رقابت بیش از ۱۶۹ هزار نفر در کنکور دکتری سال ۱۴۰۲ آغاز شد

تهران (پانا) - کنکور دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۲ صبح امروز پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ با حضور ۱۶۹ هزار و ۹۶۴ نفر در ۱۱۰ شهر، ۱۵۷ حوزه اصلی و ۵۵۷ حوزه فرعی آغاز شد.

کد مطلب: ۱۳۵۲۲۴۱
لینک کوتاه کپی شد
رقابت بیش از ۱۶۹ هزار نفر در کنکور دکتری سال ۱۴۰۲ آغاز شد

فرآیند برگزاری آزمون دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۲ از ساعت ۸ صبح امروز پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ آغاز شده است.

در آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۶۹ هزار و ۹۶۴ نفر شرکت کرده اند که از این تعداد ۷۵ هزار و ۸۲۵ نفر زن و ۹۴ هزار و ۳۳۹ نفر مرد هستند. این تعداد داوطلب در ۲۴۷ کدرشته و در ۷ گروه آزمایشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، دامپزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و زبان‌های خارجی به رقابت می‌پردازند.

۷۳ درصد حوزه‌های امتحانی در دانشگاه‌های دولتی، ۱۵ درصد در دانشگاه آزاد و باقی حوزه‌ها در دانشگاه‌های پیام نور، فنی حرفه‌ای، علمی کاربردی و غیرانتفاعی است.

آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ در ۱۱۰ شهر کشور، ۱۵۷ حوزه اصلی و ۵۵۷ حوزه فرعی در صبح روز پنجشنبه ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

براساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» پذیرش دانشجو در مقطع دکتری (Ph.D) و دستیاری رشته‌های گروه دامپزشکی، شامل دو مرحله است که هر یک از مراحل مطابق با شیوه نامه اجرایی آزمون انجام می‌گیرد:

الف) معرفی اولیه داوطلبان: مرحله اول آزمون متمرکز است که توسط سازمان سنجش انجام می‌شود و پس از برگزاری آزمون، کارنامه‌ای شامل: نمرات خام، نمره کل در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت که «داوطلبان مجاز به انتخاب رشته»، براساس آن اقدام به انتخاب رشته کرده و براساس کدرشته محل‌های انتخابی و حدنصاب نمره سنجش عمومی (آزمون متمرکز) که با هماهنگی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پذیرنده تعیین می‌شود با توجه به سهمیه داوطلب به کدرشته محل‌های حائز حدنصاب معرفی خواهند شد.

براساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» مصوب ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی و مصوبات «شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی» سنجش و پذیرش در مقطع دکتری ناپیوسته، بر حسب هر یک از شیوه‌های: «آموزشی - پژوهشی» و «پژوهش محور» به شرح زیر انجام می‌شود:

شیوه «آموزشی - پژوهشی»: آزمون متمرکز ۵۰ درصد. سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری ۲۰ درصد. مصاحبه علمی و سنجش عملی ۳۰ درصد.

شیوه «پژوهش محور»: آزمون متمرکز ۳۰ درصد. سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری ۲۰ درصد. مصاحبه علمی و سنجش عملی ۳۰ درصد. تهیه طرح واره ۲۰ درصد.

اجرای مرحله اول (آزمون متمرکز) توسط سازمان سنجش آموزش کشور و تخصیص امتیاز مربوط به سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، مصاحبه علمی و.... توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو انجام خواهد شد.

ب) پذیرش نهایی داوطلبان: پذیرش نهایی از بین داوطلبان معرفی شده به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، براساس نتیجه سنجش عمومی (آزمون متمرکز) و نتیجه مصاحبه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، بررسی مدارک و یا هر روش دیگر مطابق آیین نامه‌های مربوط، اولویت کدرشته محل‌های انتخابی و ظرفیت اعلام شده و سهمیه داوطلب صورت خواهد گرفت.

تبصره ۱: نمره مصاحبه (ارزیابی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و مصاحبه علمی و سنجش عملی) براساس شیوه نامه ابلاغی که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ارسال می‌شود، صورت خواهد گرفت و دانشگاه‌ها برای همه افراد معرفی شده، نمره‌ای مطابق با شیوه نامه مذکور تعیین و برای گزینش نهایی به سازمان سنجش ارسال می‌کنند.

تبصره ۲: بر اساس مصوبه جلسه ۱۳۷ مورخ ۶ آبان ۱۳۹۹ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌توانند با توجه به نمرات داوطلبان و نظر گروه‌های آموزشی، حدنصاب مرحله دوم برای هرکدرشته محل برای داوطلبان را تعیین و به سازمان سنجش ارسال کنند.

تبصره ۳: دانشگاه‌ها مجاز به برگزاری آزمون کتبی و شفاهی از داوطلبان معرفی شده برای مرحله دوم بوده و نمره آن در مقدار نمره مصاحبه علمی و سنجش عملی لحاظ می‌شود.

تبصره ۴: سهمیه‌های رزمندگان و ایثارگران و مربیان مطابق ضوابط مندرج در صفحات ۲۱ تا ۲۳ دفترچه راهنما اعمال می‌شود.

ج) امتیاز داوطلبان آیین نامه استعدادهای درخشان: داوطلبان واجد شرایط برای پذیرش در مقطع دکتری (Ph.D) می‌توانند براساس آیین نامه شماره ۲۱/۶۷۲۷۲ مورخ ۱۸ تیرماه ۱۳۹۳ و مصوبات مربوط شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم تحقیقات و فناوری اقدام کنند.

نتایج اولیه آزمون دکتری نیمه متمرکز سال ۱۴۰۲ اوایل اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ اعلام می‌شود.

در نیمه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ انتخاب رشته آزمون دکتری صورت می‌گیرد و در هفته اول خردادماه ۱۴۰۲ اسامی چندبرابر ظرفیت اعلام خواهد شد. بر همین اساس مصاحبه‌های آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ در نیمه دوم خردادماه آغاز می‌شود و تا مردادماه ادامه دارد و در نهایت نتایج نهایی آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ در اواخر مردادماه ۱۴۰۲ اعلام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار