درخصوص نگرانی دست‌فروشان در نزدیکی شب‌های سال نو گفت:‌ «نگاه ما ساماندهی در محل است. با توجه به اینکه تا شب عید چیزی نمانده و جابه‌جاکردن آنها به مکان‌ دیگری سخت است، اما برای انسداد خیابان هم باید فکری کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار