آیلار فیضی*

قوی‌ترین اسلحه در برابر اضطراب، قدرت انتخاب ما در نوع افکارمان است

اگر یاد بگیریم که بگذریم، تمام استرس‌ها از ما دور می شود. گذشتن بسیار مهم است، زیرا ما بر همه چیز کنترل نداریم.

کد مطلب: ۱۳۵۰۸۸۳
لینک کوتاه کپی شد
قوی‌ترین اسلحه در برابر اضطراب، قدرت انتخاب ما در نوع افکارمان است

استرس، واکنش بدن به فشار ناشی از یک موقعیت یا رویداد خاص است. این می تواند یک واکنش فیزیکی، ذهنی یا احساسی باشد.

استرس امروزه یکی از مشکلات دانش آموزان است که به خاطر طرز فکر غلط آنها از امتحان و نتایج آن به وجود می آید و افت شدید تحصیلی و بی انگیزه شدن را به همراه دارد.

بسیاری از دانش‌آموزان در خصوص نمره خوب در امتحانات یا مدیریت زمان درس‌خواندن به ویژه هنگامی که چند امتحان دارند، مضطرب می‌شوند. استرس امتحان فقط مخصوص دانش‌آموزانی که مشکلات درسی دارند نیست، بلکه دانش‌آموزان برتر نیز معمولا درباره عملکرد خوب در امتحان هم مضطرب می‌شوند.

ترس از موفق نشدن به ویژه هنگامی که دانش‌آموز در گذشته ضعف درسی داشته‌ و به پایه بالاتر پا گذاشته‌ است، باعث مضطرب شدن او می‌شود. دانش‌آموزانی که به خصوص در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کنند، ممکن است با نگرانی درباره آینده شغلی خود دست و پنجه نرم کنند. آنها معمولا در انتخاب نوع آینده شغلی خود ممکن است در دوراهی قرار گرفته و همین موضوع ذهن آنها را درگیر می‌کند. ابتلا به استرس شدید بر عملکرد همه انسان های مبتلا، تأثیر منفی می گذارد، اما تأثیر آن بر عملکرد دانش آموزان و دانشجویان بسیار بیشتر و مخرب تر است. بین استرس و یادگیری ارتباطی پیچیده وجود دارد. افزایش اضطراب تا میزان معینی، محرکی است برای بالا بردن یادگیری، ولی پس از این میزان معین، افزایش اضطراب باعث کاهش در میزان یادگیری می شود.

برای مقابله با این نوع استرس، دانش آموزان باید سعی کنند که برای تکالیف مدرسه و انجام تمامی کارهای روزمره خود برنامه ریزی دقیق داشته باشند. به هم ریختگی کارها، به خودی خود، استرس زا است. برای این منظور می توانند فعالیت هایی که باید در طول یک روز انجام دهند را به اجزای کوچک تقسیم کنند و آنها را یادداشت کنند. علاوه بر برنامه ریزی باید تمام تلاش خود را به کار ببندند که شب امتحانی نباشند، یادگیری پیوسته و به تدریج تا حدودی باعث کاهش استرس نیز می شود.

روانشناسان بر این باور هستند که با کاهش استرس و اضطراب در دانش‌آموزان، نه‌تنها شاهد نتیجه مطلوبی خواهیم بود، بلکه آن‌ها با امیدواری بیشتری تلاش خواهند کرد.

پس باید تلاش کنیم میزان استرس کمتری داشته باشیم تا هم به سلامت بدن لطمه ای وارد نشود و هم بتوانیم روزهای امتحان را به نحو احسن بگذرانیم.

*دانش آموزخبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار