شهردار تهران:

۲۵ هزار ون جایگزین خطوط کم مسافر و خطوط ثابت تاکسی می‌شوند

تهران (پانا) - شهردار تهران با تأکید بر اینکه یارانه بلیت ون به لایحه بودجه اضافه شود، گفت ۲۵ هزار ون جایگزین خطوط کم مسافر و خطوط ثابت تاکسی می‌شوند؛ لذا به صرفه است که ون را به صورت یک الگوی حمل و نقلی جدی در دستور کار قرار دهیم.

کد مطلب: ۱۳۵۱۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد
۲۵ هزار ون جایگزین خطوط کم مسافر و خطوط ثابت تاکسی می‌شوند

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در نوبت عصر یکصد و سی و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به موضوع یارانه بلیت اتوبوس و مترو بر اساس تبصره پانزدهم اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه دولت در پرداخت سهم خود در این بخش تأخیر دارد، شهرداری اجازه پیدا کرده که یارانه بلیت مترو و اتوبوس را هر ماهه به صورت یک دوازدهم و به شکل نقد به شرکت های مربوطه پرداخت و در بدهی های دولت لحاظ کند؛ شهرداری باید گزارش اقدامات در این زمینه را به شورا ارائه دهد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز با بیان اینکه دولت کنونی تنها دولتی است که تمام حق و حقوق شهرداری را پرداخت کرده است، گفت: امسال میزان اعتبار دریافتی از سرفصل های دولت بی نظیر است و در هیچ سالی وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه این یارانه در مطالبات آمده و در تهاتر با دولت انجام می شود، خاطرنشان کرد: دولت تمام تعهدات خود نسبت به ما را قبول کرده که توسط دولت های قبلی قبول نشده بود؛ در عوارض، جرایم خودرو، گمرک، قدرالسهم دولت به صورت شفاف پرداخت می شود و برای ما مایه مباهات است که دولت تصمیم گرفت و اقدام لازم را انجام داد؛ به طوریکه دولت هزار میلیارد تومان یارانه بلیت مترو را متقبل شده است.

شهردار تهران تأکید کرد: یارانه بلیت ون به لایحه بودجه اضافه شود چراکه ۲۵ هزار ون جایگزین خطوط کم مسافر و خطوط ثابت تاکسی می شوند؛ لذا به صرفه است که ون را به صورت یک الگوی حمل و نقلی جدی در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه قیمت هر ون ۸۰۰ میلیون تومان است، یادآور شد: ون ها ۱۴ صندلی دارد و ما به ازای هر صندلی، دو پنجم تا یک سوم قیمت اتوبوس لحاظ می شود لذا به صرفه است که ون جایگزین شود.

زاکانی افزود: ۳۴ درصد اتوبوسرانی ۷۰ درصد مسافران را حمل می کنند و ۶۶ درصد خطوط ۳۰ درصد مسافران را جابجا می کنند. ون ها سی ان جی و ال پی جی سوز هستند که به کنترل آلایندگی کمک خواهند کرد.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ میلیارد تومان برای ون اختصاص داده شده بود، تصریح کرد: با چنین اقدامی، تحول خوبی در توسعه حمل و نقل عمومی ایجاد خواهد شد.

شهردار تهران گفت: اگر مصوبه دولت منوط به تصویب در مجلس شود ممکن است با یک سال وقفه مواجه شویم؛ به صرفه و صلاح شهر است که شهرداری امسال، خود این هزینه را متقبل شود.

وی با بیان اینکه در حال ۶ هزار ون داریم که ۲ هزار ون فعال هستند، یادآور شد: در برنامه چهارم توسعه مکلف به واردات ۲۵ هزار دستگاه ون تا پایان برنامه شده ایم.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل عمومی شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه دولت حداقل یک سوم، شهروندان یک سوم و شهرداری حداکثر یک سوم از هزینه سفر با وسایل حمل و نقل عمومی را می پردازند، گفت: به عقیده بنده، ون وسیله حمل و نقل عمومی محسوب نمی شود و تقاضای یارانه برای ون، مخالف سیاست توسعه حمل و نقل عمومی است و باید تا جایی که می توانیم برای مترو و اتوبوس، یارانه اختصاص دهیم تا مردم به این سمت بروند.

وی افزود: هر خودروی ون برای خریدار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و اگر یارانه در هزینه برای خرید از سوی رانندگان مورد توجه قرار بگیرد، اقدام خوبی خواهد بود.

تبصره پانزدهم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران با حداکثر آراء موافق اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار