دبیر ادبیات آموزش و پرورش اسلامشهر مطرح کرد:

نقش موثر دهخدا در رشد و گسترش ادبیات فارسی

اسلامشهر(پانا)-دبیر ادبیات اسلامشهر، نقش علی‌اکبر دهخدا را در رشد و گسترش ادبیات فارسی بسیار مؤثر دانست و گفت، مسئولان تعلیم و تربیت می‌بایست با اجرای طرح‌های تحقیقاتی و شناساندن مفاخر ادبی ایران به دانش‌آموزان، آنها را به خواندن آثار ادبی تشویق کنند.

کد مطلب: ۱۳۵۰۹۲۲
لینک کوتاه کپی شد
نقش موثر دهخدا در رشد و گسترش ادبیات فارسی

علی‌‌اکبر دهخدا، داستان‌نویس، شاعر، طنزپرداز، روزنامه‌نگار و مبارزسیاسی، در محله‌‌ سنگلج تهران به دنیا آمد. با مطالعه و آموزش صرف و نحو عربی و اصول و فقه اسلامی، تحصیل در مدرسه علوم اسلامی، تدریس ادبیات فارسی، لغت‌نامه دهخدا که اثر نفیس ادبی است را تألیف کرد و در هفتم اسفندماه سال ‌1334 زندگی را بدرود گفت.

صغری سلطانی، دبیر ادبیات اموزش و پرورش اسلامشهر در گفتگو با پانا و با گرامی‌داشت هفتم اسفند سالروز درگذشت علی اکبر دهخدا بیان کرد:« وی یکی از برترین چهره‌های فرهنگ و ادب فارسی است. او لغت شناس،دبیر، سیاستمدار، ادیب و چندین دوره نماینده مجلس، مدیر و مسئول دو مدرسه امور سیاسی و عالی حقوق نیز بود.»

وی در رابطه با اثر فاخر لغت‌نامه دهخدا اظهارکرد:« دهخدا در مدت چهل سال این اثر را با بیش از پنجاه جلد ثبت کرد و در این کتاب معنای تمام واژه‌های فارسی به صورت دقیق و کامل جمع‌آوری و تدوین شده است.»

سلطانی با اشاره به فعالیت‌های دهخدا در طول زندگی گفت:«علی اکبر دهخدا از بنیان‌گذاران طنزنویسی در رابطه با مسائل مختلف روز جامعه از جمله، سیاسی، اجتماعی و...بود و این مطالب را در معروف او به نام اثر چرند و پرند مشهود است. همچنین روزنامه معروف صور اسرافیل شامل مقالات طنز دهخدا هم به خاطر آنکه به زبان مردم کوچه و بازار نوشته شده بود و دردها و نیازهای آنان را بازگو می‌کرد، در قلب مردم نفوذ کرد و خوانندگان بسیار داشت.»

دبیر ادبیات آموزش و پرورش اسلامشهر افزود:« علی‌اکبر دهخدا نقش موثری در رشد و گسترش ادبیات فارسی داشت و توصیه من به مسئولان تعلیم و تربیت این است که با اجرای طرح‌های تحقیقاتی و شناساندن مفاخر ادبی ایران جهت دانش‌آموزان، آنها را به خواندن آثار ادبی، تشویق کنند.»

خبرنگاردانش‌آموز: هدیه اوصالی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار