در گفت‌وگوی پانا با نایب رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران:

در مسیر آموزش نیروی انسانی متخصص از ظرفیت نهادی مانند وزارت آموزش و پرورش استفاده کنیم

تهران (پانا) - نایب رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد آموزش یعنی اشتغال و باید در این مسیر از ظرفیت نهادی مانند وزارت آموزش و پرورش نیز استفاده کرد. هنرستان‌ها باید به سمت تخصصی‌شدن پیش روند و نباید حوزه‌های وسیعی از مهارت‌ها در این هنرستان‌ها آموزش داده شود.

کد مطلب: ۱۳۴۹۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد
در مسیر آموزش نیروی انسانی متخصص از ظرفیت نهادی مانند وزارت آموزش و پرورش استفاده کنیم

ناهید شمشیری - اسماعیل یزدان‌پناه، نایب رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با پانا با اشاره به کمبود نیروی انسانی متخصص و با مهارت به ویژه در بخش‌های تکنسینی، اظهار کرد:‌ «در کشور نیروی انسانی آماده به کار و جوان وجود دارد اما این نیروها تخصص و مهارت لازم را برای ورود به بازار کار به دست نیاورده‌اند و مهمترین دلیل آن عدم آموزش‌های لازم است. در کشوری مانند آلمان علاوه بر سطوح دانشگاهی دوره‌هایی تحت عنوان آوسیبیلدونگ وجود دارد که نسبت به تربیت تکنسین مخصوص مربوط به آن بخش را فراهم می‌کند.»

وی افزود:‌ «کابل‌کشی، برق، خودرو،‌اپراتوری دستگاه‌ها،‌جوشکاری و سایر تخصص‌های تکنسینی در این دوره‌های آموزشی که معمولا دو ساله است آموزش داده می‌شود و مهارت‌جویان در حین این دوره‌ها حقوق پاره‌وقت هم دریافت می‌کنند.»

یزدان پناه گفت:‌ «در الگوبرداری از این دوره‌ها دانشگاه‌های علمی کاربردی در کشور ایجاد شده‌اند اما به جای دروس عملی و مهارت آموزی همان دروس نظری را آموزش می‌دهند و وارد بخش‌های عملی آموزش نشده‌اند.»

آموزش‌ها در هنرستان‌ها را تخصصی کنیم

وی اظهار کرد: «آموزش یعنی اشتغال و باید در این مسیر از ظرفیت نهادی مانند وزارت آموزش و پرورش نیز استفاده کرد. هنرستان‌ها باید به سمت تخصصی‌شدن پیش روند و نباید حوزه‌های وسیعی از مهارت‌ها در این هنرستان‌ها آموزش داده شود. به طور مثال در هنرستان‌های کشاورزی بخش عمده‌ای از بخش‌های کشاورزی آموزش داده می‌شود که ممکن است آموزش همه آنها برای دانش آموزان کاربردی نباشد. بنابراین باید آموزش‌ها را تخصصی‌تر کرده و این دانش آموزان را مستقیما به بازار کار وصل کرد.»

نایب رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اکنون در بسیاری از خدمات نیروی انسانی مهارت آموخته با کمبود مواجه است، تصریح کرد:‌ «حتی یک پاکبان و نیروی خدماتی نیز باید برای کاری که قرار است انجام دهد آموزش ببینند.اگر آموزش‌ها تخصصی شود و این آموزش از دوره دبیرستان آغاز شود در هدایت نیروی کار به سمت بازار کار نقش موثرتری خواهد داشت و در مورد آن دسته از دانش آموزان دیگر نیز می‌توان با تخصصی‌سازی دانشگاه‌های علمی و کاربردی مهارت‌ها را به صورت تخصصی آموزش داد.»

یزدان‌پناه عنوان کرد:‌ «یکی از روش‌هایی که می‌تواند در این زمینه به عنوان راهکاری تشویقی عمل کند آن است که نیروی کار همزمان با آموزش حقوق دریافت کند یا آنکه تضمین به اشتغال در کارگاه‌ها یا بنگاه‌های اقتصادی را داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار