وزیر سابق آموزش و پرورش:

برنامه درسی نقطه تحول آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - وزیر سابق آموزش و پرورش در نشست اندیشه‌ورزی بسیج سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد که برنامه درسی نقطه عزیمت تحول در آموزش و پرورش است.

کد مطلب: ۱۳۴۹۵۰۷
لینک کوتاه کپی شد
برنامه درسی نقطه تحول آموزش و پرورش است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، نهمین نشست اندیشه‌ورزی پایگاه مقاومت بسیج شهید موسوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر سابق آموزش و پرورش، حجت الاسلام والمسلمین علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان، بسیجیان، اعضای شورای پایگاه و کارکنان سازمان با عنوان «برنامه درسی، نقطه عزیمت تحول در آموزش و پرورش» برگزار شد.

در ابتدا مهدی جلالی فرمانده پایگاه مقاومت بسیج شهید موسوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گزارش کوتاهی از جلسات قبلی این نشست‌های اندیشه‌ورزی و همچنین سوابق اجرایی و مدیریتی حاجی میرزایی را ارائه کرد.

در ادامه حاجی میرزایی با بیان اینکه از منظر مدیریت راهبردی، آموزش و پرورش از مسائل و مشکلات متعددی رنج می برد، یاد آور شد: متناسب نبودن زمان و محتوای آموزشی، روش‌های ناکارآمد آموزشی، عدم تمرکز در امور آموزش،نابرابری در فرصت‌های آموزشی، ضعف مهارت‌های معلمان، و ... از جمله مشکلات مزمنی است که در آموزش و پرورش هنوز حل نشده است.

وی با تأکید بر اینکه مهمترین اولویت آموزش و پرورش این است که بداند مهمترین مساله اش چیست؟، گفت: پیش نیاز هر کاری در آموزش و پرورش رمزگشایی همین مساله مزمن است که برای آن دو رویکرد وجود دارد. رویکرد اول این است که مسائل، تفکیک شده و مستقل از یکدیگر دیده شوند و این رویکرد، نظام آموزش و پرورش را یک سیستم نمی‌بیند.

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: رویکرد دوم آموزش و پرورش را یک نظام و سیستم می‌بیند و همه جمع شده‌اند تا ارزشی معین خلق کنند و اجزا از هم جدا نیستند.

وی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش ایران یک طراحی سنجیده وجود نداشته و ندارد، گفت: در این طراحی عناصری را داریم که کنار هم قرار دارند و کار می‌کنند اما یک سیستم و تعامل نظام‌مند ندارد و با به تعبیری دیگر ما اجتماع تشکیل داده‌ایم و یک سیستم نداریم.

وی با انتقاد از گسستگی و عدم تناسب در مفصل بندی اجزای آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و دیگر بخشهای دخیل، افزود: فقدان نگرش سیستمی و تفکیک شده باعث شده مسائل ما حل نشود.

حاجی میرزایی تأکید کرد: برنامه درسی نقطه عزیمت و رکن اصلی در تحول آموزش و پرورش و پایه تمام اجزای نظام تعلیم و تربیت است و همه باید براساس آن شکل بگیرد.

وی دو حوزه «فهم مساله» و «حل مساله» را تبیین نمود و افزود: تا زمانی نگرش سیستمی به پایه اصلی آموزش و پرورش یعنی برنامه درسی وجود نداشته باشد مسائل برطرف نمی‌شود و ما باید راه درست را پیدا کنیم.

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز دو بخش، فهم مساله و حل مساله را مهم برشمرد و بر ضرورت بهره‌گیری از توان نخبگانی کارشناسان، علما، صاحب نظران درون و برون سازمانی در جهت غنابخشی به محتواهای آموزشی تاکید کرد.

سپس پرسشهایی از سوی حاضران صورت گرفت و حاجی میرزایی به آنها پاسخ داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار