کنعانی:

همکاری حرفه‌ای ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک اصل مهم است

آژانس در چارچوب وظایفش رفتار حرفه‌ای داشته باشد

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران متعهد به NPT و پادمان است، گفت همکاری حرفه‌ای جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک اصل مهم است.

کد مطلب: ۱۳۴۹۲۵۱
لینک کوتاه کپی شد
همکاری حرفه‌ای ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک اصل مهم است

ناصر کنعانی در آغاز نشست خبری با خبرنگاران ضمن گرامیداشت ایام شعبانیه و فرا رسیدن روز پاسدار و جانباز، اظهار کرد: کنفرانس موسوم به کنفرانس امنیتی مونیخ، امسال به نام امنیت برگزار شده است، اما به کام جنگ و جنگ طلبان تشکیل شده است.

وی با انتقاد از مقامات برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ به خاطر عدم دعوت از کشورهایی همچون ایران و روسیه گفت: آنها مرتکب اشتباه بزرگی شدند و مانع مطرح شدن دیدگاه‌های متفاوت به ویژه متفاوت با نظرات دولت آمریکا که به دنبال یکجانبه‌گرایی است، شدند.

کنعانی با بیان اینکه مقامات برگزاری این کنفرانس در واقع با این تصمیم خود فرصت را به جنگ طلبان دادند و امیدواریم آنها سال آینده این اشتباه را جبران کنند، گفت: آنها از دیگر سو به جای دعوت از نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، تریبون را به افراد معلوم‌الحال و بی‌هویتی دادند که نگاه ملت ایران به آنها روشن و واضح است.

استفاده ابزاری از آژانس برای سوء استفاده در روند مذاکرات مردود است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه استفاده سیاسی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جایگاه حرفه‌ای این سازمان مهم بین‌المللی را مخدوش می‌کند گفت: استفاده ابزاری از آژانس برای سوء استفاده در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها را مردود می‌دانیم.

وی افزود: ایران متعهد به NPT و پادمان است و همکاری حرفه‌ای جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک اصل مهم است و ما انتظار داریم که آژانس نیز رفتار حرفه‌ای در چارچوب وظایف خود داشته باشد.

چارچوب مذاکرات برای رفع تحریم‌ها مشخص است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد ادعاهای خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در مورد غنی سازی ۸۴ درصدی اورانیوم از سوی ایران گفت: ادعای مطرح شده در خصوص غنی سازی ۸۴ درصدی که در گزارش های رسانه ای هم آمده است و توضیحات فنی و دقیق اشاره کردند، ایران معتقد به NPT و همکاری ایران یک اصل مهم برای ایران و مناسبات برای خود در آژانس است و انتظار داریم آژانس رفتار حرفه ای خود را در مورد مسائل و فعالیت های صلخ آمیز هسته‌ای ایران داشته باشد و تاکید می کنیم استفاده سیاسی از آژانس جایگاه بین المللی این سازمان را مخدوش می‌کند.

کنعانی تاکید کرد: طرح این موضوعات در رسانه‌ها فاصله گرفتن آژانس از جایگاه حرفه‌ای خود است و چارچوب مذاکرات برای رفع تحریم‌ها مشخص است.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر وزیر خارجه برای شرکت در اجلاس رایسینا در هند گفت: وزیر خارجه در آینده نزدیک به عراق سفر خواهند کرد و برنامه‌ای برای شرکت در نشست مورد اشاره ندارند و تاکنون انجام چنین سفری قطعی نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله ایران به این کشتی خود، گفت: این اتهام را رد میکنیم و رژیم صهیونیستی به اتهام زنی عادت کرده است ایران به تلاش های خود در ارتباط با حفظ امنیت و آزادی کشتیرانی در آب‌های بین المللی ادامه خواهد داد و نقش بسیار تعیین کننده ای دارد و جزو کشورهایی هستیم که عضو امنیت فراگیر برای همه کشورها تاکید می‌کنیم اما رژیمی که امنیت دیگران را به مخاطره می‌اندازد و به امنیت دیگر کشور ها پایبند نیست و چنین رژیم حق ندارد دیگران را وارد اتهام قرار دهد.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد عدم فعالیت تبیینی سفرا گفت: ارزیابی شما دقیق نیست و در طول چند ماه گذشته سفارت خانه های ما و سرکنسولگری‌های ما به رغم سختی شرایط فعالیت‌های دیپلماتیک خود را قرار دارند و اتفاقا کشورهای مدعی گردش اطلاعات آزاد حتی از حداقل امکانات هم برای نمایندگی‌های ما دریغ کردند و فضا را به سمت یکجانبه طراحی کردند. با وجود اینکه شرایط سختی که در کشورهای غربی وجود داشت اما سفارتخانه‌های ما امسال همه روز ملی جمهوری اسلامی ایران را باشکوه برگزار کردند و مشارکت خوبی را شاهد بودیم و در اغلب کشورها مقامات محلی هم در سطوح مختلف شرکت کردند و دنیا فقط چند کشور اروپایی نیست و به هیچ وجه آنها جامعه بین‌المللی را نمایندگی نمی کنند و حتی مردم خود را نمایندگی نمیکنند چراکه نخبگان و فعالان سیاسی آن کشورها در مراسم روز ملی جمهوری اسلامی ایران شرکت کردند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به رایزنی اخیر مقامات عراق و آمریکا در ارتباط با موضوع برجام آیا قرار است در جریان سفر آقای امیر عبداللهیان به عراق اتفاق خاصی صورت بگیرد، تصریح کرد: اگر دولت عراق اعلام کرده که در مورد موضوعات اختلافی بین تهران و واشنگتن با آمریکا مذاکره کرده و می‌کند ما از هر اقدام مناسبی که در راستای بازگشت تمام طرف‌ها به تعهدات خود باشد استقبال می‌کنیم و اگر طرف عراقی صحبتی در این زمینه با آمریکایی‌ها انجام داده باشد احتمالا در جریان این سفر مطرح می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با آخرین تحولات در مورد روابط ایران و عربستان گفت: تهران بارها اعلام کرده است که در صورت جدیت ریاض برای ادامه گفت‌وگوها ایران آماده استمرار گفت‌وگوها و انتقال گفت‌وگوها از سطح امنیتی به سطح سیاسی و وزارت امور خارجه دو کشور است. همچنین آماده تکمیل و نتیجه گیری از مذاکرات در راستای بازگشایی نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی دو کشور در تهران و ریاض است.

وی با تاکید بر اینکه بازگشت روابط ایران و عربستان به ریل طبیعی به نفع روابط دو جانبه و کل منطقه است تصریح کرد: ایران بارها تاکید کرده که دست دوستی که به سمتش دراز شود به گرمی می‌فشارد.

وی همچنین از نقش دولت عراق و استمرار این نقش در جریان مذاکرات ایران و عربستان تشکر کرد و گفت: ما از استمرار این نقش استقبال می‌کنیم.

کنعانی در پاسخ به این سوال که چه مانعی در راستای تحقق موضوعات مورد اشاره در مورد روابط ایران و عربستان است، گفت: وقتی تمرکز بر روی تحقق منافع دو کشور باشد هیچ مانعی وجود ندارد و این نیازمند اراده سیاسی است و باید ببینیم که این اراده سیاسی شکل می‌گیرد یا نه؟

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه کره جنوبی باید مطالبات مالی مردم ایران را پرداخت کند و این جزو حقوق ملت ایران است در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا کره اقدام جبرانی لازم را در مورد اظهارات چندی پیش رئیس جمهور این کشور در امارات علیه ایران انجام داده است یا نه؟ تصریح کرد: متاسفانه هنوز دولت کره جنوبی اقدامات جبرانی لازم را در این زمینه انجام نداده است. این موضوع جزو مطالبات مردم ایران است و کره باید آن را جبران کند.

جمهوری آذربایجان به روش‌های دیپلماتیک پایبند باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ادعاهای اخیر الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان علیه ایران در ارتباط با حمله صورت گرفته به سفارت این کشور در تهران، گفت: امیدواریم طرف آذربایجانی به چارچوب و روش‌های دیپلماتیک پایبند باشد؛ مساله به وجود آمده را می‌توان در چارچوب روابط دوستانه، روش‌های دیپلماتیک و چارچوب‌های فنی و حقوقی مورد حل و فصل و رفع سوتفاهم قرار بگیرد و از روش‌های غیر حرفه‌ای دوری شود. ایران به دنبال روابط دوستانه با همسایگان خود است و امیدواریم کشورهای همسایه نیز به این قضیه ملتزم باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تحویل پرویز ثابتی یکی از شکنجه‌گران ساواک و استرداد آن به ایران از سوی آمریکا، از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران پیگیری می‌شود، گفت: این موضوع نیز در فهرست مطالبات ایران از دولت آمریکا بابت ۴۴ سال دشمنی عمیق و کینه توزانه با ملت ایران است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار